Condicions i recursos
El docent mentor, com agent clau en el procés de formació del docent novell, ha de garantir un acompanyament constructiu i capacitador. En aquest sentit, esdevé fonamental el desenvolupament de les competències de mentorització i acompanyament.
La mentoria s’entén com una forma de relació entre un docent amb experiència reeixida i un docent novell, relació que es basa en la confiança, la col·laboració i la reciprocitat. L’objectiu principal és l’aprenentatge docent, amb un èmfasi especial en les necessitats de desenvolupament professional del docent que està començant la seva carrera.
És una relació de caràcter formatiu i no avaluatiu, basada en l’aprenentatge col.laboratiu, on el docent mentor fa un procés de desenvolupament i aprèn conjuntament amb el docent novell. Ambdues parts es beneficien de la relació des de l’horitzontalitat.
En la funció de mentoria es prioritzen els objectius següents:
- Desenvolupar les competències de mentorització i acompanyament.
- Acompanyar el docent novell en la construcció de la seva identitat docent
- Capacitar el docent novell en el recull d’evidències d’aprenentatge docent.
Per desenvolupar la mentoria són necessaris les següents condicions i recursos:
• Reducció de fins a un màxim del 50% de la càrrega lectiva.
• Programa formatiu per al docent mentor.
• Orientacions i guies per a l’exercici de la mentoria.
• Acompanyament per part d’experts i personal responsable del Programa.
• Participació mensual en comunitat de pràctica de docents en mentoria
Pla formatiu del docent mentor
L’objectiu és capacitar el docent amb habilitats de mentoria per a l’acompanyament constructiu i capacitador del docent novell. Del pla formatiu del docent mentor, destaquem:
• Programa formatiu continu.
• Orientacions i guies per a l’exercici de la mentoria.
• Acompanyament per part d’experts i personal responsable del Programa.
• Aprenentatge entre iguals: comunitats d’aprenentatge i comunitats de pràctica de docents en mentoria.
El procés formatiu es desenvolupa en tres nivells de gradació i tres cursos escolars:
- Nivell d’iniciació. Previ al desenvolupament de la mentoria.
- Nivell de desenvolupament. Durant el curs escolar en què inicia la mentoria, participa mensualment en una comunitat d’aprenentatge. Paral·lelament, persones expertes fan un acompanyament de les actuacions en mentoria i codocència en centre.
- Nivell de consolidació. A partir del segon curs escolar, el docent mentor continua professionalitzant-se participant en la comunitat de pràctica de docents mentors consolidats.