Docent Mentor

Condicions i recursos

El docent mentor, com agent clau en el procés de formació del docent novell, ha de garantir un acompanyament constructiu i capacitador. En aquest sentit, esdevé fonamental el desenvolupament de les competències de mentorització i acompanyament.

La mentoria s’entén com una forma de relació entre un docent amb experiència reeixida i un docent novell, relació que es basa en la confiança, la col·laboració i la reciprocitat. L’objectiu principal és l’aprenentatge docent, amb un èmfasi especial en les necessitats de desenvolupament professional del docent que està començant la seva carrera.

És una relació de caràcter formatiu i no avaluatiu, basada en l’aprenentatge col.laboratiu, on el docent mentor fa un procés de desenvolupament i aprèn conjuntament amb el docent novell. Ambdues parts es beneficien de la relació des de l’horitzontalitat.

En la funció de mentoria es prioritzen els objectius següents:

• Desenvolupar les competències de mentorització i acompanyament.
  • Acompanyar el docent novell en la construcció de la seva identitat docent
  • Capacitar el docent novell en el recull d’evidències d’aprenentatge docent.

Per desenvolupar la mentoria són necessaris les següents condicions i recursos:
• Reducció de fins a un màxim del 50% de la càrrega lectiva.
• Programa formatiu per al docent mentor.
• Orientacions i guies per a l’exercici de la mentoria.
• Acompanyament per part d’experts i personal responsable del Programa.
• Participació mensual en comunitat de pràctica de docents en mentoria

Pla formatiu del docent mentor

L’objectiu és capacitar el docent amb habilitats de mentoria per a l’acompanyament constructiu i capacitador del docent novell. Del pla formatiu del docent mentor, destaquem:
• Programa formatiu continu.
• Orientacions i guies per a l’exercici de la mentoria.
• Acompanyament per part d’experts i personal responsable del Programa.
• Aprenentatge entre iguals: comunitats d’aprenentatge i comunitats de pràctica de docents en mentoria.

El procés formatiu es desenvolupa en tres nivells de gradació i tres cursos escolars:

1. Nivell d’iniciació. Previ al desenvolupament de la mentoria.
  2. Nivell de desenvolupament. Durant el curs escolar en què inicia la mentoria, participa mensualment en una comunitat d’aprenentatge. Paral·lelament, persones expertes fan un acompanyament de les actuacions en mentoria i codocència en centre.
  3. Nivell de consolidació. A partir del segon curs escolar, el docent mentor continua professionalitzant-se participant en la comunitat de pràctica de docents mentors consolidats.