Condicions i recursos
El docent novell participant té una destinació durant un curs escolar en un centre del Programa i no forma part de la plantilla estructural del centre.
El programa consisteix en una iteració constant de formació teòrica i pràctica que implica la dedicació del docent novell equivalent a una jornada docent ordinària (37,5 hores setmanals), amb una distribució equitativa entre teoria i pràctica.
La retribució per als docents novells correspon a la mitja jornada que dediquen a la part pràctica del programa (docència supervisada, codocència i altres activitats del centre).
En el desenvolupament del pla de treball del docent novell es prioritzen les competències professionals i les dimensions que han d’afavorir la pràctica dels docents novells, tenint en compte els reptes que s’identifiquen a l’informe Early career teachers: pioneers triggering innovation or compliant professionals? (OCDE 2018).
Objectius d’aprenentatge
Els objectius d’aprenentatge clau que es concreten en el pla de treball del docent novell s’estructuren en sis àmbits:
- Context educatiu català. Integrar els trets identitaris del sistema educatiu català en el disseny i l’avaluació de l’acció educativa en el marc del projecte de centre.
- Pràctiques d’aprenentatge actualitzades. Desenvolupar pràctiques d’aprenentatge actualitzades informades en l’evidència.
- Gestió d’aula. Generar un clima d’aula que faciliti la participació, l’aprenentatge i el desenvolupament personal de l’alumnat.
- Avaluació. Desenvolupar l’avaluació per a la presa de decisions respecte de l’aprenentatge de l’alumnat, com a docent i en equip.
- Desenvolupament professional. Créixer en una comunitat professional d’aprenentatge que ajudi el docent novell
en el desenvolupament de la identitat docent. - Gestió socioemocional. Incorporar estratègies que afavoreixen un bon clima socioemocional per al benestar comú.
El model metodològic del Programa estableix una combinació estratègica de metodologies avançades:
• Mentoria: Pràctica educativa supervisada, cicles d’observació, retroacció i metacognició per fer visible i autoregular el procés d’aprenentatge.
• Codocència: Disseny i posada en pràctica de situacions/processos d’aprenentatge entre novells i mentors i docents col·laboradors.
• Aprenentatge entre iguals entre els docents novells d’un mateix centre Sensei o d’altres.
• Comunitat d’aprenentatge professional. Formacions grupals amb docents novells d’altres centres, dirigides per referents tècnics del Programa, professionals externs i/o d’universitats.
• Autoaprenentatge per a la millora contínua. Durant el curs de residència, el docent novell elabora la carpeta digital d’aprenentatge docent.
La carpeta és una eina de reflexió sobre el que s’aprèn i es viu, facilita el pensament crític, justifica la relació entre la teoria i la pràctica docent i la implicació en el propi procés d’aprenentatge. Recull documents que descriuen l’itinerari formatiu: observacions d’aula en codocència, rúbriques d’avaluació de l’alumnat, informes d’autoavaluació del docent novell, diari d’aprenentatge en la mentoria, pràctica reflexiva en comunitat, recull d’evidències científiques contrastades a l’aula.
Pla formatiu del docent novell
L’objectiu és promoure un desenvolupament professional de qualitat mitjançant la formació i l’assessorament, amb un alt component de pràctica personalitzada.
Els elements clau de la formació són:
• Híbrid: Combina entorns formatius presencials i virtuals.
• Dual: Amb un alt component de pràctica i aplicació en el context del centre capacitador.
• Personalitzador: Del procés d’aprenentatge dels docents novells, a partir de la seva experiència inicial, interessos i potencialitats.
Contempla diferents espais formatius complementaris:
• Formacions grupals / seminaris temàtics.
• Espais d’aprenentatge entre iguals.
• Plataforma en línia.
• Pràctica docent en centre.
• Cicles d’observació d’aula i retroacció (feedback).
Avaluació
L’avaluació forma part del procés d’aprenentatge del docent novell. Durant el curs d’estada en residència hi haurà diferents modalitats d’avaluació:
• Formativa: està orientada a ajudar el docent novell en la pròpia construcció del coneixement.
• Formadora: per afavorir la presa de decisions i l’autoregulació dels aprenentatges. El docent novell elaborarà un diari reflexiu i una carpeta d’aprenentatge digital docent, que és una eina de reflexió sobre el que s’aprèn i es viu, facilita el pensament crític, justifica la relació entre la teoria i la pràctica docent i la implicació en el propi procés d’aprenentatge.
• Competencial: permet identificar les àrees de millora i el progrés del docent novell a mesura que avança el seu aprenentatge competencial, amb un enfocament global, continuat i integrador.
• Acreditativa: propicia l’adquisició dels coneixements i l’assoliment de les competències professionals definides al pla d’estudis, una vegada finalitzat el període de residència. Per tal d’avaluar i qualificar el docent novell en residència, a cada centre es constitueix una comissió de seguiment i avaluació.
L’ampliació d’aquest apartat es troba al document 3 pla de treball de la col·lecció “Sensei”.