Els informes d’avaluació del primer trimestre

Segons la normativa, els informes d’avaluació trimestrals que compartim amb les famílies tenen la finalitat d’informar dels resultats obtinguts per l’alumne/a en l’avaluació de les diferents àrees i matèries del currículum i, també, la de valorar el seu procés d’aprenentatge i dels aspectes personals i evolutius.

En el cas de l’alumnat nouvingut, l’informe trimestral esdevé una eina afegida per contactar amb les famílies i una nova oportunitat per intercanviar informació i expectatives sobre l’aprenentatge de l’alumne/a. En aquest sentit, és important que el document que arribi a casa proporcioni a la família una informació significativa i fàcil de comprendre. Per tal de facilitar-ne la comprensió, sempre podem incorporar alguns elements visuals (emoticones, símbols…) que acompanyin les nostres observacions sempre redactades amb frases simples i senzilles.

Utilitzar l’avaluació en el seu vessant formatiu i no només qualificador (com a estratègia per a la millora de l’aprenentatge) vol dir fer servir uns instruments per comunicar resultats centrats en la identificació de les potencialitats i les habilitats de l’alumnat que li han de permetre reconèixer què aprèn, però també com aprèn i com pot millorar. En aquest sentit, els nostres informes d’avaluació, a més de les qualificacions per àrees i matèries, haurien d’aportar prou informació qualitativa que ajudi l’aprenent i les famílies a regular el procés d’aprenentatge per saber què i com ha de millorar.

Alguns indicadors que podeu tenir en compte a l’hora d’elaborar els vostres informes són:

1. Assegurar-se que les observacions i qualificacions siguin comprensibles per als receptors de l’informe
  2. Donar informació addicional als resultats numèrics de les àrees i matèries
  3. Oferir informació del grau d’autonomia de l’alumne/a
  4. Proposar eines per millorar
  5. Contemplar la valoració d’aspectes personals i d’hàbits: adaptació, actitud, assistència, puntualitat, responsabilitat, relació social…
  6. Redactar les observacions en positiu
  7. Comprovar que els aspectes valorats són concrets, objectius i observables