Els equips dels Serveis educatius de Zona: equips estructurals dins del Sistema Educatiu

El Servei Educatiu de Zona és un servei conformat per tres equips, els tècnics del CRP, els assessors de l’EAP i els assessors del ELIC. Tots tres equips intervenen en una mateixa zona educativa i, per tant, han de coordinar les seves actuacions d’assessorament. Els SEZ són un servei de proximitat al centre, als docents i a les famílies. Tenen com a centre de les seves actuacions l’atenció a l’alumnat dins del sistema educatiu on s’ha de garantir el seu èxit. Per això, els SEZ són una part de l’estructura del Sistema Educatiu per tal de poder garantir aquest èxit. En el cas dels CRP centrats en la formació, la dinamització i la gestió de recursos que han de revertir en la millora de la qualitat educativa.

Es constata que no són equips consolidats. Actualment, queden molt pocs professionals amb plaça definitiva als Serveis Educatius de Zona. Per tant, les places que s’alliberen quan es van jubilant els professionals es cobreixen amb Comissions de Servei d’un curs. Es prioritza funcionari de carrera, però quan no es poden cobrir les places, aquestes es cobreixen amb funcionaris substituts que, moltes vegades no tenen el bagatge docent per poder assessorar o estan al servei un o dos cursos. Això fa que costi molt consolidar equips. Si els equips que conformen els diferents serveis no estan consolidats, com es poden consolidar dinàmiques d’assessorament col·laboratiu entre els tres serveis? Hem observat que cal dedicar molts esforços a explicar el funcionament dels diferents serveis per separat i que, al no tenir unes directrius clares i detallades de les actuacions conjuntes, costa molt canviar certes dinàmiques.

Creiem que és necessari aquest assessorament col·laboratiu dels tres serveis perquè la incidència i l’impacte al centre sigui millor. Estem convençuts que els SEZ són una peça clau dins del Sistema Educatiu. Per tant, creiem que és necessari definir bé les funcions del SEZ i que des dels diferents Serveis i Subdireccions tinguin aquesta mirada de zona.

La formació en equips a través dels Plenaris és primordial, cal garantir aquesta formació continuada dels equips dins l’horari laboral, ja que hem de ser professionals amb una cultura d’aprenentatge continuat. Formació en diferents aspectes: acompanyament en centre, dinàmiques, gestió del canvi, recerca i documentació pedagògica,….

També és important comptar amb espais de formació marcats per a la coordinació entre CRP, compartir experiències i formació conjunta.

Les dedicacions horàries que tenen els diferents equips impedeix, en moltes ocasions, poder prioritzar aquests aspectes.

La selecció del personal és important ja que cal escollir un bon perfil de professionals en aquest moment. L’equip de direcció tècnica ha de jugar un paper en aquesta primera selecció de l’equip, del perfil de la persona,… de manera que sigui el més adequat i pertinent a les necessitats de l’equip, que permeti sumar i complementar-se i aportar als centres. Cal, si més no, que la figura de coordinador de Servei Educatiu estigui reconeguda.

En el cas del CRP, que és on ens hauríem de centrar en aquest article, ens adonem que hi ha moltes tasques administratives i de gestió que es podrien cobrir amb perfils no docents i, per tant, que els perfils docents es podrien centrar en la tasca assessora/pedagògica si no haguessin de fer aquesta tasca administrativa.

Caldria veure quin és el nombre de professionals que es considera que són suficients per a poder donar una resposta de qualitat als centres.

Cal esmentar que ens hem centrat en els tres equips del SEZ, però a la zona també intervenen altres Serveis Educatius amb qui seria oportú  coordinar-se per poder fer aquest assessorament col·laboratiu, però pensem, que és un pas més enllà i que, primer, s’ha de garantir la intervenció col·laborativa entre els tres serveis del SEZ.

Sessió del grup 1 : CRP del Baix Penedès, CRP de la Segarra, CRP Sarrià-Sant Gervasi, CRP Maresme I, CRP Vallès Occidental VIII i CRP Alta Ribagorça