El Departament d’Educació considera el desenvolupament professional del personal docent un factor clau per avançar en la millora del sistema educatiu català.

En aquest sentit, una de les línies estratègiques és promoure un model de professorat competent i compromès amb el projecte educatiu del centre, que exerceix un lideratge per a l’aprenentatge i la millora del centre com organització que aprèn. Un professorat que esdevé motor de canvi per a l’aprenentatge i el benestar de l’alumnat, la reducció de l’abandonament escolar prematur.

Això requereix de models de formació que impliquin i vinculin la formació inicial, l’acompanyament en la iniciació a la tasca docent i la formació contínua al llarg de la vida professional amb diversitat de modalitats formatives, individuals, en centre i en xarxa.
Us presentem un relat visual que descriu els aspectes més rellevant del contínuum formatiu.

Desenvolupament professional docent

En Francesc Padró – Director de l’Institut Internacional de la UNESCO per a l’Educació Superior a l’Amèrica Llatina i el Carib ens parla sobre el contínuum formatiu.

La formació del docent i el desenvolupament professional són expressions que, si bé poden utilitzar-se per separat, troben el seu ple sentit en el reconeixement de la mútua interdependència. Sense compromís formatiu no hi ha desenvolupament professional ni millora educativa.

El rol docent en una societat canviant

Es destaquen els cinc aspectes claus o habilitats del docent del S.XXI i com el desenvolupament professional del professorat, tant inicial com permanent, ha de contribuir al sorgiment d’una nova identitat professional docent.

Les Competències Professionals Docents

La qualitat de la docència es veu relacionada amb l’establiment d’un Marc de competències professionals docents del S.XXI. Aquest Marc de competències s’ha de tenir en compte a l’hora de planificar la formació permanent i s’ha  s’emmarcar dintre  d’una avaluació formadora, formativa i acreditativa.

La iniciació a la docència, transició entre la formació inicial i l’exercici professional

La veu dels docents novells, una mirada internacional i nacional sobre la professió docent. El seu valor i com els programes d’inducció estructurats ajuden al docent en la fase inicial com a professionals.

Els primers anys d’inici a la docència són una etapa essencial per a la consolidació de les competències clau i de la identitat professional i laboral i ha de proporcionar les bases per a un desenvolupament professional de qualitat.

Desenvolupament professional continu

Mirada dels experts sobre com ha de ser la  formació inicial i continua Una formació competencial on es veuen reflectides les realitats de les aules, que sigui territorial, en centre i entre centres i que transforma  la cultura dels centres.

En la formació inicial desenvolupada en l’entorn universitari, les pràctiques dels i de les estudiants en centres formadors esdevenen l’espai ideal i el període clau per treballar les competències relacionades amb l’exercici de la professió docent. El període de formació inicial s’ha de veure com l’inici del contínuum formatiu dels professionals.

La col.laboració compromesa per a la millora de la formació docent

Importància d’establir relació entre tots els agents educatius per al desenvolupament professional docent.