Acompanyament a un centre en transformació

Primer contacte 04/21. Un centre s’adreça al CRP i sol·licita si, donada l’experiència docent d’un professional del CRP a una escola cíclica, podem ajudar a orientar un canvi que es vol fer organitzant grups-classe barrejant alumnes de diferents edats.

Plantegem al centre alguns dubtes: Per quin motiu us ho plantegeu? Què voleu millorar? Heu parlat amb les famílies? Ho comparteixen?…  Existeix una intuïció que els diu que pot ser millor pels alumnes però no s’acaba de concretar.

Concreció bàsica 05/21. Donat que el centre pateix un pèrdua significativa d’alumnes i hi haurà un canvi de direcció a l’horitzó, plantegem una reunió a tres bandes: equip directiu, inspecció educativa i CRP. D’aquesta reunió surt un primer consens que un canvi d’aquesta envergadura és prou important com per abordar-ho de forma reflexiva. Acordem un procés d’acompanyament de dos cursos que porti al centre a definir la seva visió i una proposta de canvis. 

06/21 Comencem la fase de negociació i acordem diferents aspectes com per exemple el rol que haurà de jugar el CRP:

L’assessorament és un acompanyament en la presa de decisions del centre. L’acompanyant juga un rol de facilitador d’eines i dinàmiques. Aquestes van orientades a anar avançant en diferents moments:

  • Reflexió per la sensibilització en la necessitat de canvi.
  • Diagnosi, proposta de millora i compromís del claustre.
  • Planificació de la proposta de millora i detecció de necessitats.
  • Posada en pràctica, experimentació…
  • Retorn, avaluació i consolidació.

No es planteja com a formació del sistema si no des de la perspectiva de treball intern del claustre per a la millora. 

Seguim concretant 09/21. L’equip directiu comparteix la proposta amb el claustre i presenta una proposta del que podria ser l’itinerari a realitzar al llarg de dos cursos. Aquest itinerari que es planteja com una proposta oberta li diem A vista d’ocell i amb l’equip directiu acordem un calendari aproximat de cada fase a 2 cursos vista.

El CRP afegeix aquesta actuació al propi pla de treball del servei educatiu.

Inici de l’acompanyament 10/21. L’acompanyament s’inicia amb una fase de sensibilització per enfocar els canvis. Cada dia hi ha una reunió prèvia amb l’equip directiu en la que anem aprofundint la fase de negociació i desprès una sessió amb tot els claustre. De forma prèvia a l’anàlisi de la situació del centre busquem que el claustre comparteixi vocabulari i significat. Per fer-ho utilitzem dinàmiques que treballen els 4 pilars de l’educació (Delors), els 7 principis de l’aprenentatge (OCDE), les dimensions del canvi (LTE) i els processos de canvi. 

Futur immediat. En el moment d’escriure aquest article (11/21) estem acabant aquesta fase de compartir vocabulari i veure la necessitat de canvi i estem a punt d’iniciar una autodiagnosi. Per fer-ho utilitzarem dades pròpies (ACL…), externes (proves 6è…) i l’eina d’autoconeixement de centre (LTE). Prèviament haurem promogut la creació d’un grup impulsor. 

Més endavant, un cop feta l’autodiagnosi, caldrà marcar un moment en el qual el claustre agafi compromís amb les seves pròpies decisions, passar per un moment de participació / comunicació amb la comunitat educativa… A més en el moment que hi hagi el canvi de direcció al centre caldrà revisar si l’equip entrant està alineat també amb aquest procés, o no. 

Quan passem a la fase d’acompanyament la intervenció es farà bàsicament amb l’equip impulsor i no amb tot el claustre. 

Respecte a les fonts i marc conceptual que utilitzem per dissenyar les activitats, dinàmiques… són diverses. Utilitzem materials adaptats de les formacions i xarxes d’Escola Nova 21, de la formació “Assessorar per transformar a partir del currículum”, del Laboratori de Transformació Educativa i alguns de collita pròpia. Considerem que és un bon fons d’armari que es complementa amb referències a UNESCOCAT, Dewey, Marc Prensky, John Hattie…

Grup 4:
CRP Ciutat de l’Hospitalet de Llobregat
CRP del Bages
CRP de la Conca de Barberà
CRP Ciutat de Sant Adrià de Besòs
CRP del Maresme II
CRP del Baix Llobregat V
CRP del Berguedà

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>