portada2122

El projecte d’acceleració de la transformació digital dels centres educatius desplega les intervencions referides a connectivitats, equipaments d’alumnat i equipaments del professorat dins del marc del Pla d’educació digital de Catalunya 2020-23 (PEDC). Les dades del desplegament i transformació, actualitzades a 27/08/21, són:

Portàtils alumnes

203.495 equips
99,6%

Connectivitat (MiFi)

44.357 dispositius
100%

Portàtils docents

71.042 equips
100%

LAN-WiFi

1256 centres
97%

WAN – Fibra òptica

0/2.267 centres
0%

Nous desplegaments

Està previst que al llarg del primer semestre del curs 2021-22 es distribueixin els ordinadors dels alumnes de 5è i 6è de primària i PFI, i en el segon semestre s'iniciarà el repartiment dels corresponents a 1r i 2n d’ESO, que finalitzarà el seu desplegament el curs 22-23.
Pel que fa als ordinadors dels docents, es lliuraran els corresponents a CFA, EOI i CEE, així com als centres de nova creació o incorporació a la xarxa pública

⚠ Els centres d'educació primària i els institut-escola, han de revisar que les peticions que van fer (qüestionaris febrer 2021), assegurant-se que els sistemes operatius demanats són els desitjats.

On trobar la petició a INDIC

Reassignació d'equips

Al llarg del mes de juliol s’han dut a terme intervencions en els centres de secundària per netejar els ordinadors dels alumnes que deixaven el centre, de forma que quedin a punt per a ser assignats a nous alumnes.

Assignacions d'equipaments a alumnes

⚠ Els centres que van optar per fer la neteja dels equips de manera interna, han de seguir els següent procediment:

Esborrat d'equipaments

Noves demandes

Pel que fa a les noves demandes, associades a alumnes de nivells coberts el curs 2020-21 que s’han incorporat de nou al centre o bé a l’increment del nombre d’alumnes en aquests mateixos nivells respecte del curs anterior. Aquestes demandes s’han de dur a terme a partir d’INDIC com a matrícula viva i afecten tant als ordinadors com a les MiFis dels alumnes.

Com demanar un equip o dispositiu MiFi per un alumne nou (matrícula viva)

Estats actualitzats a INDIC

Tant pel que fa a les reassignacions com a noves demandes és imprescindible que, de forma prèvia, estigui actualitzat l’estat dels equips del centre a INDIC. Si l'equip està assignat a un alumne/a, l'estat ha de ser Per entregar (si l'equip està físicament al centre) o Entregat (si el té l'alumne). Si l'equip no està assignat a cap alumne, l'estat ha de ser Disponible.

Canvi d'estat d'un equip a INDIC
Actualitzacions massives d'estat a INDIC

⚠ INDIC sincronitza les seves dades amb les dades de RALC. Per aquest motiu cal assegurar-se que les dades de la matrícula estàn actualitzades abans d'actualitzar INDIC.

Desplegament inicial

Es va realitzar un desplegament d'equips i dispositius MiFi, així com una millora de les infraestructures digitals. Concretament:

  • 203.495 ordinadors portàtils a cada alumne de 3r, 4t d'ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.
  • 44.357 dispositius MiFi necessaris per als alumnes sense connectivitat a la seva llar.
  • 71.042 ordinadors portàtils a docents d’escoles, instituts i instituts-escola.
  • Es va iniciar el lliurament d'ordinadors a alguns centres de primària als alumnes de 5è per tal que el curs 2021-22 l’utilitzin a 6è.
  • 1256 centres han millorat la connectivitat interna (transformació LAN - Wifi)
  • Desenvolupament de l'aplicació INDIC, per la gestió del desplegament i de l'inventari de centre.
  • S'ha iniciat la millora de connectivitat amb internet (transformació WAN) de la xarxa dels centres educatius, que incorporarà Fibra òptica sempre que és possible.

    Més informació sobre el desplegament inicial*
    Manual INDIC

Orientacions i documents de suport

Es van elaborar orientacions i documents de suport per ajudar als centres en la seva transformació digital: avaluació de la competència digital docent, estratègia digital de centre, coordinació digital, manuals i procediments, guies, models, etc.

Orientacions i materials
Manuals, guies, models, etc.

Formació i mentoria digital

Es van crear i impartir cursos de formació en format telemàtic així com càpsules de formació de curta durada lligades o no en itineraris amb l’objectiu d’acompanyar als docents en l’assoliment i reforç de la seva competència digital.

Es va crear la figura del/la mentor/a digital amb un total de 74 (un mentor/a per cada CRP) que durant tot el curs 2020-21 van dur a terme assessorament i acompanyament als centres que en van fer la demanda.

La implementació del Pla d'educació de Catalunya (PEDC) implica l’assoliment per part dels centres educatius de tres fites fonamentals a finals del curs 2022-2023, que són les que corresponen als seus tres principals eixos: alumnes, docents i centres digitalment competents.

Alumnat

Tots els centres educatius han d’haver dissenyat abans del final del curs 2022-23, en el marc de la seva estratègia digital, els mecanismes metodològics, pedagògics i organitzatius, treballats de forma transversal, que permetin avaluar el nivell de competència digital de cada alumne/a.

Orientacions per a l'avaluació de la competència digital a primària
Orientacions per a l'avaluació de la competència digital a secundària

Docents

Tots els docents han d’assolir i demostrar una competència digital de nivell intermedi abans del final del curs 2022-23. A més dels cursos i càpsules de formació, s'ha creat una subxarxa dins de la XTCD per acompanyar i afavorir la comunicació entre els docents que han de millorar la seva competència digital.

Nivells de la competència digital docent
Subxarxa XTCD de competència digital docent

Centres

Tots els centres educatius han d’haver dissenyat la seva estratègia digital de centre, seguint les línies del seu PEC, abans del final del curs 2022-23 i ha d’estar recollida públicament en el seu espai web (seguint la normativa de transparència) i ser coneguda per tota la comunitat educativa.

Web de l'estratègia digital de centre
Document de l'estratègia digital de centre
Subxarxa XTCD d'estratègia digital de centre