La poesia a les primeres edats. Inici d’un itinerari

Cristina Correro i Núria Vilà han publicat La poesia a les primeres edats. Inici d’un itinerari. Associació de Mestres Rosa Sensat (2023). Les autores són especialistes de literatura per a les primeres edats i professores de literatura infantil del Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura, i de les Ciències Socials de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona a la Universitat Autònoma de Barcelona.

Un llibre molt pràctic per a docents d’infantil i primària que volen apropar la poesia als més petits tenint-la present al llarg de les dues etapes. L’adquisició de les formes poètiques ajudarà els infants a crear un pòsit que els servirà per entrar a la poesia d’autor. Tal com Teresa Colomer avança en el pròleg, aquesta publicació vol facilitar la tasca dels mestres.

Les autores han estructurat el llibre en quatre capítols. En general, reflexiona sobre la importància de fer viure la literatura als nens i nenes familiaritzant-los amb el món de les sensacions i de tenir un itinerari.

El primer capítol parla dels beneficis de la poesia en les primeres edats. Remarquen la importància de la memorització que permetrà que els infants adquireixin un llenguatge que els servirà per a construccions lingüístiques posteriors. Aquests poemes els arribaran a l’oïda a través del recitat de l’adult, més endavant ho faran gràcies a enregistraments que realitzin un cop memoritzats i, en altres moments, a través de la mirada quan siguin poemes visuals. Aquest capítol es tanca amb propostes dinamitzadores.

Al segon capítol hi recullen experiències amb la poesia a l’escola Bressol i a cicle inicial de primària. Hi trobem moixaines, jocs de falda i pictogrames per als més petits i per a primer i segon de primària veiem propostes amb haikus, poesia visual, endevinalles amb rima, refranys, composicions ideogràfiques, etc. El treball des de ben petits i una planificació, que faci que la poesia sigui constant ja a les edats que s’emmarca, permetrà presentar propostes de major complexitat.

Més endavant, al tercer capítol, ens presenten un corpus poètic amb poesies per escoltar, poesies per mirar i poesies per aprendre i recitar. Les que són per escoltar contenen un codi QR que enllaça amb la veu del recitador que, a vegades, és la persona que l’ha escrit. Per a aquest apartat han comptat amb la col·laboració de diverses mestres i educadores.

A l’últim capítol hi trobem la bibliografia i els índexs amb totes les poesies i antologies i llibres que han utilitzat per fer possible aquesta publicació.

Bona lectura!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>