Nadia Ghulam va néixer a Kabul, l’Afganistan, el 1985, on va passar la major part de la seva infància i adolescència fins que va abandonar el seu país el 2006. Durant la seva infantesa va sofrir moltes penúries i adversitats que va ser capaç de superar gràcies a la seva valentia. Actualment viu com a refugiada a Catalunya, treballa com a educadora social i és activista pels Drets Humans.

Va fundar l’associació Ponts per la Pau amb la qual, ajuda nenes i nens de Kabul perquè puguin tenir una oportunitat a la vida a través de l’ensenyament i l’educació, malgrat la situació del país.

Ja plenament assentada al nostre país, la Nadia va voler explicar la seva història en diferents formats. Va publicar 4 llibres amb la col·laboració diversos coautors com la novel·la El secret del meu turbant (Edicions 62, 2010). L’obra va obtenir el prestigiós premi Prudenci Bertrana l’any 2010 i va aconseguir una molt bona valoració de la crítica nacional. Van seguir Contes que em van curar (Columna, 2014) i la seva segona novel·la, La primera estrella de la nit (Plaza & Janés, 2016). Finalment, l’any 2021 va publicar El país dels ocells sense ales amb l’editorial La galera. Una bella metàfora sobre la guerra i les persones refugiades.

La Nadia, des de la seva vivència personal, ens aporta elements de reflexió per promoure valors de pau i convivència i un curs més podem comptar amb l’oportunitat de reflexionar amb ella sobre el procés d’atenció educativa que podem oferir a l’alumnat provinent d’una situació de conflicte bèl·lic o d’un procés migratori.

Us convidem a participar en les tres sessions en format telemàtic que impartirà la Nadia Ghulam els propers dijous 29 de febrer, dimarts 12 de març i dimarts 2 d’abrils de 17.30h a 19.30h dins el marc de l’activitat formativa Acollida i acompanyament de l’alumnat migrant i refugiat”.

La inscripció restarà oberta fins al 25 de febrer en aquest enllaç posant el codi 9001140555 al cercador d’activitats. L’assistència i aprofitament del curs certificarà 15 hores de formació.

Aquesta formació s’emmarca dins del programa “nuSOS, una proposta per a una ciutadania global”, que impulsa Fundesplai des del curs 2019-2020. És una iniciativa des de l’àmbit de l’educació en el lleure que té per objectiu educar en valors al voltant del fet migratori, el refugi i la transformació social a fi de promoure una bona convivència intercultural.

L’activitat formativa Acollida i acompanyament de l’alumnat migrant i refugiat” té com a objectius:

• Entendre les implicacions del desplaçament forçat i els seus impactes en l’educació i la integració d’infants i famílies en el país receptor.
    • Analitzar les diverses etapes del procés migratori i de refugi, així com les conseqüències per als qui l’experimenten.
    • Reflexionar sobre el paper del professorat en l’acompanyament emocional dels infants migrants i refugiats.
    • Proveir estratègies i recursos per facilitar la inclusió i l’acompanyament en entorns educatius dels infants, joves i famílies que han viscut la migració i el refugi.

La formació es durà a terme a partir de tres sessions en aula virtual de dues hores de durada cadascuna que combinaran l’exposició de continguts relacionats amb el model social polític i econòmic, l’educació, els motius que empenyen el desplaçament, el xoc cultural, etc., amb dinàmiques vivencials i participatives per afavorir la comprensió del fet migratori i l’arribada a un nou país. Al llarg de les sessions es compartiran recursos, fonts d’informació i lectures recomanades que permetin als participants ampliar els coneixements per treballar amb el seu alumnat i el professorat disposarà d’un espai per exposar casos i intercanviar experiències.

Sessió 1 – Primera fase de l’acollida: càrregues emocionals i processos de dol.

• Comprendre les repercussions dels desplaçaments forçats i els principals entrebancs que les persones migrades i refugiades es troben en el país d’acollida.
    • Entendre els processos de dol que travessen aquestes persones.
    • Compartir estratègies per generar entorns educatius acollidors.

Sessió 2 – Comprendre l’Islam. Introducció a la diversitat islàmica, creences i pràctiques

• Proporcionar coneixements bàsics sobre la religió islàmica per fomentar el diàleg i la comprensió intercultural.
    • Prevenir la discriminació cap a la població migrant d’origen àrab.

Sessió 3: La segona fase de l’acollida: atenció a les necessitats i les pors dels infants refugiats i migrants.

• Comprendre la transició de la primera a la segona fase d’acollida. Quins canvis es poden esperar i per què és crucial una atenció continuada.
    • Com realitzar una avaluació completa de les necessitats en aquesta fase. Quines són les àrees clau a considerar (salut, educació, habitatge, suport emocional, etc.).

INSCRIPCIÓ

1. Cassia de Godoy Lima

Hola bona tarda,

Acabo d’assistir la sessió 1 Primera fase de l’acollida: càrregues emocionals i processos de dol.
    M’he connectat a través d’un link que m’ha passat una amiga perquè no havia fet la inscripció per a la Formació- Acollida i acompanyament de l’alumnat migrant i refugiat – Formació adreçada al professorat conduïda per Nàdia Ghulam.

Si us plau si hi ha la possibilitat m’agradaria formalitzar la inscripció.

Moltes gràcies,

Cássia de Godoy Lima

2. Mari Carmen Luján Egea

M’agradaria inscribir-me al curs Acollida i acompanyament de l’alumnat migrant i refugiat