Sumem tots per la llengua

El CRP de Badalona ens presenta una proposta que va més enllà del Servei Educatiu donat que també s’impliquen de manera activa i proactiva els Serveis Específics.

L’assessorament que estem duent a terme parteix d’una demanda del centre. És un centre de primària d’alta complexitat, situat en el barri més poblat de Badalona (més de 100.000 hab). L’escola té força matrícula viva i un altíssim percentatge d’immigració o alumnat nascut a Catalunya però que no tenen la llengua catalana com a llengua pròpia.

El centre no sabia com integrar els espais de llengua i consciència fonològics  en els racons de cicle inicial, la metodologia amb la que treballen majoritàriament al centre i va demanar ajuda al CRP, que ho va vehicular via l’assessorament col.·laboratiu.

Vam començar centrant-nos en la fase 1 (creació de les condicions i l’establiment negociat d’objectius, continguts i previsions del procés de canvi), implicant-nos en un primer moment una persona per cada perfil del SE (crp, eap-psi, eap-ts, lic, creda, etc.), escoltant la veu del SEZ i la del centre (que va rebre molt positivament la proposta de l’assessorament) i començant a concretar el rol de lideratge compartit entre SEZ i centre.

Entre totes es va formular la proposta de millora (concreta, establint les professionals de SEZ que s’hi implicarien): “Aplicar el treball de consciència fonològica a la metodologia de racons del centre a 1r de primària amb la idea de sistematitzar-lo més endavant a tot el Cicle Inicial”.

Es van anar mantenint algunes sessions de treball amb l’equip directiu, la mestra d’EE i les dues tutores de primer per tal de delimitar el millor possible els aspectes de millora.

En una segona fase (anàlisi del centre i de les pràctiques educatives actuals) es van recollir i analitzar les pràctiques docents respecte als continguts de millora acordats (gravacions a l’aula durant les hores de racons, recollida dels documents sobre consciència fonològica del centre, etc.), fins arribar a un consens entre el centre i el SE en la necessitat de disposar de bases teòriques sobre aquest treball de consciència fonològica.

Arribat a aquest punt vam avançar cap a la fase 3 (elaboració de propostes concretes de canvi i millora ), així que un cop concretades les propostes de millora en relació a la demanda del centre, es va concretar també el format més adient per a la millora docent de les bases teòriques sobre CF (activitat formativa amb bona base teòrica sobre la CF), es va dissenyar una planificació conjunta (amb continuïtat durat el curs vinent)  i es van preveure els criteris i les eines d’avaluació per a l’alumnat, l’equip docent implicat i el SE (per part del SE es van elaborar dues propostes organitzatives per treballar la CF dins l’aula -modelatge i acompanyament en l’elaboració de material, i per part del centre es van comprometre a elaborar un decàleg en acabar la formació i elaborar material per als racons).

A principis del curs 21-22 el centre ha dut a terme un taller sobre consciència fonològica i actualment s’està elaborant el decàleg sobre el marc teòric de la CF per treballar la consciència fonològica a cicle inicial. S’han dut a terme també diverses trobades amb el centre i el SEZ per revisar el que s’havia fet durant el primer any i acabar de planificar aquest curs. Està previst que durant el mes de febrer les referents del CREDA facin un modelatge a una de les dues classes de 1r i que, entre març i juny del 2022 s’implementi el treball de Consciència Fonològica a 1r a partir del Decàleg elaborat d’acord amb la metodologia del centre.

Grup 3 : CRP Ciutat de Badalona, CRP Vallés Oriental IV, Vallès Occidental V, CRP Baix Empordà, CRP de la Vall d’Aran, CRP Baix Llobregat II, CRP Urgell i CRP Baix Camp.