Gimcana telemàtica del GELA: diversitat lingüística i cultural

Enguany, el Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades (GELA) de la Universitat de Barcelona participa en la Festa de la Ciència, celebrada en aquesta ocasió de manera virtual, amb una Gimcana telemàtica per fer conèixer la diversitat lingüística i cultural que existeix al món. Es tracta d’un joc on aprendreu dades interessants i curioses de l’etimologia i l’origen de les paraules. Us hem d’advertir, però, que a mesura que avanceu amb les preguntes, la dificultat anirà creixent. Aconseguireu arribar a l’últim nivell? No patiu si no us en sortiu: l’avantatge és que, a base d’assaig i error, adquirireu més coneixement.

Començant pel nivell amateur, trobem deu preguntes, la primera de les quals és: quantes llengües hi ha al món? Compte: no és una pregunta fàcil de contestar. Un cop superades aquestes preguntes inicials, passareu a nivells més avançats: coneixement (cinc preguntes), experimentació (tres preguntes), expertesa (dues preguntes) i, per descomptat, l’impossible, on us enfrontareu a una pregunta final i haureu de demostrar que sou dignes del títol “invencibles”.

Us hi atreviu? Us deixem l’enllaç aquí perquè pugueu participar en la Gimcana.

D’altra banda, aquesta gimcana és, a més, un bon recurs per sensibilitzar l’alumnat, tant de l’aula d’acollida com de l’aula ordinària, de totes les llengües existents, de les que es troben en perill de desaparició o que ja han desaparegut. Malauradament, aquestes últimes representen quasi la meitat del total (dades extretes de les estadístiques fetes per la UNESCO).

Anteriorment, vam publicar en aquest Nodes un article sobre el Dia Internacional de la Llengua Materna en què vam proposar un conjunt d’activitats que es podrien dur a terme a l’aula, adaptades segons el grup-classe. Aquestes activitats es podrien modificar amb l’objectiu de plantejar a l’aula la problemàtica de les llengües amenaçades al món. Per incidir en la importància de preservar les llengües, també trobem útils l’atles lingüístic de la UNESCO o l’atles del projecte de llengües en perill, dos bons recursos per identificar, fins i tot, llengües properes i que es troben amenaçades als països d’origen de l’alumnat nouvingut i d’origen estranger.

1. Anna Guerra

Gràcies pel recordatori!!! Ja coneixia aquest joc i realment està molt ben fet i és molt emocionant i enriquidor 🙂

Anna Guerra