ESCAPE BOOK

Centre: Escola El Farell de Caldes de Monbuí

Línia 4: La biblioteca escolar com a laboratori per liderar i promoure un centre lector.

Etapa: primària.

• Incentivar l’ús de la biblioteca en les estones d’esbarjo.
  • Utilitzar la lectura comprensiva per resoldre enigmes variats (endevinalles, jeroglífics, passatemps, …)

Per tal d’inaugurar la biblioteca oberta durant les estones d’esbarjo es va plantejar a l’alumnat de CM i CS una activitat enigmàtica voluntària.

Els/les participants havien d’assistir a la biblioteca i allà rebien un enigma. L’endemà, el retornaven resolt. Si estava ben solucionat, rebien el següent enigma. Al cap de dues setmanes, només 10 dels 53 participants havien resolt tots els enigmes.

L’últim dia, vam emplaçar a tot l’alumnat a la biblioteca com a espectadors. Es va entregar als 10 alumnes un carnet a “millors investigadors/es”. A la biblioteca els vam repartir un llibre a cadascun i els vam explicar que tenien 20 minuts per rescatar el llibre. Sense més instruccions.

L’alumnat, mica en mica, va descobrir que cadascun dels seus llibres tenia un punt de llibre amb un número o símbol matemàtic. Si ordenaven els 10 llibres alfabèticament els punts de llibres ensenyaven una suma. Al resoldre la suma, se’ls emplaçava a la bebeteca on van trobar una caixa amb un candau numèric. Al introduir la resposta a la suma, trobaven una tauleta amb el descodificador de codis QR i algunes preguntes.

Finalment, després de respondre preguntes, trobar codis enganxats sota les taules de la biblioteca i demés aventures… van trobar la clau que obria la gàbia.

Un cop el llibre va quedar lliberat, va ser prestat primerament pels 10 millors investigadors/es i després per la resta de l’alumnat.

La valoració que fem de l’activitat és molt bona ja que l’alumnat es va mostrar molt engrescat en seguir i resoldre els enigmes i van continuar anant a la biblioteca a les estones d’esbarjo durant la resta de curs.

El llibre va anar en préstec a casa de tots els participants i a tothom els va agradar molt.

Més informació de l’experiència aquí:

10 alumnes resolen l’escape book de la biblio!!!

Escape book