“La transformació pedagògica, acompanyar i facilitar processos”

Des del CRP del Vallès Occidental V ens presenten una experiència que exposa l’esforç i energia que posen en un projecte conjunt. Una energia invertida que està transformant la mirada bidireccional SE – CENTRE EDUCATIU.

L’objectiu principal està centrat en donar un
Servei Integrat, una resposta mancomunada de qualitat als centres educatius del territori tot aprofitant les experteses de les professionals del SE per acompanyar i facilitar processos de millora i, si cal, dur a terme canvis en els diferents centres.Al Servei Educatiu del Vallès Occidental V (Cerdanyola del Vallès) estem immersos en una transformació de la nostra manera de treballar, de situar-nos i vincular-nos amb els centres del municipi.

Les característiques del Servei Educatiu, concentrat en un sol municipi, Cerdanyola del Vallès, faciliten poder portar a terme aquesta mirada globalitzada de la nostra intervenció.

La formació interna de SE que estem realitzant des de fa dos anys, així com les diferents sessions de treball per integrar el nostre treball vers els centres i el feedback d’aquests per poder modelar la nostra intervenció, estan essent eines bàsiques per recórrer aquest camí.

Les diferents formacions que van començar a realitzar, fa tres cursos, només les professionals del CRP sobre “Assessorament col·laboratiu” i que va tenir continuïtat el curs passat amb la participació com a Servei Educatiu d’aquesta mateixa activitat formativa d’Assessorament Col·laboratiu a l’ICE de l’UB destinada, aquest cop, a Serveis Educatius, han estat cabdals per realitzar aquest canvi de mirada.

Aquesta mirada integrada en l’acompanyament a centres l’estem duent a terme en diferents centres del municipi. Cal destacar, però, l’acompanyament a l’escola Turó de Guiera, que actualment està en la fase 4 d’aquest Assessorament Col·laboratiu, guiant la posada en marxa de les millores negociades i pactades amb el centre al llarg del curs anterior.

Aquesta necessitat de canvi sorgeix de la diagnosi de les pràctiques educatives actuals, del negociat d’objectius i continguts i del pacte de les propostes concretes de millora amb l’equip, realitzades el curs passat.

Aquesta negociació es va portar a terme per un equip del Servei Educatiu conjuntament amb l’equip impulsor del centre integrant diferents perfils professionals del SE (dues psicopedagogues, una treballadora social, una fisioterapeuta, l’assessor LIC i la tècnica del CRP) que van treballar col·laborativament per donar una resposta interdisciplinar a les mesures que es van arribar a acordar.

Si analitzem les mesures o objectius acordats amb el centre podem entrellegir el guiatge o l’acompanyament de cadascun dels perfils professionals del SE i la tasca compartida realitzada. El treball globalitzat de les professionals del SE es traspua en la facilitació en centre. Ens centrem, bàsicament, en aquests objectius:

• L’ergonomia dels infants d’Educació Infantil per assegurar l’assoliment de la motricitat gruixuda.
  • El grafisme
  • Línia metodològica de centre. Els escenaris d’aprenentatge. El treball per projectes.
  • L’ús de la llengua catalana en el fer diari del centre.

L’acompanyament del centre en qüestió ha estat planificat estratègicament en el mateix mandat temporal de la nova direcció. Aquesta planificació situa la nostra facilitació just enmig del procés de transformació de l’escola.

Les accions a realitzar com a SE estan relacionades amb la pròpia formació, acompanyament i assessorament dels diferents objectius transformadors acordats durant la 1a i 2a fase.

Cal destacar que el treball globalitzat realitzat per les persones integrants del Servei Educatiu ha facilitat la nostra tasca a la resta de centres del municipi. El compartir les diferents experteses dels seus membres ha fet créixer al bagatge professional d’aquestes i això ha transcendit a la resta de centres.

Progressivament, hem anat canviant els diferents documents del Servei Educatiu, com poden ser la Carta de Serveis o la revisió i construcció d’un nou Pla de Centre (procés en què estem immerses) i que reflecteixin aquesta manera de procedir.

Cal remarcar també, que per poder fer aquest procés de transformació del Servei Educatiu, s’han prioritzat unes tasques per damunt d’unes altres i, fins i tot, se n’han deixat de fer.

Hem hagut de prioritzar tasques en els nostres objectius de Servei Educatiu i incorporar-los en els respectius Projectes de Direcció del CRP i de l’EAP, que s’han adaptat o s’adaptaran per facilitar aquesta mirada facilitadora de processos i integradora de diferents perfils professionals com un sol Equip i/o Servei. Tot i així no fugim de les responsabilitats individuals de cadascuna de les persones membres del Servei Educatiu i de les tasques específiques que tenim cadascuna, però sempre amb la mirada de servei integrat per donar una resposta unificada.

Els centres del municipi estan contents i nosaltres, com a professionals, ens sentim més a prop i més valorades per les escoles i instituts, formant un bon equip de treball.

Enllaç al quadern de bitàcola

Grup 3 : CRP Ciutat de Badalona, CRP Vallés Oriental IV, Vallès Occidental V, CRP Baix Empordà, CRP de la Vall d’Aran, CRP Baix Llobregat II, CRP Urgell i CRP Baix Camp.