Escape room a TAPSD: aprenentatge i avaluació

L’Escape Room de 2n de TAPSD de l’Institut Antoni Pous i Argila de Manlleu, és una activitat avaluativa, la qual està enfocada des d’una mirada lúdica, demostrant així, que aprenentatge i joc van molt lligats. La realització d’aquesta activitat, permet tenir evidències visuals de que els RAs de la UF han estat assolits, convertint-se d’aquesta manera, en una eina d’avaluació. Cal dir que aquesta activitat s’ha encabit dins de l’UF1 de MP7 Suport Domiciliari, en la qual s’ha treballat l’organització i el seguiment del Pla de Treball.

 

I com es pot treballar el Pla de Treball a través d’un Escape Room? Només cal posar-hi imaginació! La història comença quan l’alumnat rep una carta on se’ls hi comenta que una usuària del SAD on treballen, ha aparegut morta en “estranyes circumstàncies”. A partir d’aquí, ells i elles tenen una única finalitat: esbrinar què ha passat per poder obtenir una contrasenya que els transportarà fins el dia anterior, per tal d’evitar la mort de la usuària. 

 

Durant l’estona que dura el joc, l’alumnat es troba amb diferents proves que el portaran a una deducció: la mort de la usuària va ser causada per una mala gestió del TAPSD. I com arriben a aquesta deducció? Resolent les pistes que us expliquem a continuació, a través de les quals, us volem transportar a l’escena dels fets:

 

Imagineu-vos que com a TAPSD, arribeu a casa d’una usuària, la qual s’ha trobat morta. La usuària, es troba estirada a terra, a un metre del llit i en direcció la cadira de rodes. La primera pregunta que ens podria venir al cap és “ Per què la cadira està tan lluny del llit?”. Ens fixem en la habitació i ens adonem que hi ha elements que no concorden. Veiem que hi ha l’aparell de teleassistència, però no hi ha el collar amb el botó. On és? En el seu lloc, l’usuària porta un collaret en el que es llegeix la paraula “Tere”, deduint així que aquest és el nom de la difunta. Per altra banda, el rellotge està parat a les 2h de la matinada, el que ens fa entendre que aquesta va ser l’hora de la mort. Anem fins a la cuina on hi ha un experiment d’aigua amb colorant que s’ha d’usar per descobrir unes lletres amagades amb tinta transparent en un paper. Gràcies al colorant es descobreix la frase: “Tenia sed”. Què ens indica aquesta premisa? Pot ser que la Tere tingués sed i per això es va aixecar del llit? Ens pot sobtar que a la cuina, també hi ha un horari amb les tasques a realitzar. Veiem que com a important, el TAPSD ha marcat ensenyar a la usuària a fer la transferència del llit a la cadira. Sortim de la cuina i anem al menjador on trobem uns llibres, els quals tenen una numeració que cal desxifrar. Aquests números ens indiquen unes lletres amagades que s’han de trobar per les diferents pàgines, les quals quan les ajuntem, conformen la paraula: TRANSFERÈNCIA. Però… Per què es dóna tanta importància a la transferència? Aquell és un bon moment per reflexionar i valorar les pistes que es tenen… Totes porten al mateix lloc… la transferència. Però encara ens falta el més important… Què va passar? Cal trobar la pista final! Però… On? Ja ho tenim! La usuària es diu Tere, un nom molt conegut per l’alumnat del nostre institut!! Cap a consergeria doncs! Allà, la Tere, la nostra conserge té amagat un puzzle, el qual si es munta degudament, és un pla de treball. Ja ho tenim! És el pla de treball de la Teresa, la nostra usuària. Follejant les pàgines d’aquest pla, ens adonem que els dies que el TAPSD havia d’ensenyar a fer la transferència, per motius desconeguts, no ho va fer. Ja sabem el que ha passat! La Tere tenia sed a les 2 de la matinada i es va intentar llevar, però com no sabia com fer la transferència, va caure a terra. Malauradament no tenia el collar de teleassistència a mà per poder demanar ajuda i va morir quan intentava arribar a la cadira. Misteri resolt… Però… Com tornem al dia anterior? Es necessita un combinació numèrica! Només cal estar atents i recordar que tots els plans de treball tenen un número d’expedient. Ben pensat! Cal introduir el número d’expedient al portatil que hi ha damunt la taula i s’obrirà automàticament un vídeo en el qual, la usuària dóna les gràcies per haver viatjar a un dia anterior, ensenyar a fer la transferència i evitar així la seva mort. 

 

Gràcies a experiències com aquestes, es comprova que l’alumnat pot aprendre i gaudir a la vegada ja que només cal lligar els continguts que es volen treballar amb les motivacions de l’alumnat. Des del nostre punt de vista, podem afirmar que aquesta activitat és una eina d’avaluació clara, la qual ens ha ajudat a tenir més evidències dels coneixements dels/les nostres alumnes. Tot el que passa quan es realitza l’Escape Room, es recull a través d’una taula d’observació, per tal de tenir totes les dades que es necessiten. A més, és una activitat molt versàtil, ja que es pot realitzar per avaluar diferents continguts i comprovar si els CAs i els RAs estan ben assolits. Per tant, la considerem 100% recomanable!

 

SEGUIM! 

 

Ainhoa Concustell López – ainhoa.concustell@insantonipous.cat 

Marta Azaustre Bernal – marta.azaustre@insantonipous.cat