Bones pràctiques: Monstres clàssics de la literatura universal

Centre: INS de Vallbona d’Anoia (Vallbona d’Anoia)

Línia 4: La biblioteca escolar com a laboratori per liderar i promoure un centre lector

Etapa: ESO

• Promoure el gust per la lectura presentant un context literari (en aquest cas el gènere de terror i en especial els monstres clàssics de la literatura universal).
  • Presentar una línia temporal que permeti situar alguns dels monstres més coneguts de la literatura en els respectius contextos històrics.
  • Reflexionar sobre la figura literària dels monstres i mostrar les relacions que existeixen entre les tipologies i característiques d’aquestes criatures, els contextos històrics i les biografies dels seus autors.

Amb motiu de Halloween i la castanyada des de la biblioteca de l’INS de Vallbona d’Anoia han volgut retre homenatge a la literatura més terrorífica i en especial als diferents monstres i criatures monstruoses que apareixen al llarg de la història de la literatura universal.
Per això, han preparat una línia temporal on han situat alguns dels monstres clàssics de la literatura universal, començant per la mitologia grega amb la Medusa, el Minotaure o els Ciclops, passant pel monstre de Frankenstein, l’home llop, Dràcula, Cthulu… fins a arribar als Demèntors de Harry Potter, els granotots de La Pell Freda o els Mutts dels Jocs de la Fam…
L’objectiu era crear un context literari a través del qual articular un concurs per poder interactuar amb l’alumnat. Els proposaven diferents maneres de participar: dient de quines obres formen part els monstres que apareixen a la línia temporal, contribuir a completar la línia temporal amb algun monstre que no hi aparegui (citant l’obra, l’autor i l’any de publicació), recomanant alguna novel·la o relat terrorífic o compartint algun monstre o criatura particular que els agradi, espanti o cridi l’atenció.