Docent novell

Condicions i recursos

El docent novell participant té una destinació durant un curs escolar en un centre del Programa i no forma part de la plantilla estructural del centre.

El programa consisteix en una iteració constant de formació teòrica i pràctica que implica la dedicació del docent novell equivalent a una jornada docent ordinària (37,5 hores setmanals), amb una distribució equitativa entre teoria i pràctica.

La retribució per als docents novells correspon a la mitja jornada que dediquen a la part pràctica del programa (docència supervisada, codocència i altres activitats del centre).

En el desenvolupament del pla de treball del docent novell es prioritzen les competències professionals i les dimensions que han d’afavorir la pràctica dels docents novells, tenint en compte els reptes que s’identifiquen a l’informe Early career teachers: pioneers triggering innovation or compliant professionals? (OCDE 2018).

Objectius d’aprenentatge

Els objectius d’aprenentatge clau que es concreten en el pla de treball del docent novell s’estructuren en sis àmbits:

1. Context educatiu català. Integrar els trets identitaris del sistema educatiu català en el disseny i l’avaluació de l’acció educativa en el marc del projecte de centre.
  2. Pràctiques d’aprenentatge actualitzades. Desenvolupar pràctiques d’aprenentatge actualitzades informades en l’evidència.
  3. Gestió d’aula. Generar un clima d’aula que faciliti la participació, l’aprenentatge i el desenvolupament personal de l’alumnat.
  4. Avaluació. Desenvolupar l’avaluació per a la presa de decisions respecte de l’aprenentatge de l’alumnat, com a docent i en equip.
  5. Desenvolupament professional. Créixer en una comunitat professional d’aprenentatge que ajudi el docent novell
    en el desenvolupament de la identitat docent.
  6. Gestió socioemocional. Incorporar estratègies que afavoreixen un bon clima socioemocional per al benestar comú.

El model metodològic del Programa estableix una combinació estratègica de metodologies avançades:

Mentoria: Pràctica educativa supervisada, cicles d’observació, retroacció i metacognició per fer visible i autoregular el procés d’aprenentatge.

Codocència: Disseny i posada en pràctica de situacions/processos d’aprenentatge entre novells i mentors i docents col·laboradors.

• Aprenentatge entre iguals entre els docents novells d’un mateix centre Sensei o d’altres.

• Comunitat d’aprenentatge professional. Formacions grupals amb docents novells d’altres centres, dirigides per referents tècnics del Programa, professionals externs i/o d’universitats.

Autoaprenentatge per a la millora contínua. Durant el curs de residència, el docent novell elabora la carpeta digital d’aprenentatge docent.

La carpeta és una eina de reflexió sobre el que s’aprèn i es viu, facilita el pensament crític, justifica la relació entre la teoria i la pràctica docent i la implicació en el propi procés d’aprenentatge. Recull documents que descriuen l’itinerari formatiu: observacions d’aula en codocència, rúbriques d’avaluació de l’alumnat, informes d’autoavaluació del docent novell, diari d’aprenentatge en la mentoria, pràctica reflexiva en comunitat, recull d’evidències científiques contrastades a l’aula.

Pla formatiu del docent novell

L’objectiu és promoure un desenvolupament professional de qualitat mitjançant la formació i l’assessorament, amb un alt component de pràctica personalitzada.
Els elements clau de la formació són:
• Híbrid: Combina entorns formatius presencials i virtuals.
• Dual: Amb un alt component de pràctica i aplicació en el context del centre capacitador.
• Personalitzador: Del procés d’aprenentatge dels docents novells, a partir de la seva experiència inicial, interessos i potencialitats.

Contempla diferents espais formatius complementaris:
• Formacions grupals / seminaris temàtics.
• Espais d’aprenentatge entre iguals.
• Plataforma en línia.
• Pràctica docent en centre.
• Cicles d’observació d’aula i retroacció (feedback).

Avaluació

L’avaluació forma part del procés d’aprenentatge del docent novell. Durant el curs d’estada en residència hi haurà diferents modalitats d’avaluació:
Formativa: està orientada a ajudar el docent novell en la pròpia construcció del coneixement.
Formadora: per afavorir la presa de decisions i l’autoregulació dels aprenentatges. El docent novell elaborarà un diari reflexiu i una carpeta d’aprenentatge digital docent, que és una eina de reflexió sobre el que s’aprèn i es viu, facilita el pensament crític, justifica la relació entre la teoria i la pràctica docent i la implicació en el propi procés d’aprenentatge.
Competencial: permet identificar les àrees de millora i el progrés del docent novell a mesura que avança el seu aprenentatge competencial, amb un enfocament global, continuat i integrador.
Acreditativa: propicia l’adquisició dels coneixements i l’assoliment de les competències professionals definides al pla d’estudis, una vegada finalitzat el període de residència. Per tal d’avaluar i qualificar el docent novell en residència, a cada centre es constitueix una comissió de seguiment i avaluació.
L’ampliació d’aquest apartat es troba al document 3 pla de treball de la col·lecció “Sensei”.