Llengües d’aquí i d’arreu

L’Escola del CIEMEN arriba enguany a la seva vuitena edició i abordarà un dels temes que centren sovint el debat polític i social a Catalunya: la gestió del multilingüisme social en un país que, d’un costat, disposa de quatre llengües pròpies i emprades tradicionalment al territori —català, occità, llengua de signes catalana i caló— i, de l’altre, presenta una varietat notable d’idiomes emprats per la població, amb una diversitat també notable de casos —des del castellà oficial i majoritari fins a llengües que, també en origen, pateixen situacions de minorització, com ara l’amazic, el fula i moltes altres. Per la temàtica triada, per primera vegada l’Escola és coorganitzada amb el GELA i el GLiDi, grups de recerca referents en l’àmbit de la diversitat lingüística al nostre país.

L’Escola 2023 abordarà la situació actual del multilingüisme a Catalunya a través de tres grans prismes: un, la diversitat lingüística al país, amb atenció especial a l’àmbit educatiu; dos, la tasca de preservació a Catalunya de les llengües procedents de fluxos migratoris recents, amb esment especial d’aquelles minoritzades en origen, i tres, els reptes en l’adquisició de la llengua catalana per part dels col·lectius amb bagatges culturals diferents. L’Escola tractarà conceptes clau de cadascuna d’aquestes temàtiques i la interrelació entre elles.

Les sessions estaran orientades a fomentar la investigació, la reflexió i l’acció. Per aquest motiu, l’Escola inclou tallers en què es revisen de manera crítica els continguts treballats a les sessions i s’elaborara un recull d’idees i propostes que puguin incidir en les polítiques públiques.

S’hi pot inscriure qualsevol persona interessada a aprofundir en el coneixement de la diversitat lingüística i de la preservació i l’adquisició de llengües en contextos de minorització.

Dates: del 10 al 14 de juliol de 2023

Durada total: 25 hores

Lloc: presencial, a la Sala d’Actes del CIEMEN (C/ Rocafort, 242 bis, Barcelona)

Inscripcions: www.ciemen.cat