Ara que hem començat el mes d’octubre i la dinàmica del curs avança, segurament molts de vosaltres revisareu l’horari d’atenció a l’alumnat nouvingut que inicialment havíeu planificat en funció de les necessitats del vostre alumnat.
Dins del centre educatiu, l’alumnat d’origen estranger entra en contacte i progressa en l’aprenentatge de la llengua catalana en múltiples contextos i situacions, i amb l’ajuda i la implicació de tots els agents que formen part de la comunitat educativa.
Així, a les aules d’acollida, l’alumnat nouvingut fa un aprenentatge intensiu del català, i tant el tutor de l’aula d’acollida com els seus companys nouvinguts li proporcionen acollida emocional i l’ajuden i cooperen en l’adquisició de competència lingüística. L’acollida emocional segueix a l’aula ordinària, on l’alumnat d’origen estranger continua progressant en el coneixement de la llengua i, alhora, en els aprenentatges dels diferents àmbits curriculars, gràcies a l’ajuda tant de mestres, especialistes i professors de cada matèria, com a la col·laboració dels seus companys de classe.
Tenir en compte la dimensió holística en l’aprenentatge de la llengua (en tots els contextos s’aprèn una llengua, i tothom pot col·laborar-hi) és un aspecte cabdal a l’hora de dissenyar l’horari escolar de l’alumnat d’origen estranger. A continuació, us detallem alguns aspectes que us poden orientar a l’hora de confeccionar i revisar l’horari de l’alumnat nouvingut.
En definitiva, el disseny de l’horari de l’alumnat nouvingut al sistema educatiu català, i qualsevol modificació posterior (fruit d’una reflexió pedagògica de l’equip docent), han d’estar orientats a aconseguir dos objectius: incrementar el procés d’adaptació escolar i afavorir una millora en l’adquisició de la llengua i dels continguts curriculars. I, com avançàvem en un altre article, totes les mesures de suport que li puguem oferir, han de quedar reflectides en el seu pla individualitzat