Conte “La colla de la marmota i una sorpresa inesperada”

Centre: Escola Serrat Voltor (ZER Alt Berguedà)

Línia 2: La biblioteca escolar com a agent d’equitat, participació i cohesió de la comunitat educativa

Etapa: Primària

• Fomentar el gust per la lectura i l’escriptura a partir de la seva pròpia experiència i aprofitant el seu entorn proper.
  • Promoure la lectura a partir de la implicació de tota la comunitat educativa en un projecte d’aula.
  • Conèixer el procés i les persones implicades que hi ha darrere de la realització d’un conte.

Fa just dos mesos, les nenes de la nostra escola van tenir la sort de poder presentar públicament el conte “La colla de la marmota i una sorpresa inesperada“. Tot plegat va començar a finals del curs 2016-17. De mica en mica, aquest projecte ha anat assolint reptes i volem que vagi més enllà. Avui us explicarem tot el camí que hem fet fins a arribar on som ara.

Fa uns cursos, malgrat disposar d’un pati exterior molt gran i amb espais variats, teníem la necessitat de fer-lo més atractiu i que l’alumnat  se’l sentís més seu. Així que ens vam posar en contacte amb l’il·lustrador Valentí Gubianas perquè ens dissenyés el mural d’una de les parets de l’escola. Volíem que en el disseny hi participés l’alumnat. Vam fer una assemblea i vam posar en comú les idees que tenien. Va sortir un llistat amb tot de coses molt característiques del seu poble i del seu entorn, com per exemple: el campanar de Vallcebre, un dinosaure i les petjades (les quals es troben a pocs quilòmetres del poble), muntanyes properes com el Pedraforca, Ensija o el Cadí Moixeró, flors, neu i evidentment, no hi podien faltar nens i nenes, algun enfilat sobre el campanar intentant tocar la lluna, altres sobre els dinosaures, etc.

Vam enviar un correu electrònic al Valentí donant-li les mides de la paret, que prèviament l’alumnat havia mesurat, i explicant-li la idea del nostre mural, acompanyat d’imatges dels llocs que volíem. Li va agradar molt la proposta. Així que el cap d’uns dies, ens va enviar un esbós on hi havia plasmades les idees que l’alumnat li havia transmès. Van opinar sobre el color, van fer propostes de canvi d’alguna part del mural i es va donar per enllestit. Ara ja només quedava pintar la paret.

Finalment, el dia va arribar, es va convidar a les famílies perquè participessin en la creació del mural i vam dedicar tot el matí a fer-lo. El Valentí guiava a l’alumnat sobre què i com havien de pintar i ell hi va acabar de donar el seu toc tan característic.

L’alumnat va quedar entusiasmat amb el resultat i d’haver pogut gaudir de tot el procés de creació. Es valora molt positivament l’experiència tant per part de l’alumnat, del professorat, dels pares i mares del centre, com de persones del poble que ens han transmès les seves felicitacions.

Aquí pots veure més informació del procés i el resultat final!