L’Espai Educa, una eina d’aprenentatge des de l’assessorament

Situació i context

Al CRP de Sant Martí de Barcelona treballem amb 57 centres públics d’ensenyament obligatori. La diversitat entre centres és immensa tant pel que fa a la composició social de les comunitats educatives com a les pràctiques que s’hi duen a terme.

En una de les zones socialment més fràgil, una de les escoles va respondre a l’oferta que vam fer a tot el districte sobre una formació al voltant de l’arquitectura, els materials i el mobiliari escolar: L’espai educa. És una formació amb un equip d’arquitectes que pretén donar eines als equips educatius per poder intervenir en els espais com a element educador. En aquesta formació que es personalitza a cada centre, hi participen 6 centres i hi hi ha moments d’intercanvi entre escoles.

Accés

Per al CRP ha significat poder accedir a l’escola amb aquesta formació on també hi participem i provocar/facilitar reflexió i presa de decisions de l’equip docent sobre els perquès, els valors, els propòsits de les accions que es duen a terme a l’escola i sobre els aprenentatges i metodologies que s’hi practiquen.

En definitiva, ens possibilita d’intervenir en un acompanyament que apunta als sentits i a les pràctiques educatives a través del vehicle de la transformació dels espais i els materials que hi ha al centre. Entenem, i l’experiència amb aquesta escola així ens ho mostrava, que una intervenció més directa sobre pràctiques educatives no reeixia i ha estat el treball iniciat per les formadores arquitectes analitzant els espais i entenent-los com a agent educatiu, però acompanyat pel CRP introduint la mirada pedagògica, el que ha permès iniciar processos de canvi i millora en l’equip educatiu de l’escola.

Prospectiva

Es preveu conjuntament CRP, equip directiu i participants en la formació, que durant el tercer trimestre i una vegada acabada la formació L’espai educa amb les arquitectes, l’assessor CRP romangui al centre acompanyant-los per reflexionar fonamentalment sobre els rols del mestre i de l’alumne i els temps a l’escola. Aquesta reflexió ha de generar canvis en l’organització de determinades pràctiques que es testaran durant el primer trimestre del curs següent.

Valoració en el moment actual

Destaquem la forma d’accés al centre a través d’una formació que el CRP ofereix i el centre accepta i com aquesta formació vehicula, per la intervenció de l’assessor, un acompanyament en la reflexió i transformació de les pràctiques del centre. Haver trobat un mitjà com és l’anàlisi tècnic d’un espai de l’escola de la mà d’una arquitecta, ha brindat la possibilitat de fer un acompanyament pedagògic per part del CRP.

Grup 6: CRP del Montsià, CRP del Baix Llobregat VI, CRP de l’Alt Urgell, CRP Sants- Montjuïc, CRP del Vallès Oriental II, CRP de l’Alt Empordà i CRP de Sant Martí