CEIR-ARCO Aragó i CEIR-ARCO Villarroel reben el distintiu Violeta que destaca la qualitat social, gènere i diversitat de l’àmbit educatiu

CEIR-ARCO Aragó i CEIR-ARCO Villarroel són els primers centres d’FP en rebre el distintiu Violeta IQSGD – Qualitat social, gènere i diversitat de l’àmbit educatiu. L’IQSGD és el primer índex social dirigit als centres educatius, actualment només dirigit a centres d’educació infantil, primària i ESO. Està elaborat per l’associació Forgender Seal i per la Plataforma Unitària contra les violències de gènere i certifica a tots els centres educatius d’educació formal i d’educació no formal que busquen reduir les desigualtats socials i de gènere, treballant amb metodologia transformadora on la perspectiva de gènere, els drets humans i la diversitat siguin eixos transversals de les seves accions.
La directora de CEIR ARCO Aragó, María Portero Pérez, explica els beneficis d’aconseguir aquest distintiu.

OrientaFP: Quan i com vau decidir aconseguir aquest distintiu? Quina era la fotografia del vostres centre que us va portar a decidir aconseguir aquesta certificació?

MJ Portero: Els centres educatius CEIR-ARCO ja fa temps que participen i col·laboren en diferents activitats que organitza la Plataforma Unitària contra les violències de gènere (Fòrum contra les violències de gènere i Fòrum jove contra les violències de gènere). Les companyes de la Plataforma coneixen el nostre Projecte Educatiu de Centre i Projecte de Convivència i són les que ens van comentar la possibilitat d’obtenir aquest reconeixement a finals del curs 2022-2023. Aquest reconeixement encara no està plantejat per a centres de Formació Professional (les possibilitats que deixa l’estructura de la formació professional per la promoció de la igualtat són diferents a les dels ensenyament obligatoris) però s’estan plantejant adaptar-ho per a que també hi puguin optar-hi, ja que s’està visibilitzant que, des de la Formació Professional, també es treballa per la igualtat de tracte i oportunitats i necessitem recolzament d’entitats expertes.

Els centres CEIR-ARCO vam optar des del treball realitzat ens els últims cursos per reduir les desigualtats i fomentar la convivència i el respecte mitjançant la planificació i accions educatives cap a la igualtat de tracte i oportunitats: des de la formació i capacitació de l’equip docent; sensibilització i conscienciació de l’alumnat; prevenció, atenció i solucions contra les violències i desenvolupament d’entorns segurs; prevenció, atenció i solucions contra una gestió discriminatòria; transformació de rols i estereotips socials, projectes de coeducació, continguts curriculars i diferents espais de participació i reflexió.

OrientaFP: Quines accions concretes que porteu a terme al centre us acrediten amb aquest segell?

MJ Portero: Les accions concretes es planifiquen des de la documentació de centre (Projecte Educatiu de Centre, Programació General Anual, Projecte de Convivència, Pla d’acció tutorial…) ja que incorporen, de manera explícita, la igualtat de gènere, el respecte a la diversitat, la lluita contra el racisme i contra qualsevol tipus de discriminació, així com mesures i accions pel desenvolupament d’entorns segurs (Escoles Lliures de Violències). Tanmateix, es realitza difusió al Moodle i a les tutories dels protocols de prevenció, detecció i intervenció enfront situacions de conflicte greument perjudicials per la convivència.

Hem incorporat alumnat referent de violència zero i la comissió de convivència per tractar possibles casos de desigualtat o discriminació (ja siguin per motius de masclisme, racisme, xenofòbia i LGTBIfòbia) així com impulsar la coeducació amb activitats transversals al voltant dels dies internacionals com ara 25 de novembre, 30 de gener, 8 de març…. L’equip docent es forma en perspectiva de gènere i coeducació cada curs escolar (com a formació interna de centre), així com facilitar l’alumnat instruments de reflexió vinculats a l’article 1 de la Declaració Universal dels Drets Humans.
Un dels objectius dels centres CEIR-ARCO és eradicar els estereotips i rols de gènere i planificar les mateixes activitats per tot l’alumnat des de l’acció tutorial, independentment de si la família professional està segregada horitzontalment amb perfils d’alumnat majoritàriament masculinitzats o feminitzats, així com afavorir l’orientació acadèmica i professional no sexista.

Des dels centres, es genera l’estructura necessària per aplicar mesures restauratives en la gestió positiva dels conflictes, incorporant els centres de diàleg a les diferents tutories i promocionant la provenció per la gestió dels conflictes. També es treballa per presentar els continguts curriculars amb llenguatge inclusiu, no sexista, no LGTBIfòbic i no racista. De la mateixa manera, es promouen espais de participació i reflexió a l’alumnat per a una major interacció (a través del Projecte de Convivència) i es promocionen projectes de voluntariat social a través dels diferents APS a les diferents famílies professionals (aprenentatge i servei).

OrientaFP: Com beneficia a l’alumnat totes aquestes accions?

MJ Portero: L’alumnat es beneficia d’aquest entorn segur que s’ha creat per a ells i elles. Es troben en un context on poden trobar els mecanismes per afrontar les seves problemàtiques de forma acompanyada. Aquest fet ha incrementat el sentiment de pertinença al centre. És un benefici per l’alumnat poder créixer com a persones de forma acompanyada i com a principal protagonista dels centres educatius CEIR-ARCO. Promovent les qualitats diverses de cada persona i promocionant la igualtat i la no discriminació contribuïm a educar persones amb valors, actituds i competència social i ciutadana que el fan més competent en la seva relació amb ell/a mateix/a i amb els altres.

OrientaFP: En què ha millorat el centre?

MJ Portero: No només treballem per beneficiar l’alumnat sinó que, el centre i tota la comunitat educativa, també es beneficia del treball per reduir les desigualtats socials i de gènere. Considerem que ha millorat la convivència a través del coneixement dels i les altres, el clima de confiança i la cooperació entre grups i entre els dos centres CEIR-ARCO (Aragó i Villarroel). Així mateix, també dota l’equip docent de les eines necessàries per afrontar el seu dia a dia a l’aula de la forma més satisfactòria, i recursos que poder fer servir en situacions de conflicte, desigualtat, discriminació…

L’atorgament del Distintiu Violeta és un reconeixement al compromís de CEIR ARCO Aragó i CEIR ARCO Villarroel amb la igualtat i al treball que es realitza des de tota la comunitat educativa. Aquest fet ens encoratja a continuar treballant en aquesta línia i ens permet comptar amb l’acompanyament i assessorament de la Plataforma Unitària contra les violències de gènere en el nostre procés de millora, amb l’objectiu de formar persones en sentit ampli i de forma integral, amb esperit crític i actiu davant les intoleràncies i les discriminacions, i sensibles a les necessitats socials