Comunicació amb les famílies

Els primers contactes amb les famílies nouvingudes són una oportunitat per intercanviar informació, expectatives i inquietuds en un ambient de col·laboració que hauria de servir per crear expectatives positives sobre la incorporació de l’alumne/a al centre. Per això és important tenir establert un protocol d’acollida inicial dins el Pla d’acollida de centre, i preveure que tot el personal del centre que hagi de tenir contacte amb les famílies conegui i formi part de les actuacions que s’han de dur a terme en aquesta primera acollida.

En una situació normal, seria convenient tenir previstos espais acollidors i agradables per rebre les famílies i mantenir-hi els primers contactes, però en l’actual situació de pandèmia, és important garantir aquests contactes inicials també telemàticament. És aconsellable elaborar un guió sobre el contingut de l’entrevista inicial i preparar instruments per recollir-ne la informació i poder, després, compartir-la amb la resta de docents i professionals del centre que atengui l’alumne/a.

En aquestes primeres trobades amb les famílies és recomanable seleccionar la informació que se’ls vol proporcionar per tal de no donar un excés de dades que puguin ser difícils d’assimilar. Els primers contactes haurien de contribuir a animar les famílies a participar en la vida del centre i a establir canals per tal que puguin fer un seguiment de l’escolarització dels seus fills. Així mateix, és important preveure una segona entrevista com a màxim un trimestre després de la incorporació de l’alumne/a al centre.

A continuació trobareu un seguit d’orientacions, enllaços d’interès i recursos per als primers contactes de la família de l’alumne/a nouvingut amb el centre d’escolarització dels seus fills.