inici
Tallers

Tallers Dimarts (15.30 a 17.15 h)

Edusat: Detectar fenòmens naturals a partir d’imatges de satèl·lit (UdG-SIGTE) (Casa Can Mateu, sala taller)

Taller d’introducció a Edusat, una proposta didàctica d’aproximació a l’Observació de la Terra a partir d’imatges de satèl·lit per identificar fenòmens naturals tals com sequera, incendis, inundacions, etc. El taller es durà a terme a partir de la plataforma online de Copernicus i tenint en compte l’estudi de casos reals i d’actualitat

Rosa Olivella

Gestora de projectes SIG al Servei de SIG i Teledetecció (SIGTE) de la Universitat de Girona. Geògrafa i postgraduada en Innovació i Gestió del Coneixement a les Organitzacions. Ha col·laborat amb l’Institut de Medi Ambient de la UdG en projectes relacionats amb el medi ambient i la mobilitat. Ha estat tècnica de medi ambient a l’Ajuntament de Celrà (Girona). Al SIGTE, s’ha especialitzat en la gestió de projectes internacionals i tècnics de SIG.

Laura Olivas

Tècnica de comunicació i d’activitats formatives del Servei de SIG i Teledetecció (SIGTE) de la Universitat de Girona. Geògrafa, màster en SIG i màster en Formació de Professorat. És professora associada del Departament de Geografia de la UdG. Està especialitzada en la comunicació i la divulgació de projectes, així com en el disseny de cartografia i aplicacions de mapes web.

Laboratori de Matemàtiques (CREAMAT CESIRE) – 1a sala menjador

Els darrers anys ha crescut molt la demanda de formació en “matemàtica manipulativa”. Per donar-hi resposta el CESIRE ha bastit un projecte que inclou propostes d’activitats riques i competencials, vídeos per mostrar exemples d’aula i d’ús del material i un seguit de conferències d’experts que senten les bases per fer matemàtiques aprofitant el potencial que ens donen els materials manipulables.

Talents (Casa dels Porxos, sala taller (-1))

Taller que a partir d’un joc de cartes i plataforma digital, ens ajuda a descobrir quins són els talents del nostre alumnat per acompanyar a despertar l’interès per l’àmbit STEAM i reforçar l’equitat de gènere i social. Treballa l’autoconeixement, desenvolupament personal i gestió emocional a tots els nivells educatius, amb diferents situacions d’aprenentatge.

Elsa Giménez, de formació enginyera química, que ha exercit llocs de responsabilitat al sector de l’energia en diverses multinacionals. Actualment emprèn el propi projecte personal, KitCo, connectant amb la seva passió i propòsit per un món millor. La missió de la qual és crear recursos per ajudar les persones a descobrir el seu potencial com a persones úniques que totes som, desenvolupant habilitats intra i interpersonals d’una forma senzilla i estimulant, així com prenent consciència dels valors i connectant amb els ODS per ser petits agents de canvi per un món millor.

Olga Montaña Jaime.

Professora de Ciències Naturals a l’INS Jaume Balmes de Barcelona. Durant 12 anys he estat tutora d’Aula Oberta i liderant projectes de diversificació curriculars, com el projecte Futur, Cinema en Curs, Observadors del Mar i altres. Durant dos anys he estat tècnica al Departament d’Educació, gestionant els programes d’Innovació: “Apadrinem el nostre Patrimoni i el Model Competencial Orientador”. Des del curs 2019 fins ara, soc Ambaixadora del programa d’Innovació STEAMcat.

omonpada@xtec.cat

La perspectiva de l’equitat en l’aplicació de la Competència Digital Docent (UPF-TIDE) 1a sala menjador

La Competència Digital Docent és fonamental en l’educació actual, però la seva aplicació efectiva requereix una perspectiva centrada en l’equitat. Aquest taller explora com integrar la Competència Digital amb un enfocament equitatiu, considerant les diferents necessitats i contextos dels i les docents i el seu alumnat. Es destaquen estratègies per assegurar que tots els i les docents puguin desenvolupar les seves habilitats digitals de manera inclusiva, promovent així una educació equitativa i que considera la perspectiva de gènere. Per això treballarem de manera pràctica l’aplicació d’eines digitals a l’aula, com per exemple les que faciliten l’aprenentatge col·laboratiu o l’ús d’intel·ligència artificial a l’hora que es treballen competències digitals de l’alumnat. Els i les participants rebran un kit DICOLED i tindran l’oportunitat d’accedir a materials digitals complementaris.

Davinia Hernández-Leo, catedràtica del departament TIC de la Universitat Pompeu Fabra, directora del grup de recerca TIDE en tecnologia i educació.

Belén Beltran, investigadora al grup de Tecnologies de l’Educació TIDE, UPF. Doctoranda en Comunicació a la UPF, especialitzada en joventut, educació, comunicació amb enfocament de gènere. 

Francisco Pérez Basso, investigador al grup de Tecnologies de l’Educació TIDE, UPF. Graduat en Pedagogia, amb un màster en Política Social, i actualment duent a terme el Doctorat en Sociologia a la UAB.

Equitat i Ciència (UManresa) (Casa de la Cinglera, sala taller (-1))

Els infants tenen curiositat , des del néixer, pel món que els envolta. La indagació, manipulació i experimentació amb materials és una activitat espontània que es pot canalitzar amb la didàctica i criteris pedagògics. Tanmateix ens hem plantejat què passa quan en determinats casos alguns infants troben barreres a aquests aprenentatges per les barreres o els prejudicis que es troben? Com podem superar aquests entrebancs a l’aprenentatge de l’entorn? Com podem fer una educació científica des de l’equitat i la pràctica inclusiva? Aquí explicarem algunes possibilitats des de la pràctica

Membre de l’equip docent del Grau en Mestra d’Educació Infantil a Umanresa (UVIC-UCC), membre del Lab0_6: centre d’educació científica a les primeres edats i també membre de l’International Observatory on Inclusive Science Education (IOISE). Ha liderat el projecte en educació científica inclusiva “Communities for Sciences

glemkow@umanresa.cat

Perspectiva de gènere en STEAM i Interseccionalitat (UAB) (Casa de la Cinglera, sala d’estar (-1))

La sessió ‘Cap a una educació més feminista’ pretén ser un espai de reflexió conjunta sobre les possibilitats de transformació feminista dels centres educatius en clau interseccional, a partir del qüestionament del coneixement curricular (QUÈ), les dinàmiques de poder en què es produeix l’aprenentatge (COM), els espais físics i simbòlics i els benestars i malestars que hi succeeixen (ON), i les pròpies assumpcions i biaixos (QUI).

Berta Llos i Alejandro Caravaca són doctorandes a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. Els seus temes de recerca se centren en l’educació feminista, les polítiques i desigualtats educatives.

Què podem fer per millorar l’Equitat en STEAM? (Maite García) (2a sala menjador)

En aquest taller indagarem sobre el baix de gènere i d’alumnat en risc d’exclusió social en STEAM. Explorarem eines que ens ajudaran a millorar el treball de l’equitat en STEAM del nostre centre, veurem experiències i plantejarem accions per promoure l’equitat del nostre alumnat.
L’objectiu és que sortim empoderats i empoderades del taller i, amb un petit full de ruta que ens ajude a construir la base del treball a fer amb l’equip impulsor, equip docent i comunitat educativa.

Maite Garcia Vizcarro
Mare de tres, somiadora obstinada i enamorada de la meua feina. Aprenent eterna, fent xarxa allà on arribo!
Mestra d’Educació Infantil, Educació Especial i Psicopedagoga. Actualment, soc tutora d’un grup internivell I3-I4-I5 a l’Escola Cinta Curto de Tortosa.
Membre del Grup de treball Avaluar per aprendre de l’Associació Rosa Sensat.
He estat Ambaixadora STEAM, Assessora LIC, Coordinadora territorial de la Xarxa de Competències i Laboratori de Transformació educativa a les Terres de l’Ebre.
He estat professora adjunta del Grau de Magisteri d’Educació Infantil a la URV i membre del Grup de treball FES-TE d’Educació emocional de l’ICE de la URV.

Tallers Dimecres (11.30 a 13.15 h)

Scratch Jr Tactile. Connectant espais maker amb escoles per la inclusió (Sistema THEAD) (Casa Can Mateu, sala taller)

Taller on descobriràs el nou Scratch Jr Tactile, un recurs obert, inclusiu i que fomenta l’equitat i l’accessibilitat a l’aula en l’aprenentatge del pensament computacional de manera creativa i sense pantalles (desendollat).

María Seoane, cofundadora. Inquieta per naturalesa i sempre àvida aprendre. La seva curiositat l’ha fet endinsar-se en camps tan variats com l’emprenedoria social, l’educació, el disseny i la fotografia.

Roger Olivella, cofunfador. Apassionat de l’educació i fermament compromès a contribuir a un món millor, és educador i dissenyador d’experiències d’aprenentatge. Des de l’any 2017 és professor del Màster de Formació de Professorat d’Educació Secundària que s’imparteix a La Salle i Blanquerna (Universitat Ramón Llull)

Sabotatge a la presa (UPC) (sala llar de foc Els Porxos)

La situació del pantà és crítica i el sistema electrònic de Control automàtic de la presa és essencial per garantir-ne el bon funcionament.
Hi ha hagut un sabotatge!
Hem de localitzar l’equip d’enginyeria per accedir al control del sistema i reinicialitzar-lo. Per temes de seguretat, cap d’ells té accés individual al sistema de control. Cadascú té un part de les claus d’accés i han de cooperar per poder accedir al sistema.
Ara bé, on és l’equip d’enginyeria? Els caps han estat segrestats. L’única alternativa és revisar urgentment els seus llocs de treball i veure quines pistes hi trobem.

Taller en el que intervenen les STEAM de manera explícita i s’interrelacionen aportant la seva especificitat sense diluir-se.
Es presentarà a un nivell mitjà, apte per cicle superior de primària i secundària, i es comentaran adaptacions a les diferents etapes escolars.
Treballa el sentit crític, la perspectiva de gènere i l’equitat social.

Montserrat Alsina i Aubach

Professora Titular de Matemàtiques, Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Sotsdirectora de comunicació i relacions amb educació i societat de l’Institut de Ciències de l’Educació.

Actualment Presidenta de la Societat Catalana de Matemàtiques, filial de l’Institut d’Estudis Catalans.

Mètodes STEAM dins del projecte Europeu Acadimia (UdiGitalEdu – UdG) (Casa de la Cinglera, sala taller (-1))

Introducció general al projecte Acadimia.

El projecte Europeu Acadimia (Erasmus+) té com a objectiu establir una Acadèmia de Professors que se centrarà en l’ús de mètodes creatius d’ensenyament, especialment dissenyats per a aules amb diversitat, partint dels resultats d’iniciatives europees prèvies

Tres tallers/tastets en paral·lel per conèixer els diferents mètodes

L’Eduard és dissenyador d’experiències creatives d’aprenentatge. Amb formació en Enginyeria Informàtica i Cooperació al Desenvolupament, i passió per les Arts i les Humanitats. Treballa en projectes que li permeten combinar art, tecnologia i ciència per tal de dissenyar experiències creatives d’aprenentatge per a infants i joves, amb especial atenció a les comunitats vulnerables.

@eduardm

Tinc una idea, la faig realitat amb Thunkable! (UdL) (Sala 1 Menjador)

Taller de programació d’apps i web-apps amb Thunkable (eina de programació per blocs, molt senzilla, i per totes les edats).

Des de molt petiteta, enamorada de les matemàtiques i de tot el que tingués botons. Enginyera informàtica, especialitzada en Big Data. Enamorada de Lleida i de demostrar que aquí som molt techie; impulsora de la HackEPS, primera hackathó de Lleida y cofundadora de LleidaHack.

Linkedin
@AlbaLamas_

STEAM i discapacitat visual – CREDV ONCE (Casa de la Cinglera, sala d’estar (-1))

En aquest taller pràctic us proposem treballar el concepte d’equitat tenint en compte la diversitat de l’aula. Cal oferir a tot l’alumnat les mateixes oportunitats en activitats STEAM. Us heu aturat a pensar si les activitats que plantegem a l’aula són accessibles per a tot l’alumnat? No tothom té les mateixes habilitats, d’altres poden tenir discapacitat, però en una escola inclusiva hem de procurar que no es trobin amb desavantatges que es puguin evitar. Però cal anar més enllà, amb el nostre exemple i orientacions, i amb la proposta de projectes accessibles, l’alumnat també aprendrà a dissenyar, crear i innovar seguint els criteris de disseny universal. A través de la proposta de diferents activitats en les fases de disseny dels projectes, fases d’observació, d’anotació de dades, de construcció, programació i de presentació de resultats podrem valorar, des del rol de professor o alumne amb discapacitat visual, alternatives accessibles a les propostes STEAM que habitualment es presenten a l’aula.

Titulada en Enginyeria Industrial i especialitzada en Organització d’Empreses, Coordinadora del Servei TIC del CREDV ONCE Barcelona. Membre del grup ACCEDO. Docent, especialista en accessibilitat i tecnologia, en la cerca d’estratègies, recursos per ensenyar i dissenyar continguts d’aprenentatge accessibles per a estudiants amb discapacitat visual mitjançant tecnologies d’assistència. Apassionada de la seva feina treballa amb l’objectiu d’aconseguir la plena inclusió en la societat de les persones amb discapacitat visual.

Competències transversals als projectes de FP: com ho fem? (2a sala menjador)

Què NO és aprenentatge per projectes? per què ha d’incloure competències transversals (soft skills)?

El treball per projectes en FP, s’entén com la base de l’aprenentatge pràctic

MONICA MORENO DIONÍS: Docent de les famílies arts gràfiques i imatge i so. Responsable del Programa activaFP i doctoranda en Educació i TIC. Pensament pedagògic contemporani i educació crítica. Investiga sobre innovació en didàctica automatitzable per la formació en el treball.

VICENT D. PASTOR MARTORELL: Assessor Tècnic Docent de les famílies industrials del Servei d’Ordenació de la Formació Professional Inicial . Enginyer Superior en Organització Industrial. 

Què podem fer per millorar l’Equitat en STEAM? (Maite García) (2a sala menjador)

En aquest taller indagarem sobre el baix de gènere i d’alumnat en risc d’exclusió social en STEAM. Explorarem eines que ens ajudaran a millorar el treball de l’equitat en STEAM del nostre centre, veurem experiències i plantejarem accions per promoure l’equitat del nostre alumnat.
L’objectiu és que sortim empoderats i empoderades del taller i, amb un petit full de ruta que ens ajude a construir la base del treball a fer amb l’equip impulsor, equip docent i comunitat educativa.

Maite Garcia Vizcarro
Mare de tres, somiadora obstinada i enamorada de la meua feina. Aprenent eterna, fent xarxa allà on arribo!
Mestra d’Educació Infantil, Educació Especial i Psicopedagoga. Actualment, soc tutora d’un grup internivell I3-I4-I5 a l’Escola Cinta Curto de Tortosa.
Membre del Grup de treball Avaluar per aprendre de l’Associació Rosa Sensat.
He estat Ambaixadora STEAM, Assessora LIC, Coordinadora territorial de la Xarxa de Competències i Laboratori de Transformació educativa a les Terres de l’Ebre.
He estat professora adjunta del Grau de Magisteri d’Educació Infantil a la URV i membre del Grup de treball FES-TE d’Educació emocional de l’ICE de la URV.

inici