Aprendre en xarxa

 

Espai d’aprenentatge col·laboratiu i cooperatiu de centres docents.

Es fonamenta en el debat pedagògic i didàctic i en la gestió col·lectiva del coneixement, i propicia la construcció de l’aprenentatge compartit.

Afavoreix el creixement personal i el desenvolupament professional dels docents i la transformació dels centres. (Recull fet per als membres del grup un cop treballat i reflexionat.)

“L’aprenentatge ha deixat de ser una activitat interna i individual per passar a ser una activitat col·laborativa i en xarxa.” (Siemens, 2008)

Per xarxa educativa entenem aquells espais (formatius o no) on el professorat i els centres tenen la possibilitat de contactar per aprendre junts, tot creant i compartint experiències, activitats o recursos. Espais, al cap i a la fi, generadors de coneixement.

Les xarxes educatives són estructures intencionals, amb interessos i objectius comuns en què tots els membres tenen la possibilitat de treballar i responsabilitzar-se en igualtat. Això genera una gran cohesió de grup que incrementa la confiança, així com un enfortiment de relacions satisfactòries.

Les xarxes afavoreixen el canvi i ofereixen un mitjà per exercir el lideratge i la responsabilitat compartits, en el qual persones diverses contribueixen amb funcions diferents a fi d’aconseguir un lideratge distribuït.

Les estructures organitzatives que es creen dins de les xarxes ofereixen oportunitats d’aprenentatge als professionals i permeten detectar les necessitats de gestió i de direcció.

Els canvis significatius en les escoles requereixen una barreja equilibrada d’estímul, suport i exigència, a més d’una estratègia planificada. Les xarxes són una bona alternativa per integrar esforços, recursos i plans conjunts.

Les xarxes d’aprenentatge esdevenen, així, entorns de coneixement que ajuden els participants a desenvolupar les seves competències col·laborant i compartint informació. De retruc, són  espais on l’avaluació també pren un paper clau, ja que també cal incorporar en les xarxes possibles eines i estratègies d’avaluació tant del procés com de l’assoliment d’objectius, a partir de l’anàlisi de les evidències de millora recollides i, alhora, han de permetre la transferibilitat a altres realitats diferents.

Actualment, el 50% de centres educatius de Catalunya ja participen en les xarxes educatives de col·laboració professional docent. Si encara no en formeu part, el CRP de la vostra zona us orientarà sobre com fer-ho.

Us animem a APRENDRE EN XARXA

Xarxa Centres de Recursos Pedagògics