Dia mundial de la poesia – 21 de març de 2022

L’any 1999, la Unesco va declarar el dia 21 de març Dia Mundial de la Poesia. L’objectiu principal d’aquesta celebració és commemorar una de les formes més preuades de l’expressió i la identitat lingüística de la humanitat. També pretén donar suport a la diversitat lingüística a través de l’expressió poètica i fomentar la visibilització de les llengües minoritzades i no tan visibles.

Per commemorar aquest dia, a Catalunya, seguint amb una tradició que es va encetar fa alguns anys, la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) celebra, amb la col·laboració de diverses entitats (tant públiques com privades), una gran festa de la paraula i les lletres i fomenta un seguit d’iniciatives arreu dels territoris de parla catalana. Cada any es tria un poema que es tradueix a diverses llengües. Enguany, el poema escollit ha estat Si puc, un poema de Gabriel Ferrater amb el qual es commemora el centenari del seu naixement. Aquesta festivitat és una oportunitat perfecta per potenciar l’expressió a l’aula, tant l’expressió oral amb la lectura del poema Si puc, com l’expressivitat individual o col·lectiva de l’alumnat.

Aquestes són algunes de les activitats que es poden fer aquest dia:

• Per treballar la lectura en veu alta del poema, podem recordar o aprofundir en alguns aspectes que ens ajuden a millorar-la. Els consells i tutorials que trobareu en aquest enllaç per millorar la dicció, el to de la veu, la posició del cos… a l’hora de llegir en veu alta són un bon començament.
  • Per treballar la comprensió del poema a l’aula d’acollida, podem destacar-ne alguns mots i acompanyar-los amb imatges i suports visuals. Us fem una proposta de mots que es podrien destacar i la imatge explicativa en la infografia que teniu a continuació.

• Si es vol anar més enllà del lèxic, es poden aprofitar les paraules destacades en la infografia per fer-ne una petita activitat de reflexió. En primer lloc, pel que fa a vers i escriure es pot comentar la relació d’aquests mots i aprofitar per explicar quins tipus de textos existeixen segons la forma (poesia, teatre, prosa). En segon lloc, es pot prendre com a referència cabells, sol i ungla per fer un petit debat sobre com representarien l’acció descrita en aquests tres versos i, així, alhora, potenciar la imaginació. En tercer lloc, es poden aprofitar les paraules so, cau, pou i suri com una oportunitat per introduir a l’aula les metàfores.
  • El fet que el poema estigui traduït a un ventall tan gran de llengües constitueix una ocasió perfecta perquè tots i cadascun dels alumnes nouvinguts i d’origen estranger se’l senti seu. Una opció per treballar la lectura en veu alta és la gravació d’un vídeo per part de l’alumnat amb la lectura de la versió en la seva llengua d’origen i, a continuació, en català. Que les gravacions es comparteixen en les diferents aules del centre i a la pàgina web és una bona manera per donar a conèixer la riquesa cultura i lingüística de l’escola o de l’institut.
  • També es poden penjar les diferents traduccions del poema per les parets exteriors de l’escola i pels carrers o places més properes. Si cerquem primer quines llengües parlen i entenen les famílies i els veïns del centre, de ben segur que el poema tindrà molts lectors!
  • La iniciativa de traduir el poema a diferents llengües és una molt bona oportunitat per començar a treballar les estratègies d’intercomprensió a l’aula. Es pot prendre com a base una de les traduccions del poema. Fins a quin punt els seus coneixements previs els permeten desxifrar el significat d’alguns termes? Si s’organitzen en grups i treballen de manera col·laborativa, la deducció d’alguns termes segurament  serà més fàcil.

Podeu enviar les activitats que feu en el vostre centre a través d’aquest enllaç i es difondran en la pàgina del Dia Mundial de la Poesia. En aquesta mateixa pàgina trobareu els poemes i les traduccions dels anys anteriors i els esdeveniments que es van organitzar a Catalunya en edicions prèvies d’aquesta commemoració.