Com treballar les competències bàsiques d’àmbit artístic (visual i plàstica, música i dansa) per a l’educació primària
1. Breu caracterització del centre i proposta de millora en base a les necessitats i el seu context
-La proposta es va iniciar l’any 2018 en una escola de Lleida de dues línies on l’alumnat té necessitats socioeconòmiques i culturals desfavorides (un 60 % de l’alumnat), en alguns casos, no cobertes i amb risc d’absentisme.
Centre amb un treball pedagògic profund i que avança amb la implementació del treball competencial des de l’òptica de la millora de la pròpia comunitat.
– El centre participava de dos projectes dinamitzats pel propi CRP;
Projecte Escolta’m de tutoria personalitzada. Treballa l’escolta activa i en petits grups d’alumnes, creant vincles i un diàleg constructiu. És basa en un treball reflexiu sobre la pràctica tutorial.
Projecte “Ulls en acció”. Vincula l’optometria i l’educació per desenvolupar un treball de prevenció i detectar problemes i condicions visuals desfavorables que poden dificultar assolir els coneixements que li són propis a cada infant en funció de l’edat. L’objectiu final és garantir les condicions òptimes per desenvolupar la competència matemàtica i comunicativa / lingüística.
– Donat que el centre comparteix els projectes esmentats (Projecte Escolta’m i en aquell moment Ulls en acció) amb el CRP i la gestió de la pròpia formació en centre, hi ha una relació fluida que ha facilitat el plantejament de proposar la possibilitat treballar algun aspecte curricular per avançar en la millora del treball competencial en aquest cas a l’etapa de Primària.
– El plantejament inicial de la possibilitat de realitzar un assessorament es va analitzar amb l’equip directiu del centre (2018). Un cop validada la proposta per l’equip directiu s’estendrà i consensuarà amb l’equip docent.
2. Concreció del contingut de millora i dels canvis esperats
2.1 Necessitats del centre
En aquell moment del procés formatiu de l’equip docent i del desenvolupament dels documents propis sobre el nou currículum, l’equip directiu manifestà dues necessitats;
2.1.1 Cal reforçar i definir com treballar les competències bàsiques d’àmbit artístic (visual i plàstica, música i dansa) per a l’educació primària
L’àmbit artístic, té una primera dimensió –percepció, comprensió i valoració- que inclou unes competències que fan que una persona adopti una actitud activa i conscient davant les realitats visuals i sonores existents en l’entorn natural i cultural, aquesta dimensió ens pot lligar amb l’art actual. La dimensió d’-interpretació i producció– té com a objectiu que la persona s’expressi i es comuniqui utilitzant els llenguatges de les arts. I la tercera dimensió –imaginació i creativitat– inclou competències que són qualitats inherents a la persona i que es poden desenvolupar i aprendre.
L’equip directiu, considerava que la part d’educació plàstica, estava molt treballada a l’etapa d’educació infantil. En canvi no ha estat definida, ni sistematitzada en l’etapa d’educació primària.
2.1.2 En el procés d’integració de les competències des d’una perspectiva psicopedagògica, l’equip docent creu que cal reforçar i definir com treballar les competències personals d’autonomia i iniciativa personal
“Aquesta competència fa palès un conjunt de valors i actituds personals que s’interrelacionen; responsabilitat, perseverança, coneixement d’un mateix, l’autoestima, la creativitat, l’autocrítica, el control emocional, capacitat d’elegir capacitat de calcular riscos, d’aprendre dels errors”.
2.2 De manera genèrica, acordem amb l’equip directiu la següent proposta
Encetar un treball amb el professorat d’educació primària basat principalment en definir, estructurar el treball de les competències bàsiques de l’àmbit artístic.
Definir posteriorment les competències personals, d’autonomia i iniciativa personal que s’han de desenvolupar en la mateixa etapa.
Dissenyar pràctiques educatives/experiències educatives que desenvolupin les competències de l’àmbit artístic a la vegada que les personals, d’autonomia i iniciativa
Aquest treball pivotarà en un principi en el desenvolupament de les competències de l’àmbit artístic. En la mesura que aquest treball agafi solidesa i quedi estructurat, i en funció de com evolucioni el treball amb l’equip docent, s’incorporarà el treball de les competències personals.
2.3 Treball a realitzar per part del professorat
Iniciar una anàlisi del treball d’aula que s’està desenvolupant en l’actualitat pel que fa a l’àmbit artístic especialment de l’àrea d’educació visual i plàstica. Observar si aquest treball està dissenyat de manera que afavoreixi l’assoliment de les competències.
L’equip docent, ha de prendre decisions pel que fa a la programació de l’àmbit artístic a primària i definir-la a nivell de cicle (dimensió, competències, continguts, criteris d’avaluació).
Si s’escau, l’equip docent ha de prendre decisions pel que fa a la programació de l’àmbit transversal d’autonomia i iniciativa personal a primària i definir-la a nivell de cicle (dimensió, competències, continguts, criteris d’avaluació).
Prendre acords de com han de ser i quines característiques han de tenir les experiències/projectes d’aula (activitats d’ensenyament-aprenentatge i avaluació) en funció del projecte de centre, de la programació definida.
2.4 Definir una experiència/projecte d’aula
Canvis/millores esperades en els alumnes;
Que el treball conflueixi en el desenvolupament de proposes que afavoreixin la construcció de l’aprenentatge per part de l’alumne, partint del més simple i concret i anant cap al més abstracte i complex.
Que el treball faciliti el treball cooperatiu, la recerca i interpretació d’informacions, l’observació per part de l’alumne vers el món visual i artístic del món més proper i el plantejament de bones preguntes.
En acabar l’experiència/projecte d’aula, que l’alumne pugui reflexionar sobre el procés d’aprenentatge i la comunicació/explicació de resultats.
3 Professorat i grups-classe implicats. Justificació
El professorat implicat serà tot l’equip docent de l’etapa de primària amb la participació específica de l’especialista de música i educació física. Hi haurà una part del treball en què caldrà definir de la programació global de l’àmbit artístic, i de les línies metodològiques a emprar i hauran de ser decisió de tot l’equip de Primària.
També cal contemplar sessions de treball en cicle per definir les propostes d’aula.
Es farà un equip impulsor de la proposta que garanteixi la seva viabilitat i sostenibilitat al llarg del temps. Cal definir-lo amb l’equip directiu, podria ser una persona de cada cicle.
El resultat final hauria de ser un conjunt d’experiències/projectes d’aula que garanteixin i pivotin en la implementació de les competències bàsiques de l’àmbit artístic a tot l’alumnat de Primària de l’Escola Magí Morera estructurat a partir de la programació d’etapa pel que fa a aquest àmbit.
4 Temporització
El temps real del desenvolupament del projecte “L’art, un camí per a expressar-nos” serien dos cursos.
En un primer curs seria la definició del marc i tots els documents que calguin per desenvolupar el projecte. En aquest primer curs, es realitzaria una experiència/projecte d’aula a mode de “test”.
En un segon curs, es van desenvolupar les experiències d’aula que consolidin el treball de l’àmbit artístic i integri competències de altres àmbits.
5 Fases del procés d’aplicació i descripció de les sessions
Proposta segons model d’assessorament compartit amb tots els agents participants; equip directiu, equip impulsor, equip docent, persona assessora (CRP), persona especialista (Museu La Panera).
Fase 1 | DECISIÓ | ||||||
Objectiu | Crear les condicions òptimes i establir els objectius generals aconseguir. | ||||||
Equip directiu | juny 2018 | ||||||
Sessió 1 | Objectiu | Recollir o promoure demanda
Definir possible objectiu a treballar. |
|||||
T. previ | Anàlisis del treball realitzat en el centre pel que fa actualització currículum.
Anàlisis resultats acadèmics dels alumnes. Recerca de noves possibilitats/expectatives de treball. |
||||||
T. sessió | Posada en comú de la situació actual del centre.
Primera recollida de possibles propostes de millora per tal de ser valorades posteriorment per l’equip docent. |
||||||
Acords | |||||||
Sessió 2 | Objectiu | Compartir possible objectiu a treballar amb equip docent.
Delimitar les tasques a realitzar. Delimitar rol participants. Definir l’equip impulsor per avançar en les tasques (si cal). |
|||||
T. previ | Compartir amb l’equip docent els objectius generals.
Recollir possibles propostes de millora i esmenes. |
||||||
T. sessió | Fer el primer esbós del projecte de millora; objectius generals, delimitar les tasques a realitzar, definir els participants, el rol dels mateixos, proposar un equip impulsor… | ||||||
Acords | |||||||
Fase 2 | ANÀLISI | ||||||
Objectius | Analitzar la situació actual del centre (tant a nivell documental, com de recursos)
Analitzar algunes pràctiques educatives dels diferents cursos. |
||||||
Equip impulsor | Abril-maig 2018 | ||||||
Sessió 1 | Objectiu | Anàlisi del centre
Conèixer el projecte educatiu. Com encaixa la proposta de millora en el marc del PEC. Analitzar la formació que ha rebut o generat el centre. Conèixer el professorat, organització i potencialitat i la predisposició dels mateixos. |
|||||
T. previ | Revisió la diferent documentació marc de la tasca pedagògica del centre (PEC, projecte direcció…) per orientar el millor possible el projecte de millora.
Anàlisi de la realitat escolar; professorat, organització del temps, alumnat… des del punt de vista del nostre objectiu. Pensar-ho individualment, recollint-ho en un full-pauta proposada. |
||||||
T. sessió | Intentar compartir els punts que ens enforteixen la nostra proposta de la revisió documental feta.
Posada en comú de la anàlisi de la realitat escolar a partir de la pauta concreta Intentar detectar les fortaleses i les mancances i a la vegada iniciar el treball a partir de les fortaleses. |
||||||
Acords | |||||||
Sessió 2 | Objectiu | Anàlisi de les pràctiques educatives
Recollir i analitzar pràctiques docents, d’aula… Preparar o cercar els instruments d’anàlisi adequats. Detectar en les pràctiques analitzades tant les fortaleses com les dificultats. |
|||||
T. previ | Recollir una pràctica docent per cicle (visual i plàstica) /equip Impulsor.
Buscar les paraules clau de l’apartat d’”orientacions metodològiques” Del document “competències bàsiques de l’àmbit artístic” a l’educació Primària / equip impulsor Cercar eines d’anàlisi de les pràctiques educatives contrastades /assessora. |
||||||
T. sessió | Constructivament fer una revisió crítica de les pràctiques d’aula, emprant les eines d’anàlisi i les paraules clau de les orientacions metodològiques.
Arribar a la conclusió de en quin punt son les nostres pràctiques d’aula pel que fa a l’educació visual i plàstica i on volem arribar. |
||||||
Acords | |||||||
Fase 3 | ELABORACIÓ PROPOSTA | ||||||
Objectiu | Consensuar amb l’equip docent, els objectius de la proposta de millora.
Planificar el desenvolupament de la proposta i la seva posada en acció. |
||||||
Equip impulsor i equip docent | Setembre i octubre | ||||||
Sessió 1 | Objectiu | Presentar la proposta a l’equip docent per tal de recollir possibles aportacions de tots els agents.
Generar i compartir motivació pel projecte. |
|||||
T. previ | Emmarcar la proposta “l’art, un camí per a expressar-nos”; objectius de millora concrets i realistes, temporalització del desenvolupament del projecte, participants per tal de ser presentada a l’equip docent.
Buscar un model de bona pràctica educativa en la línia que volem treballar (un altre centre, museu…). |
||||||
T. sessió | Presentació d’una experiència a l’entorn del treball competencial i l’art.
Presentació de la proposta a l’equip docent. Recollir valoracions i possibles millores. Consensuar el marc del treball a emprendre. |
||||||
Acords | |||||||
Sessió 2
Sessió 3 Sessió 4 |
Objectiu | Definir la proposta/projecte; “L’art, un camí per a expressar-nos”.
Acotar objectius. Concretar documents a elaborar. Planificar conjuntament el procés d’elaboració; etapes de desenvolupament, documents a consultar, documents a elaborar, planificar reunions. |
|||||
T. previ | Recollida de les aportacions de l’equip docent, des del punt de vista dels cicles i dels especialistes.
Recollir documentació de suport; del Departament, articles… |
||||||
T. sessions | “L’art, un camí per a expressar-nos”
Definició de la proposta/projecte i estructurar-lo temporalment per dur-lo a la pràctica. -Objectius del projecte -Quines opcions metodològiques volem reforçar -Programació àmbit artístic. De les competències de l’àmbit als continguts. -(OPCIONAL )Programació Àmbit d’autonomia, iniciativa personal i emprenedora. De les competències als continguts. -Com ho fem a l’aula? (tenim dues opcions treballar l’àmbit artístic o bé els dos àmbits a la vegada). -Disseny d’una experiència/projecte d’aula per a cada cicle/curs. |
||||||
Acords | |||||||
Fase 4 | DESENVOLUPAMENT; L’art, un camí per a expressar-nos”
|
||||||
Objectius | Condicions prèvies i propostes motivacionals.
Definir, estructurar el treball de les competències bàsiques de l’àmbit artístic. Definir, estructurar les competències personals, d’autonomia i iniciativa personal que s’han de desenvolupar en la mateixa etapa. Dissenyar pràctiques educatives/experiències educatives que desenvolupin les competències de l’àmbit artístic i a la vegada que les personals, d’autonomia i iniciativa. |
||||||
Equip impulsor i Equip docent | novembre – març | ||||||
Sessió 1 | Objectiu | Condicions prèvies i propostes motivacionals. | |||||
T. previ | Investigar sobre el treball d’un determinat artista.
Analitzar; quin és el seu context, quines tècniques, que vol expressar. |
||||||
T. sessió | Aportar al gran grup resultat de l’anàlisi.
Recollim artistes / context / tècniques / que vol expressar. Visitar una exposició concreta de la ciutat. Analitzar; quin és el seu context, quines tècniques, que vol expressar. |
||||||
Acords | |||||||
Sessió 2
-2 h- |
Objectiu | Condicions prèvies i propostes motivacionals. | |||||
T. previ | Investiguem sobre un autor contemporani.
Analitzar; quin és el seu context, quines tècniques, que vol expressar. |
||||||
T. sessió | Visitar l’exposició de l’artista estudiat.
Analitzar; quin és el seu context, quines tècniques, que vol expressar. Ens expressem…. (realitzem una pràctica) |
||||||
Acords | |||||||
Sessió 3 | Objectiu | Presentar el projecte i la planificació de l’elaboració dels seus continguts durant les sessions i per part del claustre.
Anàlisi d’una pràctica d’aula Recollir i analitzar pràctiques docents, d’aula… Preparar o cercar els instruments d’anàlisi adequats. Detectar en les pràctiques analitzades tant les fortaleses com les dificultats. |
|||||
T. previ | Recollir una pràctica docent (visual i plàstica).
Buscar les paraules clau de l’apartat ”orientacions metodològiques” del document “competències bàsiques de l’àmbit artístic” a l’educació Primària. |
||||||
T. sessió | Revisió crítica de les pràctiques d’aula, emprant les eines d’anàlisi i les paraules clau de les orientacions metodològiques.
Arribar a la conclusió; en quin punt son les nostres pràctiques d’aula pel que fa a l’educació visual i plàstica i on volem arribar. |
||||||
Acords | |||||||
Sessió 4 | Objectiu | Acordar el model metodològic pel que fa a l’àmbit artístic. | |||||
T. previ | Llegir diferents articles sobre treball metodològic a educació artístics. | ||||||
T. sessió | Aportar els diferents articles, marcar idees clau.
Agrupar les idees. Muntar un decàleg de criteris metodològics metodològic per a l’àmbit artístic. |
||||||
Acords | |||||||
Sessió 5
Sessió 6 Sessió 7 |
Objectiu | Desenvolupar la programació de l’àmbit artístics per a tota l’etapa de Primària.
(OPCIONAL)Desenvolupar la programació àmbit d’autonomia, iniciativa personal i emprenedora. De les competències de l’àmbit als continguts cicle/curs. (En el cas que es facin les dues opcions, el professorat tria eix a desenvolupar.) |
|||||
T. previ | Lectura del document Competències bàsiques de l’àmbit artístic.
Buscar diferents models per realitzar la programació dels àmbits. |
||||||
T. sessió | Definició el model de programació, amb l’objectiu que el resultat final sigui una planificació molt entenedora dels continguts a treballar/competències a desenvolupar.
Programació àmbit artístic per a tota l’etapa. De les competències de l’àmbit als continguts de cicle/curs (competència, continguts clau, continguts, criteris avaluació) Aquesta tasca, es pot fer per cicles, i finalment consensuar-la. -(OPCIONAL)Programació Àmbit d’autonomia, iniciativa personal i emprenedora. De les competències de l’àmbit als continguts cicle/curs. |
||||||
Acords | |||||||
Sessió 8
Sessió 9 |
Objectiu | Dissenyar experiències educatives/projecte educatiu que desenvolupin les competències de l’àmbit artístic per als diferents cicles/nivells.
(OPCIONALMENT) Les pràctiques pivoten en l’àmbit artístic desenvolupant també una/alguna competència de l’àmbit d’autonomia i iniciativa personal. |
|||||
T. previ | Cercar diferents models d’estructures per desenvolupar l’experiència educativa/projecte educatiu.
Preparar documents de suport; programació d’etapa/cicle de l’àmbit artístic ( i de l’àmbit de competències personals). Llistat de tècniques plàstiques. Decàleg metodològic. |
||||||
T. sessió | Anàlisis dels diferents models per tal adaptar-ne algun al nostre propòsit educatiu.
Prendre decisions que ens ajudaran a emmarcar la nostra pràctica educativa (cicles/nivell educatiu); dimensió a treballar, continguts, durada, com agrupem alumnes… Desenvolupament de la experiència educativa/projecte educatiu. |
||||||
Acords | |||||||
Fase 5 | AVALUACIÓ del procés de canvi i presa de decisions. | ||||||
Objectius | Avaluar l’experiència educativa implementada a l’aula.
Avaluar la implementació del projecte “L’art un camí per a expressar-nos”. Prendre decisions respecte a la consolidació de la feina elaborada (si és el cas). |
||||||
Equip docent /Equip impulsor/Equip directiu | Abril | ||||||
Sessió 1 | Objectiu | Avaluar l’experiència educativa d’aula.
Avaluar les millores en els aprenentatges de l’alumnat. Avaluar el procés de l’assessorament i implementació del projecte. Autoavaluació de l’assessor/a amb instrument específic. |
|||||
T. previ | Recerca d’instruments específics per a l’avaluació per realitzar els diferents processos d’avaluació. | ||||||
T. sessió | Avaluació de l’experiència educativa d’aula; des del punt de vista competencial, mesurar la satisfacció del professorat i de l’alumnat, intentar copsa si es perceben possibilitats de millores pel que fa als processos d’aprenentatge.
Avaluació del procés d’assessorament i de la implementació del projecte. |
||||||
Acords | |||||||
Sessió 2 | Objectiu | Revisar la feina feta i documentar-la
Decidir la continuïtat i/o aprofundiment en el projecte. Realitzar una acords de cicle, claustre de la continuïtat que es vulgui realitzar. Reflectir els acords en els documents que calgui. |
|||||
T. previ | Organització de la documentació per tal de tancar el projecte “l’Art, un camí a expressar-nos”. | ||||||
T. sessió | Concloure el treball realitzat amb la revisió de la feina feta.
Conclusions dels diferents formularis d’avaluació. Recollida de propostes i consens de continuïtat si és el cas. |
||||||
Acords |
6 Resultat de “L’art un camí per a expressar-nos”
De manera col·laborativa és va avançar en la definició del treball de l’art dins el centre en els tres àmbits que exposem (durada d’aquest treball 2 cursos).
6.1 Seqüenciació dels continguts clau i competències de l’àmbit artístic pel que fa a etapes i cicles.
6.2 Anàlisi i definició de les tècniques plàstiques (ús que fem dels materials com a mitjà d’expressió) més facilitadores per avançar en el currículum. Materials necessaris per aplicar-les.
-Dibuix / Esgrafiat
-Pintura i estampació / Textures visuals
-Treball del volum; modelatge, construcció, paper (plegat i paper maché).
-Llum, fotografia, video-art
-Collage i tècniques mixtes
6.3 Aspectes didàctics i metodològics globals. Les tres característiques que ha de tenir una proposta per tal que sigui competencial:
–Ha de donar autonomia a l’alumne i promoure la iniciativa. Activitats obertes.
-Han de ser funcionals per a la pràctica de la vida actual del nen/a. Lligada a la transcendència social.
–Integra els tres tipus de continguts (valors, conceptuals, procedimentals)
-Ho apliquem en les diferents unitats didàctiques en 4 àmbits;
-Percepció i Observació. L’art ens ajuda a veure la realitat de manera oberta; diferents punts de vista; còpia, secciona, augmenta, redueix, la seqüència… fugint de formes estereotipades.
-Reflexió i diàleg obert a tot tipus d’interpretació raonada per part de l’alumnat.
-Experimentació / creació.
-Posada en comú (avaluació / autoavaluació).
-Cal donar funcionalitat i transferència al treball de l’art, connectar-ho amb la societat / comunitat.
-Treballem el triangle “artista-treball aula fet pel nen/a -La Panera”, per tal de donar transcendència social a la feina feta pel nen/a.
-Recerca de referents de l’art contemporani dels diferents àmbits d’expressió
-Des del centre d’Art La Panera, a la vegada que s’aprofundeix en el treball de l’art a l’Escola, aporta cada trimestre una maleta d’un artista contemporani. Es presenta al professorat, s’analitza el treball didàctic, el professorat l’aplica a l’aula.
-Crear un racó expositiu molt minimalista i canviant (per exemple una obra per cicle… cada dia els nens/es canvien l’obra).
-Vam treballar amb la possibilitat que cada curs vingués a l’escola una artista local. Es va fer un o dos cops però la pandèmia ho ha parat.
7 Continuïtat de “L’art un camí per a expressar-nos”
El centre ha continuat utilitzant l’art com un camí d’expressió i treball del currículum escolar dissenyant tallers intercicles per a tota l’escola on l’art és el llenguatge d’expressió per a qualsevol àrea d’aprenentatge.
autoria: CRP del Segrià
Grup 10: CRP del Tarragonès, CRP del Vallès Occidental IV, CRP del Segrià, CRP de La Cerdanya, CRP de Santa Coloma de Gramenet, CRP del Vallès Oriental III, CRP de Ciutat Vella