“L’educació no només respon a un món canviant. L’educació transforma el món.”

OECD Future of education and skills 2030

L’educació, entesa com a bé comú, ha de garantir el desenvolupament personal, social, acadèmic i professional de l’alumnat al llarg de totes les etapes educatives i ensenyaments. Aquest dret fonamental i de la persona obliga el sistema educatiu a proporcionar respostes des d’una mirada àmplia i alhora singular per a tots i totes, assegurant possibilitats de progrés a cada persona, d’acord amb les seves capacitats. Es tracta, doncs, d´un dret personal que esdevé garantia d’una societat més justa, equitativa i cohesionada.

Catalunya té una llarga tradició de renovació pedagògica i d’esperit innovador que ha de ser la palanca que orienti la presa de decisions pragmàtiques i fonamentades en els principis humanistes de l’educació, la inclusió i l’equitat davant dels reptes que planteja un món més globalitzat, digitalitzat, intercultural, multilingüe, divers i socialment complex.

Són obligades les referències en relació amb el context educatiu derivat de la pandèmia, seguint informes com ara: L’educació en un món després de la COVID: nou idees per a l’acció pública (UNESCO, 2020), on es marquen les claus educatives

en temps de pandèmia, destacant especialment la valoració de la professió i la col.laboració entre docents, la capacitat d’innovar pedagògicament, l’educació com a bé comú i la inclusivitat; Lessons for education from COVID-19(OCDE, 2020), que destaca la resiliència i la capacitat dels docents de prioritzar accions dirigides a disminuir lafractura educativa; i Monitor de l’Educació i la Formació (Comissió Europea, 2020), on es descriu la necessitat dels docents de dominar la competència digital i les diferents modalitats de formació a distància.

El sistema de competències docents obliga a dur a terme accions transformadores en el marc de la formació inicial i contínua i a definir un nou model d’iniciació a la docència i de carrera professional docent, on el desenvolupament professional docent constitueix l’eix vertebrador de la professió docent, dissenyada per generar les condicions de l’aprenentatge de tot l’alumnat al llarg de la vida.