Oralitat. Eines i recursos educatius per aprendre a parlar en públic

Oralitat és una pàgina web que aplega eines i recursos per fomentar les habilitats de parlar en públic. S’adreça a estudiants i a docents de secundària i d’universitat que vulguin millorar les seves habilitats orals. El web s’estructura en tres blocs.

El primer bloc recull dos Cursos en línia per reforçar les habilitats orals. El curs Aprèn a parlar en públic consta de dotze vídeos breus realitzats per expertes i experts en comunicació oral. Cada vídeo s’acompanya de quatre exercicis que es poden fer de manera individual o bé es poden aplicar a l’aula. L’altre curs en línia d’aquest bloc, Presenta oralment un treball acadèmic, s’estructura al voltant de quatre vídeos on una formadora experta en habilitats orals presenta deu consells pràctics per preparar la part oral d’un treball acadèmic de forma efectiva: el treball de recerca de batxillerat, el treball de fi de grau o de màster o la tesi doctoral. Cada vídeo té un conjunt de recursos vinculats perquè l’estudiant es pugui anar avaluant durant la confecció de la presentació oral.

El segon bloc, Consells per a la docència, inclou una Caixa d’eines docents amb 6 vídeos en què s’explica com es poden incorporar les habilitats orals a l’aula i treballar-les amb l’alumnat. Alguns dels temes que s’hi tracten són com preparar un debat o com aplicar l’oratòria a secundària i batxillerat. Aquest segon bloc també incorpora una Maleta d’experiències, en què docents de secundària expliquen un seguit d’activitats que han creat i dut a la pràctica per fomentar les habilitats orals des de diferents perspectives.

Finalment, en el tercer bloc del web, Més recursos, es presenten diversos llibres, webs i vídeos externs que aprofundeixen en diferents aspectes dels que s’han anat presentant.

Els materials que ofereix el web Oralitat són útils per treballar les estratègies comunicatives tant dels docents com de l’alumnat, i constitueixen recursos molt interessants per utilitzar tant per a l’aula ordinària com per a l’aula d’acollida. Algunes de les eines que poden servir-nos per ajudar l’alumnat nouvingut i d’origen estranger són els vídeos i les activitats associades a Com funciona la por a parlar en públic o Quins recursos tinc per afrontar la por a parlar en públic (dins d’Aprèn a parlar en públic), o a Exposicions a l’aula: reforçament i retroalimentació, o Tècniques de lectura en veu alta: 10 consells (dins de Caixa d’eines docents). Si feu una ullada al web i remeneu entre els múltiples materials que ofereix segur que trobareu altres eines que us semblaran igual d’interessants i que podreu aplicar segons els reptes que se us plantegin en el vostre dia a dia.

Tant el Web Oralitat com els materials audiovisuals que hi trobareu han estat finançats pel programa RecerCaixa 2019-2021 (projecte “Habilitats orals per a les professions del futur: un programa d’intervenció en el currículum de secundària i batxillerat a Catalunya”), pel programa PlaCLIK de la Universitat Pompeu Fabra i pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya (programa “Tenim la paraula”).