Bones pràctiques: “La meva Rodoreda”, molt més que una exposició

Institut Mercè Rodoreda (L’Hospitalet de Llobregat)

Línia 3: La biblioteca escolar com a agent dinamitzador cultural del centre

ESO, Batxillerat

• Difondre la figura de Mercè Rodoreda a través d’una exposició a la Biblioteca perquè esdevingui el motor de diferents projectes interdisciplinaris relacionats amb l’escriptora.
  • Visibilitzar els projectes des de diferents angles i relacionar-los amb les competències.

La biblioteca de l’institut Mercè Rodoreda ha esdevingut el motor del projecte “La meva Rodoreda…”, molt més que una exposició. Aquest projecte “La meva Rodoreda…”, molt més que una exposició s’emmarca dins les Setmanes rodoredianes bianuals que celebren en el centre. L’alumnat ha pogut veure l’exposició de la biblioteca i en alguns cursos s’han presentat els llibres exposats a la mostra; tot plegat ha donat peu a un treball interdepartamental que ha culminat en l’acte central que es va celebrar el 23 de març a l’Auditori Barradas, la III Jornada Mercè Rodoreda. Es va comptar amb l’estudiosa de l’autora UPF, Mireia Arguijo Badia, que va tractar el tema de l’experiència de l’exili, la guerra i l’opressió, i hi va haver audiovisuals i música en directe.

El projecte “La meva Rodoreda…”, molt més que una exposició ha abastat diferents cursos i matèries:

1r d’ESO. Departament d’Orientació. Llengua i literatura catalanes. A les classes de PIM (Pla intensiu de millora). Frases cèlebres de Mercè Rodoreda.

2n d’ESO. Departament de Llengua i literatura catalanes. Perfil biogràfic de l’autora.

3r d’ESO Departaments de Visual i Plàstica i de Llengua i literatura catalanes. Treball de textos del llibre Flors i viatges, en concret, descripcions de “Flors” que es van convertir en una interpretació plàstica a través del collage.

4t d’ESO Optativa llatí i 1r de Batxillerat Grec i LLatí. Departament de Clàssiques: Rodoreda i el “Món d’Ulisses”, relació entre alguns poemes escrits durant el seu exili a París i que rescaten personatges que apareixen a “L’Odissea” d’Homer.

4t d’ESO, 1r Batxillerat i 2n Batxillerat. Departament de Llengua i literatura catalanes. Llengua i literatura catalanes.“Imaginant Rodoreda”. Proposta per escriure proses poètiques a l’estil de la Rodoreda parlant de la personalitat de l’autora o l’obra. Els millors treballs van participar al concurs de Sant Jordi.

2n Batxillerat. Optativa literatura catalana. Departament de Llengua i literatura catalanes. Visita a la Fundació Mercè Rodoreda (Institut d’Estudis Catalans a Barcelona), on es custodia tot el corpus literari de l’autora  i altres documents. Ruta literària rodorediana pel barri de Gràcia de Barcelona relacionats amb la vida i l’obra de l’escriptora.