La col·lecció de quaderns Suport Lingüístic i Social en aules multilingües

Per ajudar l’alumnat d’origen estranger a integrar-se plenament a l’aula ordinària, seguir els currículums escolars i, en definitiva, tenir expectatives d’èxit acadèmic similar a la resta de companys, cal aplicar estratègies de Suport Lingüístic i Social (SLS).

Correspon a tots els docents de l’aula ordinària preveure i aplicar aquestes estratègies. És una tasca necessària, però que pot resultar complexa. Una bona ajuda són els materials de la pàgina del SLS, d’entre els quals volem destacar en aquest article a col·lecció de quaderns Suport Lingüístic i Social en aules multilingües, que contenen orientacions, propostes didàctiques i elements de reflexió.

Cada quadern aborda un tema específic, però respectant una estructura comuna, per tal de facilitar-ne la consulta:

• Una introducció que contextualitza i justifica el tema que es desenvoluparà
  • Una presentació que detalla els objectius i els continguts
  • Dins de la presentació, un subapartat especifica quin és l’alumnat destinatari del Suport Lingüístic i Social; a diferència de la resta d’informacions, que són diferents en cada quadern, aquest subapartat es repeteix en tots ells
  • Un decàleg de consideracions que cal tenir en compte per aplicar amb èxit les orientacions didàctiques
  • L’exposició de les prioritats educatives que cal tenir present
  • Una proposta d’aplicació pas a pas
  • Una pàgina d’elements per a la reflexió, organitzats en forma de preguntes freqüents (FAQS)
  • Un glossari de termes específics
  • La bibliografia consultada.

Actualment la col·lecció es compon de sis exemplars:

Admeten un ús individual per part d’aquells docents que necessiten orientacions per gestionar l’aula multilingüe i multicultural i, especialment, per ajudar l’alumnat que encara no té el nivell de llengua suficient per seguir el currículum ordinari al mateix ritme que els companys autòctons i també són un material idoni per a la reflexió compartida: en claustre, en cicle, en equip docent o -a secundària- en un departament didàctic…

Tant en la lectura individual com compartida, amb la mirada posada en la millora metodològica i el convenciment que, incorporant algunes de les propostes dels quaderns a la pràctica professional, estarem ajudant tot l’alumnat a assolir l’èxit acadèmic.

Us convidem a fullejar-los i aprofitar-ne les orientacions i suggeriments. I, si hi trobeu a faltar algun tema, feu-nos-ho saber amb un comentari en aquesta publicació!