Motivem, participem i cantem en català!

Avui dia, les noves formes d’entendre les relacions humanes i socials enriqueixen la visió que volem tenir de l’educació. De fet, com a docents, no només volem ensenyar, sinó que també ens preocupem per atendre les necessitats emocionals del nostre alumnat i per fomentar la motivació en les activitats que proposem a l’aula. I, com podem aconseguir tot això treballant la cançó? Sabem que pot ser un instrument facilitador en l’aprenentatge, sigui a l’aula d’acollida o a l’ordinària, i que ens permet treballar la comprensió i l’expressió orals des de les diferents àrees i matèries. Però, com podem portar-la a l’aula i amb quina finalitat?

Portant cançons a l’aula podem:

1) generar nous aprenentatges a partir dels coneixements previs (lingüístics) de l’alumnat

2) crear un ambient que faciliti la interacció entre els sentiments propis de l’alumnat i els dels altres i

3) aconseguir una participació activa i col·lectiva cercant l’entesa de les diferents maneres de concebre el món i els costums de les cultures que conviuen a l’aula. Certament, amb les cançons es pot crear un imaginari col·lectiu amb el qual podem fer conscients els nostres alumnes dels contrastos i similituds entre llengües i cultures.

En el cas de l’alumnat d’origen estranger, proposar un aprenentatge de la llengua catalana a partir de peces musicals (cançons, himnes, nadales, etc.) és sovint un repte, però pot esdevenir una oportunitat excepcional per vincular afectivament els nostres estudiants. Si aconseguim una atmosfera d’estima envers la llengua i la cultura d’acollida, podrem fer créixer la confiança entre alumnat i docent, generar un espai de col·laboració entre companys/es i despertar una curiositat encara més gran pel que fa a l’aprenentatge de la llengua vehicular del centre educatiu. Tot plegat, facilita que vagin desapareixent els filtres emocionals que bloquegen l’aprenentatge d’una nova llengua.

A continuació us presentem diverses propostes d’activitats que podeu implementar a l’aula