21 de març – Dia mundial de la poesia. Commemoració des d’una perspectiva no eurocèntrica

L’any 1999, la UNESCO va declarar el 21 de març com el Dia Mundial de la Poesia amb el principal objectiu de reconèixer la diversitat lingüística mitjançant l’expressió poètica i d’oferir l’oportunitat a les llengües amenaçades de ser un vehicle de comunicació artística en les seves respectives comunitats. Altres propòsits d’aquesta commemoració són promoure l’ensenyament de la poesia, fomentar la tradició oral dels recitals poètics, generar una imatge atractiva del gènere poètic com un instrument d’expressió i establir un diàleg entre la poesia i la resta de manifestacions artístiques, com el teatre, la dansa o la música.

A casa nostra, la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) —amb la col·laboració de diverses entitats públiques i privades— celebra una festa de les lletres i fomenta tot un seguit d’iniciatives de celebració, arreu dels territoris de parla catalana. Cada any, es fa la tria d’un autor o autora, un poema del qual es tradueix a diverses llengües i, enguany, l’escriptora triada ha estat Felícia Fuster i el seu poema No em despulleu. Podeu aprofitar el poema d’aquesta edició, o els d’edicions anteriors, per organitzar recitals poètics en les diferents llengües del vostre centre o organitzar una exposició de poemes traduïts, on els alumnes també poden incorporar poemes en la llengua pròpia i traduïts al català.

Sens dubte, celebrar aquesta diada als nostres centres educatius suposa una bona ocasió per donar valor a les tradicions culturals d’origen del nostre alumnat, sobretot, a aquelles més allunyades de les eurocèntriques, les no occidentals, que difícilment es contemplen des dels nostres currículums de literatura.

Al web de la XTEC disposeu dels materials Les altres literatures universals, una proposta d’aproximació a diverses tradicions literàries que segurament trobareu presents a la vostra aula. Això us permetrà fer un replantejament de la didàctica de la literatura i us ajudarà a reconèixer i donar valor a la tradició cultural de l’alumnat d’origen estranger.

Per un 21 de març poèticament divers!