Resetejant les matemàtiques. Acompanyament del CRP a centre en un procés de canvi.

EXPERIÈNCIA D’ACOMPANYAMENT DEL CRP DE LA SELVA I

Durant el curs 2015-2016 tot el claustre de l’escola va adonar-se de la necessitat de canviar la manera de treballar en l’àmbit matemàtic.

Unes matemàtiques basades només en la transmissió de continguts, unes matemàtiques gens competencials i unes matemàtiques que no fomentaven un ensenyament i un aprenentatge de la matèria basats en eines per a la igualtat social. Només servien com a instrument per a la selecció intel·lectual del nostre alumnat. Unes matemàtiques que no agradaven ni apassionaven a la majoria d’alumnes, doncs no les entenien provocant un sentiment d’incapacitat vers el seu aprenentatge. Unes matemàtiques que no facilitaven un diàleg entre iguals portant-los a fer-se preguntes i qüestionant idees i conceptes. Unes matemàtiques que no propiciaven que els alumnes realitzessin connexions entre els aprenentatges per fomentar el fet d’expressar i comunicar els seus coneixements, o que portessin a idear hipòtesis, argumentar i fer conjectures per després comprovar-ne la solució… En definitiva, i sempre en paraules del propi centre,  unes matemàtiques del segle XX.

Aquesta experiència d’acompanyament a centre neix de la voluntat/necessitat de l’ESC Gaspar de Queralt (Amer) vers un nou plantejament didàctic en l’àmbit matemàtic.

A través d’una nova mirada dels algoritmes de càlcul es busca una línia metodològica d’escola que sigui més competencial. Es passa per diferents fases.

Tot comença fa uns cursos en el seminari de matemàtiques manipulatives del CRP Selva I. Seminari que s’ha realitzat molts anys i que hores d’ara encara mantenim. I que ha aplegat diversos docents i centres. En el seminari  en qüestió es va treballar l’anàlisi i el coneixement de les dimensions, les característiques i exemples d’activitats competencials, assessoraments d’expertesa a càrrec d’Antón Aubanell, Àngel Alsina i Elvira Figueras. També visites a centres que implementaven una matemàtica competencial i manipulativa…

El procés passa després per assessoraments dins de diferents  PFZ al propi centre. El CRP assessorem en el disseny i implementació, tant de les activitats formatives en centre com en les mateixes activitats d’aula, les quals acaben recollides en una eina que serveix al centre i al professorat com a llibre digital. Totes aquestes activitats es poden filtrar per cicles, continguts clau, competències… Aquesta eina feta amb aplicatius de google i d’ús intern, està endreçada a la intranet del centre, també realitzada amb l’acompanyament del CRP. El disseny i contingut tant de l’eina com de l’allotjament en web, rau del treball reflexiu i pedagògic del propi claustre i equip directiu. A l’apartat de programacions de matemàtiques el claustre hi troba recursos, fitxes, activitats, material de les formacions realitzades, etc.

En els diferents seminaris de matemàtiques, o en diferents PFZ de zona, hem compartit l’experiència, materials i/o continguts. D’aquesta manera intentem fer xarxa i que altres centres de la zona puguin aprofitar la dedicació i acompanyament fet en aquest centre. Així, força centres de la zona han dissenyat activitats formatives en centre per encarar les matemàtiques des d’un punt de vista més competencial i significatiu. En tenim exemples. Fins i tot d’algun centre han sorgit “mestres formadors” que acompanyen altres claustres.

Podem valorar l’impacte i transferència a centre a través de l’ús dels materials elaborats, dels diferents informes de les activitats formatives realitzades en centre (veure enllaços). Així com la valoració que fa el propi centre, bé sigui a nivell dels resultats que s’estan obtenint i reflectits a la seves PGA, o bé fruït de la percepció i significativitat dels canvis realitzats per part de la comunitat educativa.

Afegir també que des de la mediateca del SE procurem adquirir i fomentar recursos per treballar en aquesta línia.

Exemple (accés restringit).

Per veure tot el procés de canvi, podeu accedir a aquest document.

Materials generats a nivell de centre/claustre (restringit)

Eina recollida activitats competencials/programacions (restringit)

Informes iPAAF (Informe d’avaluació i aprofitament de les activitats formatives al centre)

Enllaços seminaris i conferències de zona previs i durant el procés d’acompanyament