Procés de debat i definició del futur de l’educació al llarg de la vida

Des del Servei d’Educació al Llarg de la Vida de la Direcció General d’Innovació, Digitalització i Currículum estem organitzant un Procés de debat i definició del futur de l’educació al llarg de la vida. L’objectiu d’aquest procés és recollir les aportacions dels agents implicats en l’educació al llarg de la vida. L’ecosistema de la formació al llarg de la vida a Catalunya és un entorn complex i dinàmic on interactuen diversos elements relacionats amb l’educació. Aquest ecosistema involucra diversos actors, recursos, polítiques i pràctiques que influeixen en el procés educatiu. Amb les aportacions recollides es pretén consensuar les bases del plantejament de futur dels centres de formació d’adults i de les actuacions de l’educació al llarg de la vida.

Durant el mes d’abril 2024 es faran 5 jornades de debat per territoris:

5 JORNADES DE DEBAT TERRITORIAL

Les jornades començaran les activitats a les 9.30 h i acabaran a les 13.30h.

Aquestes cinc jornades de debat estaran estructurades en 5 eixos de debat. Cadascun d’aquests eixos es despleguen en diferents dimensions o nuclis temàtics i aniran acompanyats d’una sèrie de preguntes per aprofundir i ampliar l’abast del debat. Tota aquesta informació s’ha recollit en aquest document de treball.

5 EIXOS DE DEBAT

    • 1r eix de debat: Missió de la formació de persones adultes (FPA). Actualitzar la definició/objectius de la FPA, entesa com un component bàsic de l’Educació al Llarg de la Vida (ELV), en el marc de societats del coneixement (globals, digitalitzades, amb desigualtats creixents, etc.) i a partir de les diferents categories proporcionades pels agents clau de la temàtica. Dimensions:
      • Enfocament integral
      • Enfocament competencial
      • Inclusió social i equitat educativa
      • FPA compromesa amb la democràcia, el benestar, la sostenibilitat i el territori
    • 2n eix de debat: Oferta formativa. Examinar l’oferta de FPA atenent, d’una banda, al desenvolupament de les competències clau per a l’aprenentatge permanent (CE, 2018) i com a dispositius per generar oportunitats d’èxit i laborals. Pensar/Visibilitzar estratègies d’organització més flexibles (currículum, itineraris formatius, horaris, metodologies, espais d’autoformació, etc.) per afavorir una educació més personalitzada d’acord amb la gran diversitat i heterogeneïtat de l’alumnat adult. Dimensions:
      • Oferta variada i flexible (relació amb el perfil de les persones adultes)
      • Certificació i credencials
      • Modalitats educatives
      • Espais
    • 3r eix de debat: Perfil docent. Revisar els perfils docents i la necessitat d’introduir nous perfils professionals per afavorir una atenció i un seguiment més personalitzat especialment en els moments de transició (educativa i laboral). Per exemple, la figura de l’orientador. Analitzar vies de professionalització de la carrera docent mitjançant la formació inicial i permanent, i l’entrada a la professió. Dimensions:
      • Noves funcions i canvis en el perfil professional del docent
      • Selecció dels professionals
      • Incorporació d’altres figures professionals
      • Formació específica (inicial i continuada)
    • 4t eix de debat: Encaix de la formació de persones adultes i treball en xarxa. Repensar l’encaix de la FPA dins del sistema educatiu i de l’ecosistema d’ELlV a partir de la seva pròpia idiosincràsia (mirada educacional al llarg de la vida, educació inclusiva,…). Així com a reflexionar sobre el paper dels centres de FpA en el territori i el treball en xarxa. Dimensions:
      • Xarxes de col·laboració i coordinació local
      • Recursos, plataformes de comunicació i seguiment
      • Programa d’orientació
      • Planificació curricular integrada diversificada i de comú acord amb el territori
    • 5è eix de debat: Marc normatiu. Revisar el marc normatiu: Llei de Formació d’Adults (1991); Decret que regula els CFA (1994); LEC (2009); Decret d’FP (2023); noves oportunitats; el currículum de la secundària d’adults; la llei d’FP en clau actual i de futur, etc. Dimensions:
      • Governança
      • Llei de Formació d’Adults (1991)
      • Llei d’Educació de Catalunya (2009)
      • Decret pel qual es regulen els centres de formació d’adults (1994)
      • Currículums propis

L’estructura general de les jornades serà aquesta:

Hora

Contingut

9.00 h  Recepció de les persones participants
9.30 h Benvinguda i inauguració institucional de la jornada 

 

9.45 h Presentació de l’objectiu i full de ruta

 

10.30 h Treball per grups de debat 

 

12.00 h Pausa-Cafè
12.30 h Exposició breu de les propostes treballades en els grups de debat
13.30 h Cloenda

 

2 comentaris

  1. Xavier Sáez

    Bon dia què cal fer per apuntar-s’hi a la del consorci d’educació de Barcelona? Gràcies.