26 de setembre de 2023 – Dia Europeu de les Llengües: “Digues sí a les llengües!”

El lema “Digues sí a les llengües!” que promou el Dia Europeu de les Llengües aquest any vol convidar a tothom a ampliar, encara més, els seus horitzons aprenent altres llengües. El ventall de llengües presents al continent europeu és impressionant, i mai havíem disposat de tantes possibilitats de tenir una bona visió de tota aquesta riquesa!

Per al DEL 2023, s’estan desenvolupant una sèrie de noves funcions i recursos que estaran disponibles al lloc web dedicat. A continuació us en mostrem alguns exemples…

El viatge lingüístic de la Lara per Europa – Com a continuació de “El viatge lingüístic de la Lara per Europa”, ja publicat l’any 2021 i actualment disponible en 26 llengües diferents, la Lara assumirà un nou repte i s’embarcarà en un nou viatge, aquesta vegada per explorar el món de les llengües regionals i minoritàries, moltes de les quals encara poden ser desconegudes per als nostres alumnes. El nou fulletó tindrà com a objectiu destacar encara més la diversitat del paisatge lingüístic europeu i presentarà una selecció de més de 30 llengües regionals i minoritàries (LRM), com el való, el meänkieli i el groenlandès, que no s’havien inclòs a la primera versió.

Cartells – Després del gran èxit de la sèrie de cartells “20 coses que potser no saps sobre les llengües d’Europa”, aquest any s’ha publicat un tercer pòster amb un títol ben original: “20 noves dades que potser no sabies sobre el món de les llengües!”

A més a més, altres dos cartells, “Digues sí a les llengües!” i “El teu camí per Europa en xifres”, s’ofereixen aquest any per il·lustrar tant les similituds com les diferències entre les llengües europees. Esperem que decorin moltes aules el 26 de setembre!

Enquesta – S’ha llançat una enquesta per saber més sobre l’impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el futur de l’aprenentatge de llengües d’idiomes. Feu saber els vostres pensaments!

Jocs lingüístics – Dos nous jocs completen la rica paleta lúdica del lloc web del DEL: el joc d’entrenament cerebral et permet posar a prova les teves habilitats i memòria amb els alfabets llatí i grec i el joc “Quants idiomes reconeixes?” et permet comprovar la teva capacitat per identificar correctament textos escrits en 40 llengües.

Aplicació mòbil “Reptes lingüístics de l’agent secret” – Des del mes d’agost tenim disponible una versió actualitzada de l’aplicació “Reptes lingüístics de l’agent secret” que compta amb una sèrie de millores tècniques i una nova funció “Identifica l’idioma”. L’aplicació, disponible en 31 llengües, anima els usuaris, anomenats “agents secrets”, a assumir una sèrie de reptes, a pujar l’escala i a convertir-se en ” agents secrets qualificats”. Els agents “qualificats” tenen l’oportunitat de descarregar un certificat de premi que acrediti les seves habilitats avançades!

La paraula de l’any – En aquesta nova secció del lloc web, recorrerem Europa per incloure paraules nominades com a “Paraules de l’any” per editors i altres canals de mitjans de diferents països i que representen diferents llengües. Aquests termes, generalment, estan relacionats amb esdeveniments o canvis significatius (positius o negatius) que s’han produït en un any determinat.

El llibre d’acudits multilingüe – Basat en una de les iniciatives de l’any passat “En quants idiomes pots fer riure algú?”, s’ofereixen una selecció dels acudits (publicables) que s’han fet arribar. Aquest llibre pot reclamar el títol de “el millor llibre d’acudits multilingüe mai publicat (potser fins i tot l’únic!)”.

Repte multilingüe d’embarbussaments – L’any 2022, valents participants van ser convidats a practicar embarbussaments en diferents llengúes i enviar les seves gravacions. En aquest enllaç trobareu una petita selecció de vídeos entre els centenars que es van enviar.

Idees d’activitats per al DEL – Tothom qui vulgui (particular, escola, institut, associació, empresa, etc.) pot trobar idees per organitzar una activitat el dia 26 de setembre o pels voltants, per celebrar el 22è Dia Europeu de les Llengües!

Les llengües a la meva classe i a la meva escola – Elaboreu un pòster, de la forma més creativa possible, reflectint les llengües presents a la vostra escola o classe. Poden ser les llengües que s’estan aprenent i/o les llengües de casa o altres llengües parlades pels alumnes. Envieu una foto o un fitxer PDF del pòster elaborat i es presentarà a la web de JEL. Es lliuraran premis als cinc cartells més creatius.

La bellesa de les llengües – Cada llengua té les seves expressions intrigants, sovint acompanyades d’una anècdota interessant o divertida relacionada amb el seu ús. Per exemple, en francès, “L’esprit de l’escalier” fa referència a la dificultat de trobar la resposta perfecta a un comentari quan és massa tard. L’origen d’aquesta expressió es remunta a un sopar durant el qual el filòsof francès Denis Diderot es va quedar literalment bocabadat per un comentari d’un dels altres convidats presents. No va ser fins que va marxar i va baixar les escales de la casa del seu amfitrió que es va recollir i va poder pensar en una resposta adequada: per desgràcia per a ell, els altres convidats ja havien marxat!

Podeu identificar algunes de les vostres expressions preferides en una llengua determinada i explicar la història o l’anècdota, explicant-ne el significat? Podeu enviar un breu vídeo de la vostra expressió preferida que il·lustri “la bellesa de les llengües!” Una selecció d’aquests vídeos es publicarà al lloc web del DEL.

Concurs de samarretes DEL – El concurs de disseny de samarretes DEL 2023 va comptar amb una gran participació, amb més de 2.000 presentacions. El motiu artístic guanyador va ser dissenyat per Alžbeta Šáleková d’Eslovàquia i la samarreta i una bossa tote amb el mateix disseny ja estan disponibles a la venda.

Per a la samarreta del DEL 2024, podeu enviar els vostres dissenys aquí fins al 31 de desembre de 2023.