Bones pràctiques: Taller de contes i minimons

Escola Abat Oliba (Cornellà de Llobregat)

Línia 4: La biblioteca escolar com a laboratori per liderar i promoure un centre lector

Etapa: Infantil

• Unir el món dels contes amb una necessitat essencial dels infants, com és el joc.
  • Estimular el llenguatge verbal (expressió i comprensió orals) a través del joc amb minimons.
  • Transmetre valors positius vers la lectura i el món literari.

L’escola Abat Oliba fa un taller amb infants d’I3, I4 i d’I5 per oferir l’oportunitat de viure la literatura i el  joc lliure i fer adonar que poden anar agafats de la mà. L’experiència utilitza el recurs dels minimons per aconseguir endinsar els infants en l’imaginari d’una narració. Totes les sessions s’estructuren de la mateixa manera. Inicialment, es fa una activitat de motivació a un conte, a través de la mascota de la nostra biblioteca. Seguidament, té lloc la narració de la història, per part de la mestra, intentant que els infants participin (mitjançant preguntes, col·laboracions per fer veus…). A continuació, es convida els infants a jugar amb materials diversos (peces soltes, elements naturals, ninos d’animals…) per reproduir la història narrada (escenari, personatges) en minimons.

En aquest taller es treballen diferents capacitats que volen contribuir a un desenvolupament global de l’infant. Es posen en pràctica estratègies de socialització i de resolució de conflictes, també hi són presents conceptes matemàtics. Però cal posar especial èmfasi en com s’estimula el llenguatge verbal. En un context lúdic com aquest, el llenguatge verbal no només està present en un diàleg quotidià entre iguals, fruit d’un joc espontani, sinó també en el fet que reprodueixen vocabulari significatiu del conte, estructures lingüístiques que s’hi repeteixen, anomenen els personatges, etc.

Aquest és un taller que sempre té lloc a la biblioteca de l’escola. D’aquesta manera, es revalora aquest espai i es reinterpreta. La biblioteca ja no és només un espai silenciós, estàtic, on els infants tenen el paper d’oients o lectors. Tot al contrari, la biblioteca es converteix en un lloc viu, on podem jugar, gaudir, compartir, comentar, interpretar…

Finalment, cal afegir que la pràctica descrita, atorga a l’alumnat un paper protagonista, creatiu, on se submergeix en l’imaginari del conte narrat. Conjugar la literatura amb una necessitat essencial dels infants, com és el joc, permet contribuir a transmetre valors positius vers la lectura i els llibres.

Podeu trobar l’article original aquí.