Les habilitats lingüístiques i la seqüència didàctica

Ningú discuteix que la llengua és l’instrument essencial per a l’aprenentatge, però no sempre identifiquem quin pes té en les activitats d’aula. Si intentem fer una mirada analítica a una seqüència didàctica, ens adonarem que la major part de tasques són híbrides, és a dir, inclouen més d’una habilitat comunicativa. Per exemple, respondre una bateria de preguntes a partir d’una lectura implica llegir i escriure i, si es fa en grup, també parlar i escoltar.

Ajudarem tot l’alumnat i, de manera especial, el d’origen estranger que encara no ha assolit el nivell de llengua suficient per seguir les classes si, en el moment de planificar, identifiquem les dificultats lingüístiques que implica un encàrrec de feina (text difícil de llegir, habilitat d’escriptura que potser desconeixen, manca de referents culturals…) i, a partir d’aquí, decidim quines habilitats i coneixements hem d’ensenyar i quins suports necessitarà cada alumne/a.

Això implica prendre decisions per a cada fase de la seqüència didàctica:Suposem, per exemple, que hem encarregat al grup classe l’elaboració d’uns cartells per conscienciar sobre el consum responsable. Quines dificultats caldrà atendre?

• En la fase 1 (encàrrec, motivació i exploració d’idees prèvies): garantir que tot l’alumnat ha entès l’encàrrec i compartir allò que sabem sobre els hàbits de consum, de manera que l’alumne/a que desconeix el tema aprofiti la informació que comparteixen els companys. Es tracta d’una fase en què la interacció oral juga un paper molt important; per tant, ens hem de preguntar com podem facilitar la participació de tot l’alumnat en les converses i pluges d’idees inicials.
  • En la fase 2 (introducció d’informació nova): assegurar que tothom té una bona comprensió, tant oral com lectora. Els textos tenen un nivell adient? Van acompanyats d’imatges que ho faciliten? Els vídeos tenen un registre entenedor? Cal incorporar-hi subtítols, acompanyar-los d’un resum escrit?
  • En la fase 3 (integració del coneixement nou i l’antic): preveure que tot el grup sap fer un resum de la informació rebuda (oralment o d’una lectura). Tothom és capaç d’integrar dues fonts? Algú podria expressar-se millor amb un mapa conceptual? En aquesta fase es mobilitzen totes les habilitats comunicatives per transformar la informació en coneixement (conversa productiva, escriptura, representació gràfica…).
  • En la fase 4 (elaboració d’un producte comunicatiu): assegurar que tothom té clars els criteris d’avaluació. Són els mateixos per a tot el grup? Alguns alumnes necessitaran suports addicionals? És el moment de lluïment de les habilitats productives, tant si hem encarregat un producte escrit (resum, article, pòster, respostes a un qüestionari…) com oral (exposició oral, defensa d’un pòster…) o multimodal (vídeo, presentació digital…).

Planificar sempre és decidir. Si prenem les decisions correctes, ajudarem millor l’alumnat amb dificultats al llarg de tota la seqüència didàctica i estarem treballant per  la millora de resultats, sigui quin sigui el seu punt de partida.

Per ampliar informació sobre aquest tema, podeu consultar els quaderns Adequar el currículum i Aprendre la llengua de les matèries.