Assessorar per transformar a partir de la metodologia

EXPERIÈNCIA D’ACOMPANYAMENT DEL CRP DE LA SELVA II

A partir d’aquest assessorament col·laboratiu, l’escola Pinya de Rosa de Blanes ha implementat com a línia de centre el treball per grups cooperatius a tots els nivells, des d’educació infantil a sisè de primària i en una bona part de les àrees.

La metodologia de treball en aquest assessorament s’ha basat en l’expertesa d’un membre del CRP i una mestra de l’escola que treballa les matemàtiques amb grups cooperatius a sisè, la implicació de l’equip directiu i coordinadors/es de cicle amb els equips de mestres de tots els cicles, incloent-hi el parvulari.

El disseny de les activitats de treball amb grups cooperatius, la posada en pràctica a totes les aules i l’avaluació posterior a nivell de cicle i de claustre s’ha desenvolupat al llarg d’un curs de la següent forma:

Tots els mestres van reservar un dia de la setmana per fer les reunions de claustre i de cicles. Hi van participar els tutors/es i especialistes.

Seqüència de reunions i posada en pràctica:

Claustre -> Cicle -> Aula -> Cicle -> Claustre

  1. Claustre (introducció de continguts formatius) ->
  2. Cicle (disseny d’activitats per nivells) -> Aula (realització a l’aula de les activitats dissenyades al cicle) ->
  3. Cicle (valoració de la pràctica realitzada) ->
  4. Claustre (intercanvi i valoració global de l’aplicació a les aules per nivells i cicles).
    1. Sessió de formació amb tot el claustre en la qual les dues persones “expertes” (CRP + mestra de 6è) explicaven el marc teòric d’una part dels continguts de treball amb grups cooperatius i com s’havia treballat amb els alumnes de sisè a l’àrea de matemàtiques.
    2. A la setmana següent es reunien tots els mestres per cicles amb l’objectiu de dissenyar les activitats que treballarien a les aules adaptades als diferents nivells. Aquesta pràctica responia al que s’havia plantejat a la sessió de la setmana anterior amb tot el claustre. Les activitats proposades per als diferents nivells s’allotjaven al drive compartit amb un format de fitxa unificat i es realitzaven al llarg de la setmana.
    3. A la setmana següent es compartien en reunions de cicle les pràctiques realitzades a les aules, es feia una valoració conjunta i es modificava el que calia de la fitxa del drive.
    4. A la setmana següent es feia reunió de tot el claustre per compartir el que s’havia treballat a les aules amb les valoracions corresponents. Les explicacions es feien per cicles i eren a càrrec dels coordinadors de cicle. Aquest espai era molt important perquè permetia que tots els mestres coneguessin el que s’havia treballat a tots els cicles i nivells. Va resultar ser un espai molt motivador i enriquidor per a tothom perquè els mestres s’asabentaven del que feien als altres cicles, i descobrien unes pràctiques molt interessants de conèixer, encara que fossin de nivells educatius molt allunyats entre ells, des de l’educació infantil al cicle superior.
    5. A la setmana següent començava un nou bloc de continguts a partir de la sessió del claustre que servia per introduir els nous continguts formatius amb una nova tècnica de treball cooperatiu (tutoria entre iguals, tècnica puzle,…) Així començava una nova seqüència de formació que lligava les presentacions dels nous continguts amb el disseny d’activitats i l’aplicació amb transferència a l’aula.
      1. Claustre -> Cicle -> Aula -> Cicle -> Claustre
      2. Claustre (introducció de continguts) ->
      3. Cicle (disseny d’activitats per nivells) ->
      4. Aula (realització de les activitats dissenyades) ->
      5. Cicle (valoració de la pràctica realitzada) ->
      6. Claustre (intercanvi i valoració global de l’aplicació a les aules per nivells i cicles).
    6. Un cop treballats els continguts específics dels grups cooperatius que ens haviem proposat, vam dedicar tres sessions per compartir el currículum i competències bàsiques de l’àmbit matemàtic, donat que les activitats d’aplicació a l’aula les vam centrar en aquest àmbit. Malgrat això, l’experiència va ser tan motivadora per a tothom que els mestres i especialistes també van introduir aquesta metodologia del treball cooperatiu a altres àrees: Anglès, medi natural, etc.

El resultat final d’aquest assessorament ha estat del tot satisfactori per a tothom, s’ha implementat aquesta metodologia de treball amb grups cooperatius a tota l’escola i a tots els nivells. Fins i tot, actualment amb l’ajut de l’AMPA, estan renovant les taules i cadires de totes les aules amb un mobiliari lleuger que permet fer les agrupacions a l’aula amb molta facilitat.

Grup 2 : CRP del Baix Ebre, CRP del Baix Llobregat I, CRP del Garraf, CRP del Priorat, CRP de La Selva I, CRP de La Selva II, CRP del Solsonès i CRP del Vallès Occidental III