Butlletí Juny 2023

Número 94, Juny 2023

Benvolguts/des companys/es,

Us fem a mans el butlletí informatiu del PQiMC de juny desitjant que que estigueu bé i a punt per anar tancant el curs. Ens teniu a la vostra disposició per tal d’ajudar-vos en tot allò que sigui possible.

 

“Las más amargas lágrimas derramadas sobre las tumbas son por las palabras que quedaron sin decir y por lo que quedó sin hacer” Harriet Beecher Stowe

La veu dels centres. Què ha suposat pel centre implementar un sistema de gestió de qualitat? 

L’Institut Caparrella és un centre educatiu situat a Lleida, imparteix ESO, Batxillerat i Formació Professional, actualment tenim uns 1.400 alumnes escolaritzats.

Al voltant de l’any 2003 la Direcció General de Formació Professional ens va començar a parlar de “Qualitat” als instituts de Formació Professional de Catalunya.  Realment va ser el punt de partida d’un gran projecte de millora per als centres de Formació Professional.  Vam començar treballant:  diagnosi de centre, anàlisi de l’entorn, objectius, retiment de comptes. La majoria conceptes nous que no havíem mai relacionat al centres educatius, més aviat pensàvem que eren exclusius del món productiu.  Justament aquest va ser un primer debat sorgit als claustres: “Els Instituts no som empreses, els alumnes no són clients”…

Certament, inicialment, als claustres no tothom era partidari de seguir aquest camí de la Qualitat, era associat a molta paperassa, molts procediments, part del professorat opinava que per aquesta via tot era massa rígid, que es perdia l’autonomia del docent. Va ser un camí llarg i de vegades feixuc però, poc a poc, es va imposar l’evidència. Els docents i les docents van anar comprovant que valia la pena un petit esforç, la compensació era més que notable, simplement el fet de tenir les programacions harmonitzades, fer seguiment de les activitats d’aula, fitxar objectius.  La tasca del docent ja millorava i, a més, cada curs aquesta millora era més evident. No cal dir que la gestió global del centre ha trobat en la Qualitat una eina imprescindible per la gestió de l’Institut. Algú pot entendre un docent del segle XXI sense un ordinador per fer la seva tasca? Doncs, nosaltres tampoc podríem ara mateix dur la gestió d’un centre educatiu sense la norma ISO 9001.

En primer lloc vam assolir la certificació en la norma ISO 9001, després que el sistema ha estat prou madur i estable al centre ens hem certificat en la norma e2cat. Ara mateix podem dir, amb satisfacció, que tots els treballadors i les treballadores del centre han interioritzat amb normalitat el treball del programa de Qualitat i Millora Contínua. Ara sí que podem dir que som un centre que treballa amb qualitat, cap persona no es qüestiona treballar sense l’acompanyament del projecte. Conceptes com:  revisió per la direcció del sistema de qualitat, indicadors, diagnosi de centre, benchmarking, equips de millora, retiment de comptes és terminologia habitual al centre. Gràcies al projecte de Qualitat i Millora Continua i la xarxa de centres certificats en ISO 9001 que ens assessora i acompanya podem dir que l’Institut Caparrella és un centre ben organitzat amb una gestió clara i propera a tots els grups d’interès, a més a més, aprèn i millora contínuament.

Emili Grau (Director)

Institut Caparrella

1. Enhorabona

Des del Projecte de Qualitat i Millora Contínua volem donar la nostra enhorabona a l’Institut Esteve Terradas i Illa de Cornellà de Llobregat que ha assolit la certificació en ISO 14001 del Sistema de Gestió Ambiental i, amb aquest, ja són 15 centres que l’han obtingut i que tenen un sistema de gestió integrat. I el 5è centre que certifica les tres normes ISO: 9001 – 45001 – 14001 (qualitat – seguretat i salut en el treball – medi ambient).

En aquests moments comptem amb 152 centres certificats en ISO 9001 i 32 centres en e2cat.

2. Centres nous al Projecte de Qualitat i Millora Contínua

Volem donar la benvinguda als centres que el curs 23-24 començaran al Projecte: Institut Badia i Margarit  (Igualada), Institut Estela Ibèrica (Santa Perpètua de Mogoda), Institut Ramon Turró i Darder (Malgrat de Mar), Institut de Tecnologies de la Informació i la Comunicació, Institut de Tècniques Audiovisuals i de l’Espectacle i Institut de Sostenibilitat de i Medi Ambient de Barcelona, Institut Ramon Berenguer IV (Santa Coloma de Gramenet), Institut Torre Roja (Viladecans), Institut Vil·la Romana (La Garriga), Institut El Pont de Suert (El Pont de Suert), Institut Vall de Llémena (Sant Gregori) i Institut Lluís Companys (Tordera). Amb aquests ja som 214 centres que en formem part.

3. Tancament de curs Memòria del PQiMC

Com en altres ocasions, l’ordre serà el següent:

1r. Introducció del professorat que tenen dret al certificat d’innovació del PQiMC a l’aplicació AGAI i signatura de l’acta per part del director/a del centre.

2n. Introducció dels 5 indicadors a l’EPIQ i imprimir l’informe resultant.

3r. Omplir el formulari amb un resum dels resultats més importants i la documentació justificativa a Memòria del PQiMC del curs 2022-2023.

3. Jornada de Cloenda

El proper dia 27 de juny del 2023 celebrarem la Jornada de Cloenda dels diferents Programes i Projectes aquesta vegada ja en format presencial! Aquí teniu l’enllaç al site amb tota la informació i us deixem  l’enllaç directe per poder-vos inscriure.

3. qCampusFP#2023 qCampusFP#2023 INTERNATIONAL del 3 al 7 de juliol de 2023

Un curs més us presentem una nova edició del qCampusFP International. Aquesta és l’oferta de formacions que, des del PQiMC hem preparat per tots vosaltres. Teniu tota la informació al site i ja la majoria d’enllaços per la inscripció.

La seva distribució serà la següent, tots els cursos en horari de 9.00 a 14.00. Alguns cursos presencials i altres en línia sincrònics. Els cursos presencials els realitzarem a l’institut Bonanova de Barcelona.

4. Certificació de Qualitat del servei de Formació Professional en alternança dual que presten els centres a través de les empreses

Fa un dies, l’empresa Applus IDIADA de Tarragona va certificar en excel·lència pel servei dual que presta en col·laboració amb l’Institut Vidal i Barraquer de Tarragona. També va participar l’INS Andreu Nin de El Vendrell (Tarragona) i l’INS Jaume Huguet de Valls (Tarragona)

Ja són 16 les empreses Excel·lents i 42 les certificacions.

L’FP en alternança dual contribueix a la millora de la Formació Professional en ser una modalitat reconeguda com experiència educativa professionalitzadora d’alt valor afegit. Aconseguint que les empreses assoleixin el segell d’acreditació de qualitat en els nivells de Compromís, d’Assegurament o d’Excel·lència donem un pas ferm en la bona direcció pel progrés de l’FP del nostre país.

Des de la Direcció General d’FP continuem treballant per la formació com a element de cohesió social i territorial en disminuir les desigualtats individuals i, alhora, afavorir el desenvolupament socioeconòmic. La formació professional en totes les seves modalitats i subsistemes ha de permetre atraure, motivar i mantenir el talent, així com afavorir la capacitat del desenvolupament professional.

Pensem que la certificació de les empreses que col·laboren amb el servei dual les permetrà generar confiança i posicionar-se com a organitzacions responsables socialment en la implicació i compromís per l’ocupabilitat de qualitat. Els centres educatius i les organitzacions continuem establint lligams per afavorir una millor flexibilitat del currículum, una òptima adaptació de l’estudiant en l’entorn de treball, un entrenament satisfactori de les habilitats toves (soft skills) com ara el pensament crític, la resiliència, la presa de decisions informada i la transversalitat digital.

L’excel·lència en la formació pràctica dual ha de destacar les persones que formen l’organització i esdevenir inspiradors per altres projectes. Aquesta certificació permet assegurar que l’organització posa en valor criteris com ara un objectiu procés de selecció, una planificada acollida, la seguretat i la salut en el lloc de treball, el clima i les relacions laborals, la pro activitat de l’estudiant, la formació del/de la tutor/a d’empresa, la transparència del procés, la col·laboració amb els centres educatius d’acollida en formació, visites i recursos, la planificació de l’estada i la valoració de la possible inserció laboral.

Recordeu que tota la informació referent al procediment de certificació en els nivells de Compromís, Assegurament i Excel·lència i com optar a les possibles bonificacions de CaixaBank Dualitza la trobareu en el nostre Site.

 

També a l’Odissea al curs del Projecte de Qualitat i Millora Contínua i a la nostra pàgina web.

Per dubtes i consultes ens podeu escriure al correu  fpqualitat@xtec.cato a gestiofpdual.educacio@gencat.cat

5. Com publicar notícies al nostre NODES

Seguim interessats ens que pugueu publicar notícies al nostre NODES relacionades amb la qualitat: si esteu fent formació pel claustre, si heu certificat per primer cop ISO 9001, ISO 14001 i/o ISO 45001, si esteu redactant la memòria o us presenteu al contrast del model e2cat, si voleu aconseguir altres certificacions, si certifiqueu alguna empresa en el servei d’FP dual, si participeu en alguna jornada o concurs en relació a la gestió, o qualsevol bona pràctica interessant en relació a la gestió de centres.

A l’apartat de Recursos del nostre NODES hi trobaràs també el Tutorial.


6. CURSOS FIC

Recordeu que podeu gestionar a través del PQiMC cursos FIC (Formació interna de centre). Les característiques dels cursos FIC més rellevants són: 30 h de formació mínima, de les quals es poden fer entre 3 i 6 hores de suport amb un formador extern, que farà alguna sessió presencial/virtual i us pot ajudar a organitzar/seguir el curs. La resta d’hores del curs seran impartides per un formador intern del vostre centre amb el suport dels materials formatius que trobareu en un aula Moodle que us podem facilitar des del Projecte.
Per més informació us podeu adreçar a: fpqualitat@xtec.cat

7. Normativa:

DOGC

ORDRE EDU/133/2023, de 26 de maig, per la qual s’estableix el calendari escolar del curs 2023-2024 per als centres educatius no universitaris de Catalunya.

RESOLUCIÓ EDU/1685/2023, de 16 de maig, de modificació de la Resolució EDU/1522/2023, de 2 de maig, per la qual s’aproven les bases per a la contractació laboral de professorat de religió en centres educatius dependents del Departament d’Educació.

RESOLUCIÓ EDU/1735/2023, de 15 de maig, per la qual s’actualitza el Programa d’innovació pedagògica “araArt”.

RESOLUCIÓ EDU/1655/2023, de 12 de maig, per la qual es resol la convocatòria de concurs específic de mèrits i capacitats per a la provisió de diversos llocs de treball del Departament d’Educació (convocatòria de provisió núm. EDU/101/23).

RESOLUCIÓ per la qual s’adjudica la subvenció de recursos compensatoris per als centres educatius en el marc del Pla d’Acompanyament de l’Alumnat en la transició de l’Educació Secundària als Ensenyaments Postobligatoris en el curs 2022-2023 (ref. BDNS 692677). CONSORCI EDUCACIÓ DE BARCELONA

RESOLUCIÓ per la qual s’adjudica la subvenció de recursos compensatoris per als centres educatius en el marc del Pla d’acompanyament de l’alumnat en la transició de l’educació secundària als ensenyaments postobligatoris en el curs 2022-2023 (ref. BDNS 692677).

RESOLUCIÓ EDU/1547/2023, de 5 de maig, per la qual es resol la convocatòria de concurs específic de mèrits i capacitats per a la provisió de diversos llocs de treball del Departament d’Educació (convocatòria de provisió núm. EDU/102/23).

BOE

Real Decreto 376/2023, de 23 de mayo, por el que se modifica el Real Decreto 498/2020, de 28 de abril, por el que se desarrolla la estructura orgánica básica del Ministerio de Educación y Formación Profesional.

Resolución de 19 de mayo de 2023, de la Secretaría de Estado de Educación, por la que se convocan plazas para centros educativos de Educación Infantil y Primaria, Enseñanza Secundaria, Formación Profesional o de Enseñanzas de Régimen Especial, que deseen acoger a un/a docente extranjero/a para el curso 2023/2024.

Resolución de 17 de mayo de 2023, de la Secretaría de Estado de Educación, por la que se convocan ayudas destinadas a promover agrupaciones de centros educativos para la realización y puesta en práctica de proyectos comunes que favorezcan la educación inclusiva, la innovación educativa y la creatividad. Convocatoria 2023.

Resolución de 11 de mayo de 2023, de la Secretaría General Técnica, por la que se publica el Convenio con Samsung Electronics Iberia, SAU, para impulsar la aplicación didáctica de las tecnologías según el modelo del proyecto “Aula del Futuro” 2023-2025.

Ley 6/2023, de 3 de mayo, de modificación de la Ley 8/2022, sobre el uso y el aprendizaje de las lenguas oficiales en la enseñanza no universitaria.

Enllaços d’interès:

Gestió de Qualitat

Claves para medir la huella de carbono de un evento

The many challenges in achieving a safer, heathier world of work

CTN 194 Comité UNE de Igualdad de género

Actualitzada la norma UNE-ISO/IEC 27001:2023. El Comitè Tècnic de Normalització (CTN) 320 de Ciberseguretat i Protecció de Dades Personals ha anunciat la publicació de l’actualització de la norma UNE-ISO/IEC 27001:2023 sobre els requisits per a l’establiment, implementació, manteniment i millora contínua d’un sistema de gestió de la seguretat de la informació (SGSI).

Gestió educativa

L’educació postobligatòria de l’alumnat amb discapacitat intel·lectual i altres discapacitats del desenvolupament: Una qüestió pendent

Acord perquè els alumnes d’FP amb matrícula tinguin gratis el primer any d’universitat

Hostelería de España y CaixaBank presentan un manual de restauración para estudiantes de FP

Ajuts per a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu
Presenta la sol·licitud del 8 de maig al 20 de setembre

Els Premis #FPCAT 2022 reconeixen la contribució a la formació professional dels centres formatius, empreses, entitats i trajectòries individuals. La nostra enhorabona als premiats, en especial a l’institut d’Aran i a l’institut Comte de Rius, que formen part de les xarxes del PQiMC. També a en Joan-Lluís Espinós i en Josep Formentí, molt lligats al PQiMC des de fa molt temps.

 

Gestió en general

Podcast Parlem de dades personals APDCAT i EAPC

Soft skills y formación: la mayoría de las empresas tiene interés en impulsarlas

14a edició dels Premis Factor Humà, enguany sota el lema “L’Error en (R)Evoluciona Programa i inscripcions

Atenció: us informem que rebeu aquest correu perquè formeu part del PQiMC o bé en algun moment heu fet un curs del Projecte de Qualitat. En el cas que no formeu part de les xarxes del PQiMC i voleu deixar de rebre aquest butlletí només cal que ens ho feu saber a l’adreça: fpqualitat@xtec.cat.

Segueix-nos: 

Departament d’Educació
Direcció General de Formació Professional
Subdirecció General de Programes i Projectes
Projecte de Qualitat i Millora Contínua 
Telèfon: 935 516 900 Extensions: 3171-3535-3479-3428.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>