Fas 6 anys.Tria un llibre

Centre: Escola Camins (Les Franqueses del Vallès)

Línia 2: La biblioteca escolar com a agent d’equitat, participació i cohesió de la comunitat educativa

Etapa: Primària.

• Vincular als infants amb la campanya “Fas sis anys. Tria un llibre” fent-los protagonistes de tot el procés, per tal d’arribar a totes les famílies i aconseguir que la campanya sigui un èxit.
  • Nodrir-los de bona literatura per tal d’enriquir el seu criteri a l’hora de la tria que faciliti la qualitat de les seves biblioteques personals.
  • Descobrir les llibreries amb la família des de la valoració de la cultura del llibre.

La campanya ‘Fas 6 anys. Tria un llibre’ és una campanya que duu a terme la Generalitat de Catalunya que vol estimular els hàbits de lectura dels infants de sis anys. Té per objectiu que els nens i les nenes descobreixin les llibreries amb un adult, i que aprenguin a donar valor al llibre.

Les criatures que durant l’any de la campanya faran sis anys (correspon a la promoció d’alumnes que cursen 1r de Primària), rebran a casa una targeta que els convidarà a anar a la llibreria més propera. Allà podran bescanviar la targeta pel llibre infantil que més els agradi i per un import de fins a 13 €. En cas que l’import del llibre sigui superior, la diferència haurà de ser abonada per l’adult que l’acompanyi.

Des que la Generalitat de Catalunya va iniciar la campanya, a Camins vam entendre que era una de les oportunitats que l’entorn ens ofereix per treballar la literatura a l’aula i alhora per atorgar valor pedagògic a la mateixa campanya. Una proposta de l’administració que implica directament a les famílies en un dels temes cabdals per a l’èxit acadèmic i personal dels ciutadans d’un país: l’adquisició d’un bon hàbit lector. Al llarg d’aquests anys les mestres dels infants de primer han anat teixint un seguit d’activitats al voltant d’aquesta campanya que conformen el treball que ara us presentem.

Acollint la proposta des de les aules de primer aconseguim que l’arribada de la carta de la campanya a casa, sigui un veritable regal per a la família i que a través dels seus infants se’ls encomanin les ganes d’anar a buscar el llibre a les llibreries de referència de l’escola. Alhora, la tria feta per l’infant és més conscient i pensada, ja que durant unes setmanes a l’aula s’han pogut degustar les novetats de qualitat literària i artística, i aquells clàssics infantils que a totes les biblioteques personals dels infants haurien de trobar lloc. Finalment la selecció personal feta a la llibreria s’acull a l’aula i es comparteix amb els iguals. D’aquesta manera s’afavoreix que una proposta externa a l’escola sigui el nucli per desenvolupar les diverses accions dins l’escola, facilitant la vinculació entre la vida de l’escola i la família.

En funció del grup d’infants cada curs van sorgint diferents propostes de treball, però en línies generals és un procés que dura dos mesos del primer trimestre, i que comença quan el Departament fa l’enviament de la publicitat de la campanya a les escoles.

Donat el moment maduratiu dels infants en relació amb l’adquisició de la lectura i l’escriptura, la major part de les accions proposades es fan en gran grup. A través de la conversa es comparteixen significats, es resolen dubtes i es construeix aprenentatge. Les docents acompanyen en el tractament de la informació per interpretar dades des de diferents suports (escrits, audiovisuals…)  per tal de destriar la informació rellevant amb relació a la campanya (dates, terminis, on poder anar a triar el llibre…). Els infants explicaran a les famílies la campanya i reforçaran la seva importància quan rebin la carta a casa.

Val a dir que és tot un plaer poder compartir aquestes setmanes amb els infants de 1r perquè estan plenament il·lusionats amb els llibres, s’emocionen quan algú explica que ha rebut la carta a casa, o quan es fan activitats per donar a conèixer el llibre comprat a la resta del grup.

Us deixem fotos de diferents moments per, ni que sigui una mica, també ho gaudiu vosaltres!

En el cas que algun centre estigués interessat a compartir l’experiència, el centre disposa de la documentació del procés així com de les tasques en full que proposem als infants per poder-les compartir.