COMPARTIM, una nova APP per l’alumnat IFE

Aquest mes de Febrer, després de molt esforç, neix l’APP COMPARTIM, impulsada per l’IFE de l’Institut Montserrat Roig.

La finalitat d’aquesta eina pedagògica és facilitar l’aprenentatge dels continguts curriculars d’aquest cicle adaptat.

Mitjançant la co-creació i intercanvi de coneixements adquirits a classe per part del propi alumnat, l’APP posa en valor allò que han après.

Així, posant l’alumnat al centre, l’APP recull i publica diferents continguts digitals relacionats amb la transició a la vida adulta i l’àmbit laboral creats per ells mateixos. Aquests continguts estaran dissenyats tenint en compte criteris d’accessibilitat cognitiva per tal de fer més fàcil la seva comprensió i assimilació (lectura fàcil, suport imatges, subtítols etc…).

Fins al mes de Juny, un centenar d’alumnat IFE i els seus corresponents docents de Terrassa, Sant Cugat, Igualada o Olot seran protagonistes de les  primeres passes de l’APP COMPARTIM, aprenent els uns dels altres, fomentant la connexió horitzontal entre l’alumnat i enriquint un currículum coral sempre disponible a la butxaca.

Es pot veure una breu demostració de les principals funcions i continguts seguint el següent enllaç

Objectius:

1) Facilitar l’aprenentatge dels continguts del currículum IFE

L’objectiu central del projecte de l’APP Compartim és generar entorns d’aprenentatge competencials on l’alumnat pugui aprendre i consolidar aquells continguts del currículum IFE que li són apropiats i significatius (transició a la vida adulta i el món laboral). Així doncs, no es tracta només de desenvolupar o alimentar una APP amb vídeos o continguts sinó d’aprendre en el procés de fer-ho.

2) Millorar l’autoestima assumint un rol de prestigi i protagonista.

L’alumnat IFE acostuma a tenir una trajectòria difícil o anònima en el transcurs de la seva etapa d’educació secundària. El seu pas per la ESO no sempre és fàcil i sovint socialment i acadèmicament han viscut situacions d’angoixa i segregació. La seva arribada a l’IFE ha de ser una oportunitat de rescabalar-se d’aquesta vivència, recuperar l’autoestima i sentir-se valuós en el seu entorn. En aquest sentit, l’APP Compartim dona aquest espai de creixement i alhora un rol de prestigi on, per primera vegada, molts d’ells podran actuar com a formadors o consellers d’altres persones.

3) Fomentar una xarxa digital d’ aprenentatge mutu entre iguals.

Com ja hem dit abans, l’abordatge digital del projecte Compartim facilita l’intercanvi de consells entre els diferents alumnes que hi participen. La tutela del professorat sobre la publicació d’aquests consells garanteix que els continguts sigui adequats i ajustats al currículum. Aquesta facilitat en la connexió horitzontal obre tot un món de possibilitats on l’alumnat pot aprendre de persones com ells i tenir una vivència d’interdependència on a vegades un dona i d’altres vegades rep.

4) Generar un currículum digital co creat accessible 24h/365.

L’alumnat IFE pot presentar dificultats de retenció d’alguns dels continguts treballats a classe. Aquest fet els limita a l’hora d’aplicar en la seva vida quotidiana allò que han treballat amb tant d’esforç durant l’horari lectiu.

En aquest sentit, donat que la tecnologia no dorm ni descansa, l’APP Compartim facilita una alta accessibilitat als consells o les eines i recursos  publicats . Es pot fer des de qualsevol dispositiu mòbil (smartphone, tablet o ordinador) en qualsevol moment i des de qualsevol lloc amb accés a internet.

5) Millorar les competències digitals de l’alumnat.

Finalment, en un món inundat de tecnologia, correspon introduir les eines digitals en els processos d’aprenentatge. La competència digital és ja imprescindible per poder funcionar d’una manera regular en el nostre dia a dia.

La participació i co creació de continguts digitals dins l’APP Compartim té implícits els aprenentatges de múltiples programes de disseny, presentacions, edició de vídeos, cerca d’informació per internet, gestió de les xarxes socials etc… El fet d’aprendre aquestes eines dins el marc del treball per projectes dona a l’alumnat un motiu per vincular-se i implicar-se en aquests aprenentatges.

Esperem que aquestes siguin les primeres passes d’una solució pedagògica que voldria tenir llarga vida i ser útil al màxim d’alumnat IFE, els seus equips docents i respectius centres educatius.

Per més informació adreçat a Albert Puig (apuig40@xtec.cat)