Bones pràctiques: Participació col·laborativa per a la transformació de la biblioteca del centre

Lanaspa-Giralt (Terrassa)

Línia 1: La biblioteca escolar com a agent de canvi i innovació

Infantil, Primària

• Tenir una biblioteca escolar amb un fons documental de qualitat, amb criteris de selecció unificats i compartits amb tot el claustre docent i famílies.
  • Realitzar sessions de mediació setmanals a totes les aules d’infantil i de primària per poder promoure la lectura al centre, amb una mediadora escolar que permeti tenir un projecte educatiu de qualitat.
  • Oferir la biblioteca com a nucli de l’escola i oberta a la comunitat educativa amb diverses propostes: obrir-la a l’hora del pati, del menjador i a les tardes (fora de l’horari escolar); proposar tallers i dinamitzacions per a les famílies; proposar tallers amb les llars del voltant i l’escola d’educació especial propera.

L’escola Lanaspa-Giralt de Terrassa va iniciar la transformació de la seva biblioteca el curs 2020-2021. Tot l’equip vol que la lectura sigui un dels eixos més importants de l’escola i, per tal d’aconseguir-ho, han seguit fent actuacions concretes:

• Reunions de delegats/des mensualment per poder fer d’enllaç entre la comissió de famílies i tots els alumnes de l’escola.
  • Treball col·laboratiu a les aules tots els nens i nenes han pensat en l’espai de biblioteca i, mitjançant un document Canva, s’han fet el recull de propostes i d’observacions.
  • Reunió de les dues comissions (família i mestres) per prendre decisions conjuntes. Hi ha un grup de mares i pares que creuen en el projecte i l’impulsen conjuntament amb l’escola.
  • Trobades amb les famílies per millorar conjuntament l’espai físic de la biblioteca.
  • Treball constant de la comissió de la biblioteca a l’escola. Els mestres que formen part de la comissió de la biblioteca es troben setmanalment una hora i mitja.
  • Persones de pràctiques a l’escola que ajuden a analitzar activitats i fer propostes de millores, entre d’altres. L’escola acull cada any alumnes de pràctiques de la universitat.
  • Implicació del claustre: aquest curs han fet sessions de valoració de les diferents activitats.
  • Xarxa: la xarxa de col·laboració que han establert aquest curs ha estat fonamental per poder impulsar el projecte.
  • Formació de l’equip de mestres en l’ús del programa ePèrgam: un equip de mestres ha realitzat de manera voluntària el curs de la formació ePèrgam per saber com funciona aquesta aplicació i, d’aquesta manera, poder fer una bona catalogació dels llibres.

En aquest vídeo presentem les primeres passes: