Programes d’innovació

Els programes d’innovació consisteixen en plans d’acció que el Departament d’Educació prioritza i impulsa, i que tenen com a finalitat millorar els resultats del sistema educatiu adequant-lo al canvi i a l’evolució social. Amb la mateixa finalitat també s’inclouen les iniciatives d’altres institucions amb les quals el Departament col·labora mitjançant acords o convenis. (Article 2 Ordre Ens/303/2015)

MAPA DE LA INNOVACIÓ PEDAGÒGICA

Programa Apadrinem el nostre patrimoni: el propòsit del programa és crear contextos d’aprenentatge per l’èxit educatiu de tot els aprenents situant l’alumnat al centre del seu aprenentatge, promovent la seva implicació en el territori, la societat a través d’un concepte de ciutadania crítica i responsable. El programa parteix d’un element patrimonial proper per crear contextos d’aprenentatge on tots els aprenents hi participen. Comporta donar-li valor, fer-ne un aprenentatge profund i projectar-lo a la mateixa comunitat i entorn. L’element apadrinat per cada centre pot ser un vestigi material, un lloc de memòria, un element de la cultura popular o un espai natural.

Programa #aquiproubulluing: consisteix en oferir eines i recursos per actuar davant les situacions de risc d’assetjament i ciberassetjament escolar. La implicació de tota la comunitat educativa especialment la de l’alumnat és la clau d’èxit per tal de prevenir o aturar possibles casos. Alhora, també es contribueix al desenvolupament personal i social de l’alumnat durant la seva escolarització fomentant les actituds i els valors propis de la competència social i ciutadana que els capacitin per conviure des del respecte als altres i el valor a la diferència.

Programa AraArt: la finalitat del programa és fomentar i posar en valor projectes artístics que es portin a terme en el si d’un centre d’educació infantil, primària o secundària en col·laboració en una escola artística, un equipament cultural o, institucions entitats i associacions artístiques. L’objectiu és promoure l’equitat i la qualitat del sistema educatiu reflectida en la millora de les capacitats i competències de l’alumnat participant.

Programa l’art de parlar: fomenta un ensenyament competencial de les llengües dels centres de formació d’adults amb especial atenció a la comunicació oral i l’alfabetisme transmèdia. El programa Proposa una sèrie de debats i activitats que incorporen la metodologia de les estratègies de pensament visual i les obres d’art del Museu Nacional de Catalunya del Museu Picasso i de museus els centres tard de proximitat.

 Avancem: Ensenyament i aprenentatge integrat de les llengües: té com a finalitat dotar a l’alumnat una competència plurilingüe sòlida. L’Avancem fomenta un ensenyament de les llengües competencial que parteix del consens i la cooperació entre el professorat de llengua i que promou el disseny de projectes d’aula en que participa en diverses llengües.

Comunitats d’Aprenentatge: és una formació de tres cursos adreçades a centres que volen iniciar la transformació en comunitats d’Aprenentatge. Amb l’objectiu d’aconseguir l’èxit educatiu per a tothom millorar la convivència i superar les desigualtats. La formació està orientada a la sensibilització de l’aprenentatge dialògic, a la transformació del projecte i a la consolidació mitjançant les comissions mixtes.

GEP- Generació plurilingüe: Aprendre llengües estrangeres a través de les matèries: programa d’innovació pedagògica per millorar la competència en llengües estrangeres de l’alumnat afavorint el seu creixement acadèmic i posterior inserció laboral i capacitant-lo per interactuar amb el món en diverses llengües i de manera crítica. El programa generació plurilingüe permet incrementar el temps d’exposició de l’alumnat a les llengües estrangeres curricular a través del treball per projectes que integren les TIC.

Orientació educativa per l’aprenentatge competencial i orientador: el propòsit del programa d’orientació educativa és crear contextos de reflexió profunda per promoure l’acció pedagògica cap un model centrat en la prenent. L’orientació educativa ha de ser l’eix vertebrador per l’èxit educatiu de l’alumnat com a funció inherent dels equips de centre. Els destinataris del projecte són els centres educatius que imparteixen ensenyaments d’Educació Secundària obligatòria Batxillerat i ensenyaments professionals.

Programa d’acceleració de la transformació educativa/ eines per al canvi: la finalitat del programa d’acceleració de la transformació educativa és proporcionar als centres participants els recursos i les eines necessaris per impulsar la transformació del centre a través de l’actualització del projecte educatiu de centre. El programa es desenvolupa mitjançant una revisió del propòsit institucional, l’organització del centre, les metodologies de treball, la cultura de l’avaluació i la incorporació de mesures d’inclusió i equitat educatives per esdevenir una organització escolar autònoma centrada en l’alumne i amb capacitat de generar un ecosistema educatiu amb l’entorn.

Recerca, creació i servei: el programa fomenta els aprenentatges competencials a partir de reptes derivats de necessitats que plantegen entitats de l’entorn i que es concreten en l’elaboració de productes i serveis culturals. L’alumnat al llarg de diversos torns podraà escollir l’orientació del projecte en el qual s’implica per tal de construir una trajectòria personalitzada.

Programa STEAMcat: té com objectiu fomentar el pensament crític de l’alumnat i millorar la percepció social de la ciència per provocar un increment de la selecció d’estudis postobligatoris steam mitjançant un camí positiu del autopercepció dels alumnes envers de aquestes disciplines. El programa consisteix en l’acompanyament dels centres mitjançant l’assessorament la creació de la comunitat STEAMcat les formacions i els recursos i aprofitant el lideratge distribuït del centre, les metodologies, les perspectives i tecnologies a dins de l’aula i el treball transversal del professorat.

Programa Talent creatiu i empresa: fomenta la realització de projectes que desenvolupin estratègies de relacionar el camp de la innovació l’intercanvi de coneixement entre centres docents d’arts plàstiques i disseny i empreses, institucions i entitats. L’objectiu del programa consisteix a permetre als estudiants integrar en el seu aprenentatge l’entorn laboral d’un ambient real i adquirir hàbits de relacions humanes a l’empresa. El projecte ajudarà desenvolupar capacitats com el treball en equip, l’orientació cap al client, el sentit d’iniciativa, l’esperit emprenedor, la cultura d’empresa, la innovació tecnològica i els perfils professionals entre d’altres.

La xarxa de competències bàsiques: és una modalitat de formació i desenvolupament professional docent basat en l’aprenentatge entre iguals i en xarxa. Està formada per equips docents de centres d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat que volen iniciar mantenir o consolidar processos de reflexió, acció, en equip i en xarxa. L’objectiu del programa és transformar l’escola en un espai que afavoreixi l’aprenentatge i ajudi als docents a millorar el seu desenvolupament professional i els centres de constituir-se en organitzacions que aprenen.

Programes d’FP: La formació professional té com a missió l’educació i la preparació dels propers professionals que donaran resposta a moltes de les necessitats del mercat de treball i del desenvolupament de les persones. Això representa tot un repte pels centres de formació professional que es veuen obligats a millorar la seva capacitat de reacció davant els canvis i avenços cada cop més ràpids que es produeixen en el seu entorn més immediat i global el projecte de Qualitat i Millora Continua coordina la gestió del canvi per a que aquests programes d’innovació calin dintre de la gestió del centre educatiu assolint l’excel·lència en la gestió de la qualitat En la gestió mediambiental i en la gestió dels riscos.  Programes d’FP: Activa FP, Orienta FP,  Emprèn FP, Innova FP, Empresa FP, Mobilitat FP i Futura FP. 

| Accés a Innovació Portal de centre |