Se celebren amb èxit les primeres trobades d’alumnes

Com ja és costum des de fa uns anys, amb la primavera arriben les primeres trobades d’alumnes del programa Escacs a l’escola. Aquestes trobades les organitzen docents que participen o han participat a la formació “Més Escacs” del programa Escacs a l’escola, i a cada territori compten amb la col·laboració d’altres agents, com poden ser els Ajuntaments, Serveis Educatius, Consells Esportius o la Federació Catalana d’Escacs.

Totes les trobades tenen l’objectiu que els infants comparteixin una bona estona amb alumnes d’altres escoles a través del joc dels escacs, un joc que les escoles utilitzen dins l’horari lectiu com a eina educativa. I és que amb els escacs s’aprèn a raonar, tenir paciència, empatitzar amb els altres, planificar, respectar… fins i tot poden ser útils per millorar molts aspectes matemàtics i també de comprensió lectora, entre d’altres. I tot això, en un ambient molt lúdic.

Les trobades entre alumnes de diferents centres són una bona manera de socialitzar i posar en valor tot el que es treballa amb els escacs als centres educatius.

Trobada a Santa Coloma de Gramenet
Santa Coloma de Gramenet 2024

La primera trobada va ser a Santa Coloma de Gramenet, el divendres 12 d’abril. Aquesta és la més multitudinària de les trobades que se celebraran aquest any, amb la participació d’una mica més de 700 alumnes de 3r a 6è de primària d’onze centres educatius de la ciutat.

Els alumnes van compartir el matí jugant a escacs i després de dinar van fer la cloenda de la jornada, la qual va comptar amb l’assistència de l’alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, Núria Parlón, i el coordinador Josep Serra, en representació de la Federació Catalana d’Escacs. L’activitat va tenir el suport i la col·laboració del CRP de Santa Coloma de Gramenet (organització i logística), Club d’Escacs Gramenet (organització i logística), la Federació Catalana d’Escacs (cessió de material), i l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, el qual va cedir l’espai, el mobiliari necessari i un obsequi per a cada participant.

Els centres participants van ser les escoles Ferran de Sagarra, Fuster, Antoni Gaudí, Primavera, Riera Alta, Les Palmeres, Lluís Millet, Banús, Fray Luís de León, Jaume Salvatella i Tanit.

Trobada a Tarragona
Tarragona 2024 – sala de joc

Les instal·lacions del Complex Educatiu de Tarragona acullen des de fa anys la trobada d’alumnes del Tarragonès. El dimecres 17 d’abril, l’imponent menjador de La Laboral de Tarragona va acollir uns 240 alumnes de 3r de primària procedents de cinc centres educatius per celebrar quatre partides d’escacs durant el matí.

Abans de l’última partida, es va dur a terme l’acte de lliurament de diplomes a les escoles participants, al qual van assistir Manel Sales, director del CRP del Tarragonès, i Marta Amigó, coordinadora del programa Escacs a l’Escola, també vicepresidenta segona de la Federació Catalana d’Escacs. Aquesta trobada també va tenir la col·laboració del Consell Esportiu del Tarragonès, el qual proporciona bona part del material de joc.

Els centres participants van ser les escoles Sant Bernat Calvó (Vila-seca), Ponent (Tarragona), Europa (Salou), La Portalada (Altafulla) i La Canonja.

Trobada a Reus
Reus 2024 – sala de joc

També el dimecres 17 d’abril, l’Escola Alberich i Casas de Reus va acollir la VII trobada d’alumnes del Baix Camp, en la qual hi van participar 200 alumnes de set escoles d’aquesta comarca.

En aquesta trobada es va deixar un espai de temps a l’inici de la jornada perquè les famílies que ho desitgessin poguessin assistir-hi. Després de l’acte de benvinguda, el qual va comptar amb l’assitència de la directora del CRP del Baix Camp, Francesca Segarra, els alumnes van jugar diverses partides d’escacs durant el matí, fent una pausa per esmorzar (gentilesa de l’Ajuntament de Reus). A la cloenda es va lliurar un diploma a cada escola.

Els centres participants van ser les escoles Alberich i Casas, La Vitxeta, Montsant (totes tres de Reus), Josep M. Soler i Gené (Montbrió del Camp), Josep Fusté (Alforja), Ramon Sugrañes (Almoster) i Sant Rafael (La Selva del Camp).

Agraïment als organitzadors i col·laboradors

Aprofitem aquestes línies per agrair la implicació i col·laboració de tots els mestres que han fer possible l’organització d’aquestes trobades, molt especialment als formadors Josep Serra, Jordi Franquet i Toni Cañadas, els quals han coordinat tot el necessari perquè fossin un èxit.

Gràcies també als altres agents que han col·laborat en aquestes activitats cedint espais, materials… L’èxit de cadascuna de les trobades és el resultat d’un treball en equip que esperem que es pugui anar repetint en el futur.