El proper 12 de novembre tindrà lloc la XVIII Jornada de Qualitat a l’Ensenyament.
Aquest curs, donada la situació actual la Jornada es realitzarà en línia i tota la informació la podreu trobar al site: https://sites.google.com/xtec.cat/xviiijornadadequalitat
Des del 1998 el Departament d’Educació proporciona suport als centres educatius de Catalunya per tal de desplegar sistemes de gestió de la qualitat.
El Programa de qualitat i millora contínua (PQiMC) es proposa el repte de la recerca contínua de reconeguts models de gestió internacionals, per configurar un model propi innovador que asseguri que les nostres escoles disposen de referents de gestió per assolir els objectius proposats pels diferents projectes educatius. El PQiMC ofereix, doncs, un conjunt d’accions orientades a guiar, formar, reflexionar i implementar sistemes de gestió efectius als centres del Projecte.
El desenvolupament del PQiMC es fonamenta en el treball a través de xarxes de centres, organitzades per nivells de desenvolupament del seu sistema de gestió, acompanyats per un coordinador o coordinadora, treballant en equip, compartint aprenentatges i afavorint l’intercanvi d’experiències entre els centres que en formen part.
El PQiMC treballa amb 183 centres de diferents tipologies i etapes educatives. En aquests moments 136 centres disposen de la certificació d’assegurament de la qualitat, dels quals 25 estan acreditats, a més, amb sistemes de gestió d’excel·lència.
El programa d’aquesta XVIII Jornada de Qualitat a l’Ensenyament pretén posar el focus en la importància que té la gestió dels resultats als centres educatius. Les organitzacions han de ser capaces de desenvolupar estratègies per fer-la més àgil per tal d’ajudar a la consecució de bons resultats sostinguts en el temps. Els resultats ens donen informació sobre el que passa al centre i en el seu entorn per conèixer realitats en les quals intervenir, per comprendre les causes que proporcionen un èxit en el futur i actuar en conseqüència. Els centres comparen els resultats clau amb altres organitzacions per entendre les dades en el context, detectar bones pràctiques i proporcionar un referent que determini nous objectius de millora, establint un sistema de seguiment i avaluació d’aquests i les seves activitats per assegurar un correcte desenvolupament o reorientar l’estratègia establerta. La finalitat de l’anàlisi de les dades obtingudes és que l’aprenentatge sigui útil per a la millora contínua, la innovació, l’excel·lència en els resultats i per la satisfacció dels grups d’interès en el present i el futur. Si millorem l’organització dels nostres centres, podrem millorar els nostres resultats.
La inscripció es pot fer a la web de l’XTEC, fins al 5 de Novembre de 2020, a l’apartat “Formació del professorat de la formació professional”: 0002120600 XVIII Jornada de Qualitat a l’Ensenyament o si no es disposa d’un compte de correu @xtec.cat es pot formalitzar la inscripció a l’adreça https://forms.gle/MpH5VrxdjVsH787s9
Programa
09.00 h Presentació i inauguració de la Jornada Joan-Lluís Espinós, director general de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial
09.15 h Reconeixement als centres del Servei Educatiu de Catalunya que han assolit la certificació ISO 9001
09.20 h Resultats excel·lents dels centres educatius. J.A. Andrés, subdirector general de Programes i Projectes
09.35 h La gestió dels resultats a les organitzacions Xavier Marcet, consultor en estratègia, innovació i emprenedoria corporativa format en postgrau a les escoles de negocis UC Berkeley, IESE i ESADE i llicenciat en Història per l’UAB.
10.10 h Descans
10.30 h Work-cafè Presentació simultània diferents taules on compartirem bones pràctiques educatives i de gestió
1 Activitat interactiva: Escape room, l’enigma de la Qualitat
2 Taules de reflexió i debat: “Com millorar la gestió de la qualitat a l’aula”
3 La funció directiva i l’èxit educatiu
4 La gestió del pla de comunicació del centre
5 Gestió de les persones del centre
6 La gestió dels indicadors i la presa de decisions en la revisió a càrrec de la direcció
7 La gestió del coneixement als centres educatius
8 Gestió de l’eficiència energètica
9 La gestió documental del centre amb programari gratuït
10 La gestió documental del centre amb programari propietari: Ieduca
11 Gestió del canvi en un context variable: Plans de contingència i plans d’obertura de centre.
12 Metodologies emergents: Moviment Maker, Internet de les Coses (IoT) i Big Data
13 Eines al núvol per a l’educació: chromebooks a l’aula
14 Flipped classroom o aula capgirada
15 Treball a l’aula amb dispositius mòbils
16 Moocs, nooc i microlearning
17 El Pla d’Educació Digital de Catalunya: docència en línia, educació híbrida, b-learning
18 Espais educatius i d’aprenentatge – Transformació dels espais educatius. Paisatges d’aprenentatge
19 Gamificació i aprenentatge
20 Les arts com a agent transformador
21 La gestió de la qualitat a les EOI en temps de pandèmia: reptes i oportunitats
22 Implementació de la ISO 9001:2015 als centres educatius
23 La integració dels sistemes de gestió en els centres educatius: ISO 45001, 14001 i 9001
24 L’autoavaluació de centre amb l’eina APLEC i la memòria de contrast en el model d’excel·lència en la gestió educativa: e2cat 2020
25 Metodologies per fer l’auditoria interna del sistema de gestió
26 Lean management aplicat a centres educatius
27 Certificació del servei que presten les empreses a l’FPdual, una oportunitat de millora.
28 Adaptacions i orientacions curriculars dels títols d’FP a les necessitats del sector productiu i de l’entorn socioeconòmic
29 Bones pràctiques PFI en l’ensenyament a distància
30 La metodologia de simulació a l’FP
31 EmpresaFP: Com incrementar les col·laboracions amb les empreses amb la carta de serveis
32 EmpresaFP: Donar resposta a les empreses amb la borsa de treball
33 IntegraFP: Pla pilot de formació ocupacional en centres FP
34 OrientaFP: Gestió de la tutoria online
35 Eines de tutoria per l’èxit educatiu: IPOP i avaluació diagnòstica
36 Prospecció d’empreses a l’FP dual
37 qBID eina de millora contínua
38 Resolució de Dual: Novetats
39 Bones pràctiques empreses FP dual
40 La internacionalització com a estratègia d’un centre d’FP
41 Cooperació internacional entre centres educatius KA2
42 Engresca’t als projectes. ABP als PFI
43 OrientaFP: Inclusió en la FP
44 OrientaFP: Pràctiques restauratives
45 ActivaFP/innovaFP: Exemples de formació híbrida ABP i Innovació
46 Activafp. L’educació en un “Entorn VICA ”
47 Activafp. Com treballar les competències transversals al MP de projecte
48 Activafp. Projectes per a la FP-DUAL.
49 Cap a una avaluació més competent
50 7 dimensions per transformar el centre
51 L’educació emocional a l’aula: la dimensió desconeguda
52 Els itineraris formatius específics (IFE) una formació professionalitzadora per a l’alumnat amb necessitats educatives especials associades DIL/DIM
53 Coeducació i perspectiva de gènere a la formació professional
54 La figura professional de l’orientador/a a l’FP
55 L’acció tutorial als cicles formatius, bones pràctiques o recursos per a una bona gestió
56 Anglès tècnic als cicles formatius
57 Projectes de disseny i edició per a la família d’Arts Gràfiques: Llengua, educació i tecnologia i el cinema com a recurs didàctic
58 Sistema inclusiu en els centres d’FP
59 InnovaFP: Projectes reals d´empresa a l’aula
60 ImpulsFP: Els serveis a l’FP (taula per direccions)
61 Catskills: Les competicions per l’excel·lència professional
62 FuturaFP: la recerca de l’excel·lència professional
63 Eines, metodologies i experiències en temps de confinament i semiconfinament
64 Gestió d’indicadors amb l’EPIQ: Eina Per als Indicadors de Qualitat
65 Transferència de bones pràctiques d’FPdual entre empreses
12.30 h La gestió dels resultats als centres educatius Joaquín Gairín, catedràtic de didàctica i organització escolar
13.05 h Cloenda. Josep Bargalló, honorable conseller d’Educació de la Generalitat de Catalunya
13.20 h Actuació especial: La màgia dels resultats. A càrrec del Mag Stigman
13.30 h Final de la Jornada
Esperem, doncs, que el contingut i el desenvolupament de la Jornada siguin del vostre interès i esperem la vostra assistència.