Avaluar l’alumnat d’origen estranger amb PI a l’aula ordinària

Al llarg d’aquest curs us hem anat parlant sobre l’atenció educativa a l’alumnat d’origen estranger, tant aquell nouvingut que atenem, per exemple, a les aules d’acollida amb l’objectiu que facin un aprenentatge intensiu de la llengua vehicular, com aquell que necessita suports específics per seguir el currículum un cop ha estat incorporat plenament a l’aula ordinària. L’objectiu fonamental de qualsevol de les actuacions que us hem proposat és proporcionar recursos que permetin als equips docents facilitar que l’alumnat d’origen estranger continuï progressant en el coneixement de la llengua en què es vehiculen els aprenentatges per tal que les limitacions lingüístiques no siguin una barrera per accedir als continguts de tots els àmbits curriculars.

Aquests recursos específics es consensuen i es fan constar en el pla de suport individualitzat (PI) de l’alumne. L’alumnat nouvingut, a qui s’ha d’elaborar un PI, participa en les activitats programades a l’aula i aprèn col·laborant i cooperant amb els seus companys. En aquest sentit, aquest document, que vinculem estretament a la nostra programació d’aula (formada per les unitats o seqüències didàctiques o projectes), esdevé una eina que ens permet analitzar l’evolució de la proposta educativa que hem dissenyat per a aquest alumne/a.

La personalització dels aprenentatges i el tractament globalitzat dels continguts obliguen a situar el focus en els criteris d’avaluació concretats en el pla de suport individualitzat (PI). Aquests ajuden a l’assoliment de les competències bàsiques, tenint en compte que, des del seu inici, la programació de centre i d’aula expliciten la selecció dels criteris d’avaluació i la diversitat de formes de ser i d’aprendre de tot l’alumnat. De fet, un dels elements cabdals a l’hora d’elaborar aquesta proposta educativa del PI és la selecció dels criteris d’avaluació que responen a les expectatives de millora de l’alumne.

A l’hora d’especificar els criteris d’avaluació del PI hem de concretar l’etapa o nivell a què corresponen i les dimensions que constitueixen el PI de l’alumne. En altres paraules, hem d’identificar quins criteris d’avaluació del currículum ―inferiors (o superiors) als que corresponen al nivell en què està escolaritzat l’alumne― han de formar part del seu PI.

En el cas de l’alumnat nouvingut, tant si és atès a una aula d’acollida com si és atès a l’aula ordinària, n’haurem de redactar, dins del PI, la proposta educativa partint de la programació d’aula que s’ha dissenyat per al grup classe en què es troba i, entre els seus objectius, sempre hem de contemplar el progrés d’aquests alumnes pel que fa al domini de la llengua.

Dissenyar la proposta educativa per a l’alumnat d’origen estranger pot resultar més difícil en el cas de l’alumnat de secundària i és molt important tenir en compte els aspectes que destaquem a continuació per tal de gestionar bé la seva avaluació final, sobretot en el cas de 4t d’ESO:

• En algunes matèries, l’alumne es podrà avaluar amb els criteris establerts per al grup classe, amb algunes ajudes addicionals. En les matèries en què no sigui possible, caldrà elaborar-ne el PI, especificant, per a cadascuna, les dimensions, competències, continguts i criteris d’avaluació (amb l’etapa o nivell a què corresponen).
  • A secundària, si el PI fa necessari aplicar criteris d’avaluació d’un nivell inferior als previstos per al grup classe, és possible establir, per a un alumne determinat, criteris d’avaluació del currículum de primària. Tot i això, és recomanable treballar els continguts previstos a la programació d’aula per a tot el grup i adequar els criteris d’avaluació a l’alumne pel que fa, especialment, a la dimensió lingüística de la demanda. En aquest sentit, s’ha de tenir present que a secundària els criteris d’avaluació que consten al currículum per a cada curs no són prescriptius, com sí ho és l’assoliment de les competències bàsiques al final de l’etapa.
  • En el cas que la seqüenciació dels criteris d’avaluació dels diferents cursos ho permeti, a més de personalitzar-los també se’n poden seleccionar de cursos anteriors (especificant el curs), ja que poden servir per establir el progrés que ha de seguir l’alumne per adquirir un determinat aprenentatge. Igualment, cal tenir present que es poden mantenir alguns dels criteris d’avaluació establerts per a tot el grup si es considera que són adequats per a l’alumne.
  • Entre els objectius del PI dels alumnes d’origen estranger ha d’estar el progrés dels alumnes en el domini del llenguatge conversacional i acadèmic. És important identificar, en els criteris d’avaluació de totes les matèries, la dimensió lingüística dels aprenentatges que es demanen. Tenint en compte les necessitats específiques d’aquest alumnat, s’han de preveure, entre d’altres, suports específics en funció del grau de domini de llenguatge acadèmic de cada alumne/a.

Per establir els criteris d’avaluació dels diferents àmbits podeu consultar el Diari curricular de secundària (1r a 4t d’ESO) i en aquest altre enllaç trobareu diferents recursos per a la recollida d’informació (dades personals i acadèmiques) i per fer el seguiment dels alumnes d’origen estranger que necessiten suport lingüístic. També hi podeu trobar instruments per avaluar-ne els aprenentatges i per valorar-ne el grau d’integració social i escolar, a més d’un instrument específic amb indicadors sobre l’organització del suport lingüístic i social en els centres educatius.