Bones pràctiques: Els referents lectors. Peça clau per estimar la lectura

Escola Sant Miquel (Cornellà de Llobregat)

Línia 2: La biblioteca escolar com a agent d’equitat, participació i cohesió de la comunitat educativa

Primària

• Fomentar l’hàbit lector i el gust per llegir.
  • Posar a l’alumne en el centre de l’experiència lectora.
  • Crear comunitat entorn del fet lector.

A l’escola  Sant Miquel de Cornellà de Llobregat, en el marc del projecte MAKTUB, coordinat per la mestra Montserrat Orozco, es fan diverses activitats per al foment de l’hàbit lector i el gust per llegir. Una de les activitats és la de crear un mural dels referents lectors. El curs passat els referents de persones què llegeixen, però sobretot què gaudeixen de la lectura, eren els adults que treballen a l’escola.

Enguany els referents lectors a qui acudir en voler tenir una recomanació literària són els infants. L’alumnat esdevé el centre de l’experiència lectora. A l’entrada de l’escola per on passen tots els infants, famílies i treballadors del centre educatiu, s’ha fet un mural on es pengen fotografies de l’alumnat de tercer a sisè amb el seu llibre preferit. Sota aquesta fotografia hi ha també les dades bibliogràfiques dels llibres recomanats.

Aquesta activitat també resulta profitosa quan es fa esporga de llibres i cal fer una comanda de nous llibres per a la biblioteca escolar. Aquesta comanda es fa amb criteris pedagògics, però no s’ha de perdre de vista que aquest mural de recomanacions dona informació sobre quins són els gustos dels infants.

En definitiva, un infant que comparteix la seva experiència lectora amb altres infants se sent protagonista. L’activitat permet establir una comunicació entre iguals entorn de la lectura, fomenta el gust per llegir i l’hàbit lector, tenint a l’infant en el centre de l’acció educativa que es fa des de la biblioteca escolar.