Bones pràctiques: El llibre àlbum, una altra manera de llegir

Institut Mercè Rodoreda (L’Hospitalet de Llobregat)

Línia 4: La biblioteca escolar com a laboratori per liderar i promoure un centre lector

• Donar a conèixer el llibre àlbum (característiques, parts…) com a objecte artístic i com a eina per promoure la lectura entre tota l’alumnat.
  • Reflexionar al voltant de la tasca de l’il·lustrador, el maquetador i l’editor, tot posant en valor aquests oficis.

L’Institut Mercè Rodoreda va tenir a la Biblioteca del centre l’exposició “El llibre àlbum, una altra manera de llegir” (del novembre de 2023 fins al gener de 2024)una mostra inspirada en la Setmana de l’Àlbum, un festival literari d’àmbit nacional. Aquesta iniciativa està destinada a donar visibilitat i rellevància social a l’àlbum amb activitats a biblioteques, llibreries i espais culturals de Catalunya.

Des de la biblioteca de l’institut van entomar el repte de donar rellevància al llibre com a objecte artístic i de promoció de la lectura gràcies a aquesta exposició i al petit laboratori itinerant. La mostra era a la biblioteca però es van fer intervencions a diferents aules amb un expositor amb els àlbums. D’aquesta manera es volia mostrar el llibre àlbum com una petita obra d’art, que compta amb il·lustracions (o altres intervencions com ara el collage) i textos (o no) que es fusionen i desperten una mirada lectora diferent. Hi ha àlbums per a totes les edats, nens i adults.

Aquest projecte es va treballar interdepartamentalment amb Visual i Plàstica, concretament a l’optativa de 4t de l’ESO. Es va crear una mostra d’il·lustracions “Una altra caputxeta”, que busca la sensibilització dels alumnes davant dels contes i les il·lustracions.