CURS: Alfabetització de persones joves i adultes immigrades.

CURS: Alfabetització de persones joves i adultes immigrades

Descripció: En aquest curs s’aprenen les nocions, els diferents mètodes, materials i dificultats a l’hora d’ensenyar a llegir i escriure a persones adultes i joves immigrades.
Objectius:

• Conèixer la idiosincràsia de les aules d’alfabetització de persones joves i/o adultes immigrades, així com les característiques de l’aprenentatge de les persones adultes.
  •  Aportar coneixements sobre les diferents metodologies de l’alfabetització (mètode analític i mètode sintètic), per tal de tenir criteri a l’hora d’escollir-ne un o l’altre.
  • Presentar diferents materials innovadors d’alfabetització dirigits a persones adultes immigrades que permeten aprendre la llengua i la lectoescriptura simultàniament.
  • Donar a conèixer la nova guia de nivells d’alfabetització (LASLLIAM), elaborada pel Consell d’Europa.

Continguts:

• Com i quan aprenem les persones adultes?
  •  Alfabetització: si ens plantegem preguntes, trobarem respostes. Les bases.
  •  Alfabetització bàsica: mètodes i activitats. ORALPHA 1
  •  Alfabetització avançada: mètodes i activitats. ORALPHA 2
  •  LASLLIAM: coneixes la nova proposta dels nivells d’alfa?

Metodologia: La metodologia que utilitzarem per copsar aquests continguts serà la reflexió per part de les persones assistents a través d’activitats pràctiques que es desenvoluparan individualment o en petits grups. També es crearan espais de diàleg per tal de compartir punts de vista i realitats que poden enriquir els coneixements de la resta. Per últim, es posaran en pràctica aquelles activitats (jocs, dinàmiques, etc.) que es poden fer servir en els espais d’aprenentatge, a mode d’exemple.
Destinataris: Professorat de les escoles d’adults que imparteixen cursos d’alfabetització a persones immigrades.

Formadors/es:

•  Alfons Formariz Poza (Doctor en historia de l’educació de persones joves i adultes a Catalunya; mestre de persones adultes, professor jubilat d’Educació d’Adults i Educació Permanent de la Facultat de Pedagogia de la UB; co-autor d’Oralpha i en l’actualitat alfabetizant a Nou Barris Acull – Can Basté)
  • César Herranz Pedriza (Diplomat en Educació Social; Membre del projecte europeu ORALPHA; Professor d’educació de persones adultes i co-autor del mètode d’alfabetització avançada ORALPHA 2 i l’ORALPHA APP per a mòbils)
  • Judith Olmo Viñoles (Graduada en Psicologia; Máster en formació del professorat d’ELE; examinadora de DELE; professora de castellà com a segona llengua i alfabetització de persones joves i adultes)
    Calendari i horari:
    Hores: 20h (16 hores lectives presencials + 4 hores de treball individual)
    1. 1a sessió – 16/05 – 10.30h a 13.30h – Com i quan aprenem les persones adultes? – Alfons Formariz
    2. 2a sessió – 17/05 – 10.30h a 13.30h – Alfabetització: si ens plantegem preguntes, trobarem respostes – Alfons Formariz
    3. 3a sessió – 19/05 – 10.30h a 13.30h – LASLLIAM: coneixes la nova proposta dels nivells d’alfa? – César Herranz
    4. 4a sessió – 24/05 – 10.30h a 13.30h – Alfabetització bàsica. ORALPHA 1 – Judith Olmo
    5. 5a sessió – 26/05 – 10.30h a 13.30h – Alfabetització avançada ORALPHA 2 – César Herranz

Requisits de certificació
Assistència al 80% de les hores presencials i elaboració d’un treball complementari.
Places: 20
Lloc: Universitat Barcelona. ID_ICE UB. Campus Mundet. Aula Carme Serrallona
Període d’inscripció fins al 18.04.2023
➡ Enllaç d’inscripció: formulari
Informació i/o consultes
icecursos@ub.edu
Telèfon: 934 021 024
Les activitats organitzades per l’ICE tenen els mateixos efectes per al professorat que les activitats incloses en el Pla de formació permanent del Departament d’Ensenyament.

Els certificats d’aquests cursos s’incorporen directament a l’expedient de formació del professor/a (XTEC) i es poden utilitzar com a acreditació per participar en els diferents concursos o convocatòries del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, amb els termes que indiqui cada convocatòria.
Per iniciar aquesta activitat cal que hi hagi un nombre mínim de persones inscrites.

Per saber-ne més i veure altres formacions pots anar a aquest document: Pòster cursos Departament d’Educació abril-juny 2023