La biblioteca escolar en el segle XXI

Biblioteca Escola Àgora de Barcelona

Fa unes setmanes que estem fent difusió de documents del fons de publicacions del programa. Aquesta setmana  parlem d’un article del monogràfic BE21 Apunts per a la biblioteca escolar, publicat pel programa Puntedu en ple confinament del 2020. En aquest monogràfic diferents persones expertes en biblioteques escolars argumenten, des del seu camp d’expertesa, la necessitat de disposar d’una biblioteca en el centre educatiu i expliquen quines qualitats ha de tenir. Recuperem avui l’article escrit per Cristina Novoa, que ha estat molts anys al davant de les biblioteques escolars de Galícia i que és tota una referent en aquest món.

En aquest article s’argumenta la necessitat de disposar d’una biblioteca escolar que, ben dissenyada i institucionalitzada, farà de palanca per a la innovació i donarà resposta a les necessitats d’alumnat, professorat i famílies. L’autora concreta 8 aspectes primordials a tenir en compte a la biblioteca del centre:

• Disposar d’un espai adequat com a facilitador d’experiències.
  • Renovar els equips d’accés i tractament de la informació.
  • Mantenir la col·lecció actualitzada de forma permanent.
  • Impulsar la dimensió digital de la biblioteca, no només la física.
  • Configurar un equip de suport a la biblioteca coordinat per un docent amb funció de responsable de la biblioteca.
  • Tenir un pressupost propi per a recursos i accions diverses.
  • Treballar al servei del desenvolupament de les competències i del currículum, en especial del Pla de lectura de centre.
  • Coordinar programes per a l’alfabetització mediàtica i informacional (AMI).

L’autora tanca l’article fent ressò de la necessitat d’enfocar la biblioteca com un entorn inclusiu i d’implicar-hi tota la comunitat educativa.

En paraules de l’autora:

La biblioteca escolar es una oportunidad para un sistema educativo en busca de respuestas a necesidades antiguas y emergentes, que ha demostrado su capacidad de resiliencia y su contribución a la mejora de los aprendizajes y de las prácticas pedagógicas en los centros.”

Podeu llegir l’article complet aquí:

La biblioteca escolar y el cuento del hombre que tenia mala suerte

Imatge d’aquesta entrada: Biblioteca Escola Àgora de Barcelona