Vídeo de la jornada “Aprendre el català a l’aula de la vida. Nous parlants del segle XXI”

El passat 12 de maig es va celebrar la jornada “Aprendre el català a l’aula de la vida. Nous parlants del segle XXI”. Al llarg de la història hi ha hagut persones nouvingudes als territoris de parla catalana que han tingut la voluntat d’integrar-s’hi lingüísticament. El fet d’arribar-hi d’adultes o d’afrontar el repte d’aprendre el català quan a l’escola no ha estat permès d’ensenyar-lo ha provocat que l’hagin adquirit per mitjà d’activitats alternatives diverses, sempre fora del sistema educatiu oficial. En són exemples els participants en aquesta trobada, com a representants de la gent d’arreu que ha seguit aquest mateix camí.

La jornada acadèmica que us recordem avui es va centrar en el fenomen d’adquisició del català com a segona llengua per part de persones adultes amb una representació d’àmbits tan diversos com la llengua, la literatura, el dret, la traducció, la psicologia, la gestió cultural, els recursos humans i esports com el futbol, l’handbol, el trampolí i el taekwondo. Procedents d’indrets diversos, la seva experiència demostra que una llengua -en aquest cas, el català- també es pot aprendre de gran i que se’n pot assolir una competència lloable. Arribades entre finals del segle XX i començament del segle XXI i aplegades presencialment en dues taules i en vídeos enregistrats expressament per a aquesta jornada, aquestes persones ofereixen el seu testimoni i ens expliquen per què van aprendre el català, com el van aprendre i en quines situacions l’usen.

Aquests dies que som a punt de preparar-nos per iniciar un nou curs en què novament ens trobarem amb el repte d’acollir i rebre molts alumnes nouvinguts, creiem que pot ser un bon moment per recuperar l’enregistrament d’aquesta jornada.